Het is waarschijnlijk het meest populaire gebak van Nederland: dat van HEMA. Bij tal van gelegenheden genieten mensen van het bekende banket, van tompouces tot fototaarten en van saucijzenbroodjes tot appelkruimelvlaaien. Er zal dan ook ongetwijfeld wat lekkers op tafel zijn gekomen toen het contract tussen Lavans en HEMA Bakkerijen onlangs voor vijf jaar werd verlengd. Die samenwerking stamt al uit 2009 en smaakt dus overduidelijk naar meer. “Lavans is voor ons een hele prettige partner”, bevestigt Tim Slats, QA medewerker bij HEMA Bakkerijen.
Kledingpakket vernieuwd
Voedselveiligheid staat bij beide bedrijven hoog in het vaandel. “En veiligheid voor onze medewerkers”, vult Slats aan. Binnen dat hele plaatje speelt de bedrijfskleding een belangrijke rol. Het bestaande kledingpakket – zo’n 5.500 polo’s en evenveel broeken – wordt volledig wit, waar de broeken in de bakkerij nu nog blauwwit geblokt zijn. “Wit straalt reinheid uit”, weet Slats. Lavans produceert de kleding in eigen beheer, in nauwe samenwerking met de klant. “Onze mensen zijn nadrukkelijk betrokken bij de kledingkeus”, benadrukt Slats.
De nieuwe bedrijfskleding, die Lavans levert, kent daarnaast een dikkere kwaliteit en gaat daardoor langer mee. Dat past helemaal binnen de duurzaamheidsvisie die HEMA-breed geldt. De bedrijfskleding in de bakkerijen moet bovendien stevig zijn, en hittebestendig. Zakken worden uit veiligheidsoverwegingen beperkt tot een klein zakje aan de binnenkant. “Lavans voldoet aan alle normeringen die voor ons van belang zijn en verbetert zijn processen continu”, aldus Slats. Zo zorgen barcodes in de kleding ervoor dat die na het wassen altijd op dezelfde bakkerij terugkomt.
Voldoende schone kleding in alle maten
“De kleding is niet gepersonaliseerd”, verduidelijkt Slats. “Wij werken met een flinke flexibele schil van medewerkers. Daarvan is tijdens de coronaperiode veel minder gebruik gemaakt. Dan blijft er dus veel kleding liggen. De kleding moet dus eigenlijk door mensen met meerdere maten te dragen zijn. Daarom zit er bijvoorbeeld elastiek in de broekband. Het is bij ons een vereiste dat medewerkers dagelijks schone kleding dragen. Die moet dan wél gewoon lekker zitten. Het is dus zaak dat er voldoende schone kleding in alle maten aanwezig is. En dat lukt prima.”
Opschalen tijdens piekdrukte
Aan het einde van de werkdag gaat gedragen kleding in de kar en de volgende ochtend trekt iedereen op de werkplek schone kleding aan. Lavans zorgt wekelijks voor schone kleding op alle locaties, waarbij de vuile kleding meteen wordt meegenomen. Het bedrijf uit Helmond is volgens Slats altijd bereid om mee te denken. “Zo werken er bij ons in de piekdrukte – november en december – veel meer mensen. Lavans schaalt dan mee op, rijdt graag een keer extra om te zorgen dat er overal voldoende schone bedrijfskleding ligt.”
Vertrouwen
De centrale bakkerij van HEMA staat in Almere. Daarnaast zijn er nog zes andere bakkerijlocaties: in Sneek, Zwolle, Doetinchem, Dordrecht, Helmond en nogmaals Almere. Vanuit elk van die vestigingen worden tussen de 40 en 100 winkels in de regio, op dagvers niveau, beleverd. “Vanwege corona laten we in principe geen externe partijen binnen, op een paar uitzonderingen na”, vertelt Slats. “Daar is Lavans er één van. Die brengt de schone kleding ingeseald binnen en signaleert ook wanneer de kleding op raakt of niet meer goed te reinigen is en dus aan vervanging toe is. Daar kunnen we op vertrouwen. Het feit dat we de samenwerking nu voor vijf jaar hebben verlengd, zegt wat dat betreft genoeg.”
Dit artikel is gesponsord door Lavans