Dit vinden R&D'ers van de Eco-Score: 'Doel moet eerst goed duidelijk zijn'

Dit vinden R&D'ers van de Eco-Score: 'Doel moet eerst goed duidelijk zijn'
Foto: Henk van der Giesen

Op steeds meer voedingsmiddelen verschijnt de Eco-Score, hoewel hier wettelijk nog niks over besloten is. VMT vroeg verschillende R&D'ers hoe zij over de Eco-Score denken en wat de voor- en nadelen kunnen zijn. "We zien Eco-Score als interessante ontwikkeling, maar het is zeker nog een 'work in progress'."

Nu de Nutri-Score in steeds meer landen geïntroduceerd wordt, kijken sommige retailers en producenten alweer naar het volgende front-of-pack-logo. De Eco-Score is inmiddels een veelbesproken nieuw voedselkeuzelogo. Grote retailers als Colruyt, Lidl en Plus gebruiken de Eco-Score al of testen met het nieuwe logo. Dit hoewel het logo nog lang niet bij alle producenten en consumenten bekend is. VMT vroeg vijf productontwikkelaars wat zij vinden van de Eco-Score.

Consument bewuster maken

De meningen over de Eco-Score zijn verdeeld. “Ik vind het op zichzelf een goed initiatief. Zo zien consumenten voor het aanschaffen van een product of het matcht met hun verwachtingen op het gebied van duurzaamheid”, vertelt Coen Meijer, R&D-manager bij Pandriks Bake Off, aan VMT. Ook Sharida Abdoelhak, R&D-koffiespecialist bij Euro-Caps, vindt de Eco-Score een goed initiatief. “De consument mag zich bewuster worden van de impact van consumentengedrag op het milieu. De productie van voedingsmiddelen en de bijbehorende verpakkingen en transport kost veel energie en daar staat men niet altijd bij stil.”

Mijn gevoel zegt dat de Eco-Score voor onduidelijkheid gaat zorgen bij consumenten”

‘Onduidelijkheid bij consument’

Bij HAK volgen ze de berichtgeving en ontwikkeling van de Eco-Score op de voet, vertelt Nicole Freid, directeur marketing en innovatie bij HAK, aan VMT. “Het is niet alleen onze missie om mensen meer groenten te laten eten. Wij willen dit ook duurzaam doen met gecertificeerde en lokaal geteelde groenten. Het op een eenvoudige manier informeren van de consument over de milieu-impact van een product is iets waar zeker nog hulp bij nodig is. We vinden een initiatief zoals Eco-Score hierbij zeker iets positiefs, ook al moet het nog verder uitontwikkeld worden.”  

Joeri Hollink, head of product development bij Ojah bv, heeft iets meer twijfels. “Mijn gevoel zegt dat de Eco-Score voor onduidelijkheid gaat zorgen bij consumenten. Er moet al zoveel op een verpakking staan, waardoor het verkleinen van verpakkingsmateriaal alleen maar moeilijker wordt. Ik kan me echter wel voorstellen dat de Eco-Score kan helpen voor producenten om duurzaamheidsprogramma’s en duurzame sourcing te versnellen.”

Eco-Score heeft een vergelijkbare opmaak zoals de Nutri-Score
Eco-Score heeft een vergelijkbare opmaak zoals de Nutri-Score

‘Eco-Score geeft sneller beeld’

Of ze voor of tegen de Eco-Score zijn, vinden de R&D’ers nog moeilijk. “Lastig te zeggen, er zijn al veel initiatieven die iets zeggen over duurzaamheid en daar komt dan weer een keurmerk en score bij. Wel geeft de Eco-Score voor de consument een veel sneller beeld ten opzichte van bestaande keurmerken. Als ik specifiek naar brood kijk, zal een biologisch brood een hogere score krijgen dan een regulier brood. Dit is terecht, gezien de extra druk in de keten”, vervolgt Meijer.

Abdoelhak durft al te zeggen dat ze voorstander is van de Eco-Score. “Als productontwikkelaar weet ik bijvoorbeeld dat de bewerkingsprocessen van koffiebonen impact heeft op de natuur en de mensen in de landen waar de bonen vandaan komen. De vraag blijft echter wel: zal de consument zich hier bewuster van worden? Prijs is toch vaak doorslaggevend voor de aankoop, ongeacht hoe het product geproduceerd is.”

Maximum aan punten

Hoewel nog niet alles over de Eco-Score bekend is, plaatsen de R&D’ers al wel wat kanttekeningen. “Wij vinden het puntensysteem van de Eco-Score lastig. Dit heeft er vooral mee te maken dat producten zowel min- als pluspunten kunnen verdienen. Maar hier zit aan beide kanten wel een maximum aan. Dit betekent dat een merk dat goed scoort op de bonuspuntonderdelen en weinig minpunten heeft, door het maximum dat gesteld is aan de bonuspunten toch op gelijke hoogte kan eindigen met een merk dat veel minder doet op deze gebieden. Hierdoor denken wij dat de consument alsnog geen eerlijke vergelijking kan maken tussen producten van verschillende merken”, vertelt Larissa Bergshoeff, PR & communicatiespecialist bij Fairtrade Original, namens de QA’ers en R&D’ers binnen het bedrijf.

