Voldoet online verkoop van levensmiddelen wel aan wet- en regelgeving?

Voldoet online verkoop van levensmiddelen wel aan wet- en regelgeving?

KENNISPARTNER - De coronacrisis betreft een uitzonderlijke situatie. Het raakt iedereen en elk bedrijf in de voedingsmiddelensector op zijn eigen manier. Tijdens de crisis zijn veel nieuwe online en digitale activiteiten op afstand ontstaan voor de verkoop van levensmiddelen. Nu de rust weer een beetje is teruggekeerd, is het goed te beoordelen of deze e-commerce voldoende voldoet aan de huidige wet- en regelgeving.

Een eerdere bijdrage beschreef de hamsterende consumenten. Tijdens de periode van strenge maatregelen, waarbij de horeca tot 1 juni 2020 gesloten was, werden echter naast het veranderde consumentengedrag, ook grote veranderingen in de bedrijfsvoering gezien van onder andere boeren, fabrikanten, restaurants en winkels. Met name de verkoop op afstand via internet of WhatsApp en aan-huis-bezorging van levensmiddelen, nam een grote vlucht. Een goed voorbeeld was de samenwerking van maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl, Honig en cateraar Eurest, maar ook de oproep van aardappelboer.nl die viral ging. Het ziet er naar uit dat e-commerce van levensmiddelen een blijvende ontwikkeling is, maar wel eentje waar aandacht voor compliance met regelgeving nodig is.

onlineshoppenFood Lawyers Hub

Aan het begin van de coronacrisis heeft een groep advocaten die zich bezighouden met levensmiddelenrecht, zich wereldwijd verenigd om kennis en ervaringen uit te wisselen over de situatie en de – juridische – uitdagingen. Advocaten vanuit Portugal tot Canada en van Roemenië tot Panama namen deel aan deze Food Lawyers Hub. Eerst via videobellen en later via webinars werden ervaringen en ideeën uitgewisseld. Een van webinars betrof het onderwerp ‘e-commerce’, oftewel de verkoop op afstand via internet of WhatsApp en aan-huis-bezorging van levensmiddelen.

E-commerce tijdens coronacrisis

Tijdens dit webinar werd een aantal interessante ontwikkelingen geconstateerd met betrekking tot e-commerce. In Nederland waren dit de opmerkelijkste:

  • Hamsteren, tijdslots online supermarkten: De eerste ontwikkeling met betrekking tot e-commerce tijdens de coronacrisis, was hamstergedrag van de consument, zowel in de supermarkt, als ook online. Daardoor ontstonden niet alleen problemen met de beschikbaarheid en levering van bepaalde producten, maar ook met het kunnen bemachtigen van een ‘tijdslot’ voor uitlevering van een internetbestelling.
  • Wees loyaal, koop lokaal: Tegelijkertijd vond een andere beweging van het (koop)gedrag van de consument plaats, namelijk ‘wees loyaal, koop lokaal’. Dit bleek succesvol. De consument ging bijvoorbeeld vaker bij de boer in het naburige dorp kopen, een paasbrunch bestellen bij het lokale restaurant of toch naar de groenteboer en de bakker in plaats van naar de supermarkt.
  • Van instore naar e-commerce: De veranderde vraag van de consument gecombineerd met de specifieke beschermingsmaatregelen voor de levensmiddelensector, leidde in veel gevallen tot een verandering van de wijze van verkoop. Zo kon de consument de asperges bij de groenteboer bestellen via WhatsApp en de snackbar bouwde razendsnel op zijn website een bestelmodule voor bitterballen.
  • Non-compliance en gebrek aan toezicht: De vraag leefde wel of deze nieuwe online verkoopwijze wel aantoonbaar aan de wet- en regelgeving voldeed en of de inspecties van bijvoorbeeld de NVWA of Skal – die zelf als organisaties ook aan beperkingen onderhevig waren – hier wel voldoende toezicht op hielden.

Nederland loopt voorop

Ten opzichte van andere landen, bleek dat Nederland voorop liep met deze ontwikkelingen. Dat is ook niet verwonderlijk, gelet op de goede, veilige en vergevorderde digitale betalingsstructuur in Nederland. Veel consumenten hadden immers al beschikking over internetbankieren, mobiele betaalapps of zelfs geavanceerde technologie van contactloos betalen via de smartphone of smartwatch. Daarnaast zijn veel consumenten in Nederland ook gewend om via het internet aankopen te doen. Het was daardoor voor de consument makkelijk om de bestelling en/of betaling voor de groenteboer op gelijke wijze te doen als voor de sushi. Tot slot lijkt ook dat de beschikbaarheid van verschillende platformen voor de verkoop van levensmiddelen een belangrijke factor is geweest voor horeca om snel over te schakelen op e-commerce. Ze hoefden immers zelf geen website te ontwikkelen, ze moesten zich alleen aansluiten bij een van de verschillende thuisbezorgende dienstverleners.

online boodschappen.jpgToekomst van e-commerce

Het is niet onvoorstelbaar dat een deel van de ontwikkelingen die noodgedwongen in de levensmiddelensector (versneld) zijn ingezet, blijvend zal zijn. Een groep consumenten heeft nu immers het gemak van e-commerce ontdekt en de betreffende levensmiddelenbedrijven hebben het nieuwe verkoopkanaal met alle economische voordelen van dien al opgezet. Dit alles natuurlijk nog los van een onverhoopte ‘tweede golf’ coronabesmettingen dit najaar.

