Misleiding in de voedingsindustrie: waar gaat verleiden over in misleiden?

Misleiding in de voedingsindustrie: waar gaat verleiden over in misleiden?
Tijdens het Food Law Event vertelt Frank Lindner alles over het verschil tussen 'wettelijke misleiding' en 'gevoelsmisleiding'

Misleiding is een steeds terugkerend onderwerp in de voedingsindustrie. Maar waar ligt de grens tussen 'verleiden' en 'misleiden'? In hoeverre speelt corona een rol op het gebied van misleiding? Ebba Hoogenraad brengt de tendensen in kaart en geeft tips op het gebied van misleiding tijdens het Food Law Event op 7 juni.

Ook dit jaar organiseert VMT het jaarlijkse Food Law Event. Na twee jaar digitale updates, dit jaar eindelijk weer een fysiek event in Maarssen. Tijdens deze dag wordt je bijgepraat over onderwerpen als gezonde voeding, fraude, Nationale Aanpak Productverbetering, Infoblad 85, Front of Pack voedselkeuzelogo’s, biologische wetgeving, allergenen, etikettering van vega(n) voedingsmiddelen, contractuele afspraken, spanningsvelden bij THT en TGT en misleiding.

Misleiding, misleiding, misleiding…

Een van de rode draden in de voedingsindustrie is misleiding. Waar gaat verleiden over in misleiden? Had Corona impact op misleiding? En dat grijze gebied; wanneer kleurt het rood, en wanneer groen? Ebba Hoogenraad gaat op zoek naar tendensen en tips tijdens het Food Law Event op 7 juni. 

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad is advocaat sinds 1985 en partner bij advocatenkantoor Hoogenraad & Haak, gespecialiseerd in IP, advertising en food. Met haar team richt Ebba zich onder meer op de levensmiddelensector. Ebba adviseert over labelling, begeleidt recalls en staat met regelmaat cliënten bij in procedures bij de Reclame Code Commissie, de rechter en de NVWA over food law vragen en reclamerechtkwesties. Ebba is redactielid van Intellectuele Eigendom en Reclamerecht (IER), Waar & Wet en schrijft 'tip van de advocaat' op VMT. 

Bekijk het hele programma en meld je aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Brandbrief voor PFAS-verbod 2026: 'Dit is de laatste noodkreet'

Brandbrief voor PFAS-verbod 2026: 'Dit is de laatste noodkreet'

Vooruitlopend op een mogelijk Europees verbod moet Nederland al in 2026 een landelijk PFAS-verbod hebben. Daarvoor pleiten diverse waterschappen, die een brandbrief naar het Rijk opstellen. Het idee hiervoor kwam uit het Brabantse waterschap De Dommel en steeds meer waterschappen sluiten aan.

Beeld: Shutterstock

Farm to Fork-strategie teleurstelling voor duurzame etikettering? Dit...

2024 markeert het einde van de programmaperiode van de Farm to Fork (F2F)-strategie. Dit gaat gepaard met een gevoel van teleurstelling. Een van de belangrijkste doelstellingen van de strategie was het integreren van duurzaamheid in de huidige en toekomstige regelgeving voor voedseletikettering. Hierbij waren er hoge verwachtingen. Tot nu toe zijn deze verwachtingen niet waargemaakt. In dit artikel de meest recente ontwikkelingen op een rij.

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond: 'Supermarkten strooien met niet-bestaande,...

Supermarkten, vooral Aldi, Dirk en Jumbo, gebruiken "misleidende trucs" om hun klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden. Dat zegt de Consumentenbond na een inventarisatie van honderden prijsverlagingen op de websites en in filialen van de supers.

Foto: Shutterstock

Koffie- en theegigant vreest ontbossingswetgeving: 'landen riskeren...

Koffieproducerende landen riskeren dat hun export naar de Europese Unie wordt geblokkeerd als Brussel een verbod op producten uit ontboste gebieden niet uitstelt. Daarvoor waarschuwt JDE Peet's, het moederbedrijf van onder meer koffiemerk Douwe Egberts, in zakenkrant Financial Times.

Beeld: Shutterstock

RCC geeft 5 tips over misleiding: 'Maak geen claims die je niet waar...

Misleiding is een veel gehoord woord in de voedingsindustrie. Geen enkele voedselproducent wil ervan beschuldigd worden dat zij de consument misleiden. Zelfregulering is een belangrijke manier om misleiding te voorkomen. Maar hoe ziet zo'n proces er precies uit? Wat kan een producent doen als er een klacht tegen hen wordt ingediend? En wat zijn tips en tricks? VMT sprak met Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code.

Foto: Shutterstock

Toename voedselfraude in de EU: uitschieter van overtredingen in juli

In juli 2024 is het aantal meldingen van mogelijke voedselfraude en andere niet-nalevingen binnen Europa gestegen. Er waren 325 meldingen, vergeleken met 265 in juni en 281 in mei.

Geen keurmerk maar kleurmerk: smakelijk maar moeilijk, blijkt uit deze drie zaken

Geen keurmerk maar kleurmerk: smakelijk maar moeilijk, blijkt uit...

Bij een merk voor levensmiddelen denken de meeste mensen aan logo's en namen, zoals Coca-Cola. Maar het is ook mogelijk om specifieke kleuren te registreren als merk voor een product. Wel worden hieraan strenge eisen gesteld. In dit artikel enkele juridische procedures waarin de kleurmerken van Veuve Clicquot, Chocomel en Milka centraal stonden.

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving...

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.