Zo denkt Cees-Jan Adema van FNLI over de Farm To Fork strategie

Zo denkt Cees-Jan Adema van FNLI over de Farm To Fork strategie

Tijdens de Food Future Update op 2 november 2021 vertelde Cees-Jan Adema, directeur van de FNLI, hoe de voedingsindustrie kan inspelen op en omgaan met de Farm to Fork strategie. Wat zijn de bijkomende dilemma's de komende jaren voor de voedingsindustrie en waar liggen de kansen? Bekijk het webinar.

De Farm to Fork strategie is een veelbesproken onderwerp in de voedingsindustrie. Hoewel nog lang niet alles duidelijk is over de invoering en uitvoering van de strategie, houdt het veel bedrijven in de voedingsindustrie bezig.

Transparantie, duurzaamheid en gezondheid

Tijdens de sessie ‘De kansen en dilemma’s van de Farm to Fork strategie voor de foodsector’ vertelt Cees-Jan Adema wat de rol is van de voedingsindustrie ten aanzien van deze nieuwe strategie en hoe bedrijven hiermee om kunnen gaan. “We zijn als FNLI bezig met de Farm to Fork strategie. We hebben ook verschillende interne sessies met leden om het concreet te vertalen naar de praktijk. Transparantie, duurzaamheid en gezondheid zijn wel echt de thema’s voor de komende jaren. Wat ik alleen hoop is dat we ook hierover met elkaar in gesprek blijven. Dat het niet een wetgevingsexercitie wordt waarin de komende jaren van alles over ons heen uitgerold wordt. Ik hoop dat het een agenda is waarvan we gezamenlijk bepalen hoe we daar invulling aan gaan geven.”

Ik hoop dat we met elkaar in gesprek blijven”

Voedselveiligheid en Farm to Fork

Ziet Adema nog beren op de weg op het gebied van voedselveiligheid en de Farm to Fork strategie? “Nee. Ik vind dat voedselveiligheid alles te maken heeft met vertrouwen. Dat moet gewoon goed op orde zijn en ik weet dat daar continu volop in geïnvesteerd wordt. Ondanks dat zijn er af en toe issues, dat is helaas onvermijdelijk. Op dat moment moet je snel en goed kunnen acteren in overleg met ketenpartners en de NVWA. Ik denk dat het belangrijk is om daarin te blijven investeren en mijn gevoel is ook dat daar aan alle kanten fors op wordt ingezet en dat er snel en adequaat wordt opgetreden.”

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Foto: shutterstock

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet altijd willen horen'

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet...

VISIE OP WETGEVING - Kwaliteitsmanagers en productontwikkelaars ervaren wetgeving anders. Waar de kwaliteitsmanager moet waken dat wetten worden nageleefd, ervaart een R&D'er wetgeving soms als belemmering. VMT ging in gesprek met Jilles Littel (senior productontwikkelaar) en Annemiek de Vries (QA adviseur) van Dr. Oetker over de bottlenecks waar zij tegenaan lopen op gebied van wetgeving. Dit is het elfde artikel in een serie.

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse allergenenbeleid in voor de industrie (video)

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.