Nu de rust weer enigszins terugkeert, is het echter belangrijk voor de levensmiddelenbedrijven om de tijd te nemen om het proces van e-commerce ook compliant te maken met de wet- en regelgeving. Niet in de laatste plaats omdat ook de inspecties inmiddels weer zijn opgestart. Een aantal aandachtspunten van het levensmiddelenrecht:

  • Registratie: Is een bedrijf actief in de productie, bereiding, opslag, handel of het transport van levensmiddelen? Dan moet het zich laten registreren of een erkenning aanvragen bij de NVWA. Precieze informatie daarover staat op de website van de NVWA. Een verandering van de activiteiten (bijvoorbeeld van verkoop naar verkoop en transport) kan ertoe leiden dat er ook andere regels voor het bedrijf gaan gelden.
  • Voedselveiligheid: Zeker voor nieuwe spelers op de markt van levensmiddelen, maar ook voor bestaande spelers, is het belangrijk om zorg te dragen voor de voedselveiligheid. Elke speler – from farm to fork – in de hele keten dient zorg te dragen voor veilig voedsel én maatregelen te treffen (zoals meldingen aan de NVWA en terugroepacties) indien toch een mogelijk onveilig product op de markt is terechtgekomen.
  • Voedselhygiëne: Elke speler – from farm to fork – dient zich te houden aan de hygiëneregels. Dat kan met een eigen voedselveiligheidsplan of met een goedgekeurde hygiënecode zoals opgesteld door de sector. Belangrijk is dat met een veranderende werkwijze, ook de risico’s voor de voedselveiligheid veranderen. Hierdoor is aanpassing van het voedselveiligheidsplan hoogstwaarschijnlijk noodzakelijk.
  • Voedselverpakkingen: Catering van maaltijden of B2B-verkoop van de boer aan de groothandel, is aan aanzienlijk minder regels onderworpen dan voorverpakte producten ten behoeve van B2C-verkoop. Bij e-commerce van levensmiddelen levert dit soms nog een dunne grens op. Daarom moet goed nagegaan worden of alle verpakkingen voldoen aan de eisen daaromtrent; staat alle bereidings-, ingrediënten- en allergeneninformatie goed op de verpakking? Voldoet het verpakkingsmateriaal zelf wel aan de wettelijke eisen voor voedselcontactmaterialen? Zijn de eventuele (gezondheid)claims op de verpakking wel juist? En als een product ‘biologisch’ genoemd wordt, is er dan wel een registratie bij SKAL?
  • Andere regels: E-commerce van levensmiddelen is naast de bijzondere aspecten van food law natuurlijk ook onderworpen aan andere regels, zoals de regels over de verkoop op afstand. Bedacht moet worden of de algemene voorwaarden moeten worden aangepast en of de bestaande verzekering de nieuwe activiteiten dekt.

De inrichting van een eventuele nieuwe website moet bovendien voldoen aan de regels over cookies en gegevensverwerking van de klantgegevens. En niet onbelangrijk: staat de gemeente eigenlijk de activiteiten toe? Want veel aandacht gaat uit naar veranderende terrassen en restaurantopstelling, maar is internetverkoop en afhalen van producten op een productielocatie eigenlijk wel toegestaan in het lokale bestemmingsplan?

Kortom, online verkoop of verkoop op afstand kan zondermeer van toegevoegde waarde zijn voor een voedingsmiddelenproducent, maar er komt door de veranderde productieomstandigheden of handelingen die aan het proces worden toegevoegd, vaak extra wet- en regelgeving bij kijken die de nodige aandacht behoeft.

Auteur: Silvia Gawronski, associate partner Voedsel & Waren bij Van Traa Advocaten, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft duidelijkheid

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen niet langer 'nice to have' maar 'need to have:...

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier moet je als levensmiddelenbedrijf op letten

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier...

De Europese Commissie stelde op 17 augustus 2023 twee verordeningen vast met betrekking tot de handelsnormen en handelsnormcontroles voor de sector groenten en fruit. Het gaat om de Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2429 en Uitvoeringsverordening (EU) 2023/2430. Deze verordeningen treden per 1 januari 2025 in werking. In dit artikel een kort overzicht van de daaruit voortvloeiende verplichtingen en aandachtspunten voor levensmiddelenbedrijven.

Beeld: Shutterstock

Gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit?...

Voedselproducenten krijgen meer en meer te maken met het thema duurzaamheid. Hoe kunnen bedrijven dit thema het beste aanpakken? En in hoeverre gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? In dit artikel zes overeenkomsten op een rij.

Foto: Shutterstock

Toename voedselfraude in de EU: uitschieter van overtredingen in juli

In juli 2024 is het aantal meldingen van mogelijke voedselfraude en andere niet-nalevingen binnen Europa gestegen. Er waren 325 meldingen, vergeleken met 265 in juni en 281 in mei.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.