Ik vind de boodschap van dit keurmerk onduidelijk naar de consument toe”

‘Integreren met Nutri-Score’

Ook Freid heeft nog wel wat vraagtekens. “Om te voorkomen dat er teveel logo’s komen – zowel voor de consument als de producent – zou het nog beter zijn om de Eco-Score op een of andere manier te integreren in de Nutri-Score. Om zo gezondheid én duurzaamheid met elkaar te combineren. Je wilt immers zo eenduidig mogelijk zijn in je communicatie en je verpakking niet volplakken met logo’s. Maar zover zijn we nog niet”, stelt Freid. “Ook is er voor zover ik weet nog geen standaardisatie in de rekenmodellen achter Eco-Score. We zien Eco-Score dus als een interessante en positieve ontwikkeling, maar het is nog ‘work in progress’.”

Eco-Score kan naast Nutri-Score gebruikt worden
Eco-Score kan naast Nutri-Score gebruikt worden

Kleine bedrijven blijven achter

Volgens Hollink zullen er op deze manier door de Eco-Score verschillen ontstaan tussen grote en kleine bedrijven. “Omdat de Eco-Score per product berekend dient te worden en levenscyclusanalyses (LCA’s) zeer kostbare onderzoeken zijn, zul je wel zien dat startups en kleine ambachtelijke producenten – die juist vaak bewust met hun footprint omgaan – de stap naar retail minder makkelijk kunnen maken. Dit omdat de initiële investering hoog zal zijn. Daarnaast is duurzaamheid een continu proces, waarbij vaak meermaals per jaar steeds vooruitgang geboekt wordt. Een Eco-Score zou redelijk definitief zijn voor langere tijd.”

Boodschap naar consument onduidelijk

Meijer en Abdoelhak maken zich zorgen over de scores en de boodschap naar de consument. “Sommige producten hebben per definitie een mindere score en kunnen niet makkelijk naar een betere score. Dit geldt in sommige gevallen voor hele categorieën. Ik weet ook niet zo goed wat de formules achter de score zijn, wellicht dat sommige producten – net als in het begin bij de Nutri-Score – een verkeerde score krijgen. Ook kan het logo de verkeerde indruk wekken bij consumenten over hoe goed – technisch en sensorisch – het product is”, aldus Meijer. Abdoelhak sluit zich bij dit laatste aan. “Ik vind de boodschap van dit keurmerk onduidelijk naar de consument toe. Zij kunnen dit verkeerd interpreteren als een nieuw voedingswaardelogo.”

Tot nu toe lijkt het design van het label te veel op de Nutri-Score”

Te veel logo’s

De Eco-Score is weer een nieuw keurmerk en logo. Gaat dit niet juist voor verwarring zorgen bij de consument en leidt dit niet tot een oerwoud aan logo’s en keurmerken? “Wij bouwen op dit moment op het Fairtrade-keurmerk, waarin ecologische omstandigheden zijn opgenomen. Naast het Fairtrade-keurmerk bestaan natuurlijk al het biologische logo en het vegan logo, die ook veel zeggen over hoe duurzaam een product is”, aldus Bergshoeff. “Wij denken dat deze labels al specifieker voorzien in informatie voor de consument, meer dan de Eco-Score. Bij de Eco-Score is volgens ons nog niet duidelijk genoeg op welke gebieden een product deze score haalt. Wij vinden het zeker een goed idee dat consumenten goed geïnformeerd worden over de duurzaamheid van producten om zo een duurzame keuze te maken. Wij vragen ons echter af of een nieuw logo op de verpakking – naast de vele al bestaande logo’s – de consument echt gaat helpen.”

"Er moet goed uitgelegd worden wat men onder 'eco' verstaat"
"Er moet goed uitgelegd worden wat men onder 'eco' verstaat"

‘Verwarring met Nutri-Score’

Ook Abdoelhak twijfelt over de hoeveelheid aan keurmerken en logo’s. “Momenteel zijn er diverse keurmerken en logo’s op voedingsmiddelen. Het belangrijkste is dat men dit niet verwart met de voedingswaarde-labeling. De gemiddelde consument kan helaas nog steeds niet de informatie van een voedingsverpakking juist interpreteren. Ik denk dat we eerst alle bestaande keurmerken moeten vergelijken, voordat er weer iets nieuws geïntroduceerd wordt”, aldus Abdoelhak. Meijer is bang voor verwarring met de Nutri-Score. “Tot nu toe lijkt het design van het label te veel op de Nutri-Score. Dit zou anders moeten zijn, omdat verwarring met de Nutri-Score snel ontstaat. Ook dient goed uitgelegd te worden wat men onder ‘eco’ verstaat.”

