Blog: dit is mijn indruk van het verpakkingsvrije concept van Albert Heijn

Blog: dit is mijn indruk van het verpakkingsvrije concept van Albert Heijn

KENNISPARTNER - Begin april kondigde Albert Heijn de lancering van een nieuwe concept aan: AH Verpakkingsvrij. Tessel Kans van Schuttelaar & Partners fietste naar AH XL in Rotterdam om te zien en te ervaren hoe dit werkt.

"De AH XL in Rotterdam is de eerste winkel met het verpakkingsvrije concept. Mijn eerste indruk? Het is even zoeken naar de juiste gang, het concept staat niet groot aangekondigd in de winkel. Bij het binnenlopen van het pad is er een poster met informatie.

Je ziet een indrukwekkende wand: hoog en gesloten. Het maakt een zakelijke indruk. De dispensers hebben geen kijkvensters: een foto van het product maakt duidelijk wat er in de dispenser zit. De verpakkingsvrije zone is, de eerste dagen in ieder geval, schoon.

Op deze woensdagmiddag zien we moeders met kinderen die uitleggen hoe je moet wegen en wat er te koop is. Er is veel belangstelling en klanten zijn nieuwsgierig.

Er zijn op kleine schappen naast de wand herbruikbare potten in verschillende maten, en wasbare linnen tasjes uitgestald. Te koop voor de klant die zijn eigen verpakking niet heeft meegenomen.
Zo werkt het: klanten kunnen een (eigen) herbruikbare zak of pot vullen met één van de zeventig producten die via dispensers worden aangeboden. Vervolgens werkt het hetzelfde als groente en fruit: afwegen en een etiket printen. Op het etiket staat de informatie die normaal gesproken op de verpakking staat: ingrediënten, allergie-informatie, en bereiding.

Het assortiment

Op dit moment bestaat het verpakkingsvrije assortiment uit droge producten, zoals ontbijtgranen, pasta, rijst, noten en thee. 55 van de 70 producten zijn biologisch. De producten worden aangeleverd per dispenser en de lege dispensers gaan weer terug naar de leverancier. Er komt dus geen ander verpakkingsmateriaal aan te pas. In de reguliere schappen hangt bij de 70 betreffende producten een kaartje met de boodschap dat het product ook verpakkingsvrij verkrijgbaar is, aldus Albert Heijn.

Advies

Albert Heijn XL in Rotterdam is de eerste winkel van de keten die dit concept in gebruik neemt. Het is de bedoeling dat het dit jaar in nog vijftig winkels wordt uitgerold als blijkt dat dit een succes is. Wij volgen deze ontwikkelingen op de voet, want ‘bring your own’ is een trend. Het is interessant om te zien of bezwaren ten aanzien van voedselveiligheid en  hygiëne rondom het schap kunnen worden weerlegd.

Auteur: Tessel Kans, Senior managing consultant bij Schuttelaar en Partners, kennispartner van VMT.

Beeld: Shutterstock

Blauwe bessen in opspraak: 31 zieken melden zich bij Albert Heijn

31 mensen hebben zich inmiddels bij Albert Heijn gemeld omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen.

EU bant bisfenol A (BPA) uit voedselcontactmaterialen in 2026

EU bant bisfenol A (BPA) uit voedselcontactmaterialen in 2026

De Europese Commissie staat vanaf halverwege 2026 geen gebruik van bisfenol A (BPA) in voedselcontactmaterialen meer toe. De stof wordt nog altijd op verschillende manieren gebruikt in de voedselindustrie, zoals in blikjes en plastic.

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt per direct blauwe bessen van het huismerk uit de schappen. Het diepvriesproduct is mogelijk besmet met hepatitis A.

Foto: shutterstock

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Jaaroverzicht podcasts 2024: Trends spotten tot Plus over plantaardig

Jaaroverzicht podcasts 2024: Trends spotten tot Plus over plantaardig

VMT nam dit jaar 12 podcasts op. Tijdens de kerstvakantie kun je ze gratis beluisteren. In dit artikel zetten we ze allemaal op een rij.

Food Law Event gemist: Dit zijn de aandachtspunten van het VWS op gebied van voeding en voedselveiligheid (video)Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Food Law Event gemist: Dit zijn de aandachtspunten van het VWS op...

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)? Wat is de stand van zaken op gebied van onderwerpen als de Nutri-Score, het nieuwe allergenenbeleid, verpakkingsmaterialen en duurzaamheid? Sander Baljé, plaatsvervangend directeur directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), geeft in deze video een update over deze actuele onderwerpen.

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.