Eivervanger van Plant B is gemaakt van Duitse witte lupine

Eivervanger van Plant B is gemaakt van Duitse witte lupine

De Duitse start-up PLANT B gebruikt lokale witte lupine voor een plantaardig alternatief voor ei.

Thomas Starz, oprichter en CEO van PLANT B zegt dat PLANT B Egg de enige plantaardige vloeibare ei-vervanger is met lupine als grondstof. Het kant-en-klaar versproduct bestaat uit 7 ingrediënten. Starz: “Met de modernste technologieën en een complex en innovatief productieproces zijn wij erin geslaagd om de ingewikkelde structuur, de verschillende smaken, eiwitten en functionaliteiten van het klassieke kippenei zo goed als te evenaren.”

Quiche en muffins

Volgens de startup is het ei-alternatief geschikt voor grote keukens of voor de thuiskok. Het bevat geen suikers, gluten of soja. Het bevat met 77 kcal per 100 gram 50% minder calorieën vergeleken met een kippenei, claimt de startup. Het heeft een Nutri-Score A.

Toepassingen variëren van spaghetti carbonara, noodles, quiche, muffins tot taart. Het bedrijf heeft verschillende testen uitgevoerd bij bedrijven in de levensmiddelen- en bakkerijsector.

Lokale lupine

Het hoofdingrediënt, witte lupine, groeit in Noord-Duitsland. Ze oogsten in de herfst, zodat bijen en vlinders de lupine nog lange tijd als voedselbron kunnen gebruiken.

CO2-uitstoot lager

PLANT B Egg wordt geproduceerd in Duitsland. Volgens de resultaten van de Eaternity Score veroorzaakt PLANT B Egg gemiddeld 91,7% minder CO2-uitstoot en gebruikt het 99,1% minder water per 100g, vergeleken met productie van een klassiek kippenei.

Het ei-alternatief is verkrijgbaar in een 200ml Tetra Pak. Dit is gelijk aan circa 4 eieren of een literpak. De verpakkingen zijn 100% recyclebaar.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Beeld: Stichting Week Zonder Vlees
Plantaardig

Nationale week zonder vlees & zuivel in maart focust extra op...

Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.

Foto: shutterstock
Novel foods

EFSA ziet eiwitrijk kroos 'waterlinzen' als veilig voor consumptie

EFSA ziet eendenkroos, beter bekend als waterlinzen, als veilig voor consumptie binnen de Europese Unie. Onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) dienden een succesvolle novel food-aanvraag in bij de European Food Safety Authority (EFSA).

Ingredient

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Ceo Robert van Ballengooien van Van Loon Group. Foto Bert Jansen
hybride

Ceo Van Loon Group: 'Geen toekomst vleesvervangers, wel voor hybride'

Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Voor abonnees
Voor abonnees
Overzicht

Voor abonnees Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en...

Bij de start van 2025 kijken we veelal nog terug naar het vorige jaar. Want wat gebeurde er in 2024 op het gebied van levensmiddelenwetgeving? Er gebeurde veel in onder andere duurzaamheidswetgeving, rookaroma's, allergenenbeleid en de Nutri-Score. Ook dit jaar staat ons weer genoeg te wachten op gebied van wetgeving. VMT zet 10 belangrijke wettelijke gebeurtenissen op een rij.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Vleesbenamingen op Franse vegetarische producten toch toegestaan in...

Bedrijven in Frankrijk mogen doorgaan met het verkopen van vegetarische producten onder etiketten met daarop termen als steak, worst en filet. Dat heeft de hoogste bestuursrechter in dat land bepaald.

plantaardige eiwitten

Oprichter Willicroft verkoopt na moeilijk jaar: 'opschalen in...

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

Voor abonnees
Voor abonnees
Alternatief voor zuivel

Voor abonnees 4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

biodiversiteit

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Voor abonnees
Voor abonnees
Nieuws

Voor abonnees Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in...

HEB JE DIT GEMIST IN DECEMBER? - Vlees- en zuivelvervangers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, zowel wereldwijd als in Nederland. Nederlandse vlees- en zuivelvervangers lopen voorop als het gaat om voedingswaarde in vergelijking met andere landen. Volgens Proveg komt dit door drie redenen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.