‘Meer informatie nodig voor invoering’

Mocht het logo officieel ingevoerd worden, dan zijn de R&D’ers voor invoering in heel Europa. “Indien de boodschap goed moet overkomen, zal het in meerdere landen geïntroduceerd moeten worden. Wat is het nut van introductie in slechts een paar Europese landen?”, stelt Abdoelhak. Meijer sluit zich hierbij aan. “Er geldt een wet van vrij verkeer van goederen, wat betekent dat een zelfde product zonder Eco-Score naast een product met Eco-Score in het schap kan liggen als alleen Nederland dit zou invoeren. Het is dus sterker als het op Europees niveau wordt ingezet.” Maar voor het zover is moet er volgens de R&D’ers meer informatie verschaft worden over de Eco-Score. “Wat is de interpretatie van het logo en het doel ervan? Wat willen we hiermee bereiken bij de consument”, concludeert Abdoelhak.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Beeld: Shutterstock

Webinar: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt de focus van...

Producenten proberen zich door middel van claims te onderscheiden van andere producenten. Maar niet alles mag zomaar geclaimd worden. Hoe ziet zo'n traject van het maken van een claim eruit? Hoe weet je of een voedings- of gezondheidsclaim gemaakt mag worden? En hoe kijkt de NVWA naar dit onderwerp? Tijdens deze webinar zoomen drie verschillende sprekers uitgebreid in op claims.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta

R&D'er over wetgeving: 'Sommige wetten zijn al achterhaald voordat ze...

VISIE OP WETGEVING - Door onder andere politieke complexiteit kan de invoering van nieuwe wetten soms lang duren, stelt Erik-Jan Ransdorp, innovatie directeur bij Cloetta. Wetgeving mag dan ook vaker op wetenschappelijke kennis gebaseerd worden volgens hem. VMT sprak met Ransdorp over de bottlenecks die hij ziet en zijn tips voor andere R&D'ers op gebied van wetgeving. Dit is het zevende artikel in een serie.

Beeld: Shutterstock

Directeur FNLI reageert op kabinetsplannen: 'Door netcongestie staat...

In september werden de kabinetsplannen en de miljoenennota gepresenteerd. Bepaalde voor de voedingsindustrie belangrijke onderwerpen kwamen daarin naar voren. Maar een aantal onderwerpen ontbreken ook. VMT sprak met Cees-Jan Adema, directeur van de FNLI, over zijn kijk op de kabinetsplannen. "We lopen achter met de energietransitie. We gaan nog jaren vragen krijgen over netcongestie."

Beeld: Shutterstock

Komst 'bloedende' plantaardige burger stap dichterbij na goedkeuring...

Een belangrijke horde is genomen voor de goedkeuring van het gebruik van soja leghemoglobine in vleesvervangers. De EFSA vindt het ingrediënt veilig voor consumptie door de consument. Maar wat is soja leghemoglobine precies en wat zijn de mogelijkheden voor Nederlandse producenten van vleesvervangers?

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Concorp neemt Max's Mints over

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Concorp neemt Max's Mints over

Binnen de voedingsindustrie vinden regelmatig bedrijfsovernames plaats. In dit artikel enkele opvallende bedrijfsovernames van dit jaar op een rij. De laatste wapenfeiten: Concorp neemt Max's Mints over, Arla Foods neemt Volac over en Dossche Mills neemt Mühle Rüningen over.

Belangrijke functiewisselingen 2024: Arjan Both voorzitter van Superunie

Belangrijke functiewisselingen 2024: Arjan Both voorzitter van...

In dit overzicht de belangrijkste functiewisselingen van het jaar 2024 op een rij. Laatste wapenfeiten: Arjan Both wordt per 1 december voorzitter van Superunie, Coco & Sebas benoemt Joost-Jan Kinds tot nieuwe CEO en Arla Foods benoemt Esther Tromp-Strijdveen tot Senior Vice President Nederland, België en Frankrijk.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers

Productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers, plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

De warmtepomp die bij FrieslandCampina is geïnstalleerd.

Eerste stoomproducerende warmtepomp van Nederland bij...

FrieslandCampina heeft een primeur in Nederland: in de zuivelfabriek in Maasdam draait sinds oktober 2024 een stoomproducerende warmtepomp, waarmee CO2-uitstoot met 30% wordt teruggedrongen en het energieverbruik met ongeveer 10%. Een interview met Gerrit Westhoff, Global SHE & Sustainability Director en Nienke van Driel, Procestechnoloog bij de technologie-afdeling van de Global Supply Chain-organisatie van FrieslandCampina.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.