Blog: dit is mijn indruk van het verpakkingsvrije concept van Albert Heijn

Blog: dit is mijn indruk van het verpakkingsvrije concept van Albert Heijn

KENNISPARTNER - Begin april kondigde Albert Heijn de lancering van een nieuwe concept aan: AH Verpakkingsvrij. Tessel Kans van Schuttelaar & Partners fietste naar AH XL in Rotterdam om te zien en te ervaren hoe dit werkt.

"De AH XL in Rotterdam is de eerste winkel met het verpakkingsvrije concept. Mijn eerste indruk? Het is even zoeken naar de juiste gang, het concept staat niet groot aangekondigd in de winkel. Bij het binnenlopen van het pad is er een poster met informatie.

Je ziet een indrukwekkende wand: hoog en gesloten. Het maakt een zakelijke indruk. De dispensers hebben geen kijkvensters: een foto van het product maakt duidelijk wat er in de dispenser zit. De verpakkingsvrije zone is, de eerste dagen in ieder geval, schoon.

Op deze woensdagmiddag zien we moeders met kinderen die uitleggen hoe je moet wegen en wat er te koop is. Er is veel belangstelling en klanten zijn nieuwsgierig.

Er zijn op kleine schappen naast de wand herbruikbare potten in verschillende maten, en wasbare linnen tasjes uitgestald. Te koop voor de klant die zijn eigen verpakking niet heeft meegenomen.
Zo werkt het: klanten kunnen een (eigen) herbruikbare zak of pot vullen met één van de zeventig producten die via dispensers worden aangeboden. Vervolgens werkt het hetzelfde als groente en fruit: afwegen en een etiket printen. Op het etiket staat de informatie die normaal gesproken op de verpakking staat: ingrediënten, allergie-informatie, en bereiding.

Het assortiment

Op dit moment bestaat het verpakkingsvrije assortiment uit droge producten, zoals ontbijtgranen, pasta, rijst, noten en thee. 55 van de 70 producten zijn biologisch. De producten worden aangeleverd per dispenser en de lege dispensers gaan weer terug naar de leverancier. Er komt dus geen ander verpakkingsmateriaal aan te pas. In de reguliere schappen hangt bij de 70 betreffende producten een kaartje met de boodschap dat het product ook verpakkingsvrij verkrijgbaar is, aldus Albert Heijn.

Advies

Albert Heijn XL in Rotterdam is de eerste winkel van de keten die dit concept in gebruik neemt. Het is de bedoeling dat het dit jaar in nog vijftig winkels wordt uitgerold als blijkt dat dit een succes is. Wij volgen deze ontwikkelingen op de voet, want ‘bring your own’ is een trend. Het is interessant om te zien of bezwaren ten aanzien van voedselveiligheid en  hygiëne rondom het schap kunnen worden weerlegd.

Auteur: Tessel Kans, Senior managing consultant bij Schuttelaar en Partners, kennispartner van VMT.

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.