Food Future Event: wat komt er kijken bij plantaardig eiwitalternatief?

Food Future Event: wat komt er kijken bij plantaardig eiwitalternatief?

Een betaalbaar en goed verkrijgbaar plantaardig alternatief voor kippenei-eiwit. Dat is een heilige graal voor de voedingsmiddelenindustrie om veel producten 100% veganistisch te kunnen maken. Corjan van den Berg, ceo en oprichter van FUMI Ingredients, legt op het Food Future Event op 7 april uit waar je tegenaan loopt bij het maken van een functioneel ingrediënt met behulp van micro-organismen.

Van den Berg is erg in zijn nopjes met de investering van een half miljoen euro die hij ontvangt om zijn Wageningse startup FUMI Ingredients te kunnen opschalen. Het geld wordt gebruikt om een pilotproductie op te zetten van het de productie van de plantaardige kippenei-eiwitvervanger. “We kunnen dan opschalen naar een productie van ongeveer tien kilo per dag ofwel enkele duizenden kilo’s per jaar. Het mag duidelijk zijn dat dit nog lang niet genoeg is om de industrie te voorzien van de vraag. Uiteraard is het de bedoeling dat we na de pilotplant direct verder gaan opschalen”, vertelt Van den Berg aan VMT.

Potentie

Er is een enorme marktpotentie voor het functionele ingrediënt, weet Van den Berg. “Kippenei-eiwit zit namelijk bijna in iedere vleesvervanger, een sterk groeiende categorie. De markt gebruikt hiervan bulkhoeveelheden. Bakkerijen en sauzenproducenten gebruiken er ook veel van. Maar om producten zoals vleesvervangers niet alleen vegetarisch, maar ook veganistisch te maken, is heel lastig. Wij hebben het wel voor elkaar gekregen met een natuurlijke gist als grondstof. Uit die gist halen we met milde processing een eiwitrijke fractie. Eerst een scheidingsstap, dan opzuivering en ten slotte drogen.”

Merengues

FUMI Meringues.JPGDe eiwitfractie die overblijft na dit geheime proces, gedraagt zich in producten hetzelfde als een kippenei-eiwit. Naast de eiwitvervanger die wordt gelanceerd, kijkt FUMI Ingrediënts naar de ontwikkeling van ingrediënten die als emulgatoren, schuim- en geleermiddelen kunnen worden gebruikt. Van den Berg: “Weinig niet-dierlijke eiwitten kunnen emulgeren en schuimen. Deze wel. We hebben er ook zelf merengues van gemaakt.” Voor de grondstof gebruikt FUMI Ingrediënts een gist welke overblijft na een brouwproces bij een bierbrouwer. Het ingrediënt heeft daarom een sterke gistsmaak, maar die kan worden gemaskeerd als deze niet is gewenst.

Enorme vraag

Via de website van FUMI Ingrediënts kunnen bedrijven een sample aanvragen, maar dat loopt volgens Van den Berg iets te goed. “Er zijn al meer dan tachtig bedrijven die willen testen. We kunnen niet iedereen helpen, daarom is opschalen hard nodig.” Is het dan niet handiger om ‘het proces/de technologie’ te gaan verkopen in plaats van alleen de grondstof? Van den Berg: “Dat is in principe ook mogelijk. Je kunt denken aan brouwerijen of gistproducenten die onze technologie kunnen aanschaffen. Dat dan kan sneller gaan dan wanneer we het opschalen bij onszelf houden. Je hebt dan namelijk veel investeerders nodig.”

Concreet

Voor de half miljoen die nu binnen is wordt nieuwe procesapparatuur aangeschaft, maar ook wil FUMI Ingrediënts het team uitbreiden met twee technologen en marketing en communicatie. Van den Berg: “Het is een spannende fase en we zijn nog kwetsbaar als startup. Door meer capaciteit in het team maak je het minder kwetsbaar. Maar dat is inherent aan ondernemen.

Novel food

Van den Berg gaat ervan uit dat Europa zijn functionele ingrediënt ziet als novel food. “Ik ben er niet honderd procent zeker van, want de wetgeving is hierover niet 100% duidelijk. Onze basisgrondstof, het gist is een veilig natuurlijk organisme, daar kun je zo een hap van nemen. Ons ingrediënt lijkt osterk op een gistextract. Gistextracten zijn geen novel food. Ook aan het proces is niets spannends. Wat het nieuw maakt is het opzuiveren van de eiwitfractie waardoor de concentratie ervan hoger wordt. Dat maakt het mogelijk tot een novel food. Momenteel wordt hier met experts naar gekeken en wordt er een rapport gemaakt. De EFSA zal daar dan een oordeel over vellen.”

Inhoudelijke sessie op het Food Future Event op 7 april

Functionele ingrediënten vs veiligheid: wat moet worden aangetoond?

Sessievoorzitter Karin Verzijden, Axon Advocaten
FUMI Emulsification before.JPGFunctionele ingrediënten worden gebruikt bij het ontwikkelen van nieuwe producten voor verschillende redenen. Denk bijvoorbeeld aan ingrediënten die worden toegevoegd wegens hun conserverende werking of vanwege hun kleur. Soms zijn bepaalde stoffen geen ingrediënt, maar hebben wel nuttige functionaliteit in het productieproces. Hoe kwalificeer je functionele substanties en welke consequenties hebben vervolgens de uitkomst? Kan een ‘natuurlijk’ additief even veilig zijn als een traditioneel E-nummer en kun je dit ook als zodanig aanduiden? En wat valt er te ondernemen wanneer niet duidelijk is of een ingrediënt wel of niet een Novel Food is? Kun je op basis van reststromen veilige functionele ingrediënten te ontwikkelen? Karin Verzijden van Axon Advocaten en Corjan van den Berg, ceo en oprichter van FUMI Ingredients, een innovatief bedrijf dat functionele ingrediënten maakt met behulp van micro-organismen.

Bekijk het programma hier. Meld je hier aan voor het event.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in 2021'

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in...

Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij Jumbo in het schap

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij...

Op een regenachtige dag eind september is een klein gezelschap welkom op Harry's Farm in Flevoland. Op dat moment zitten de edamamepeultjes nog aan de plant, maar het zal niet lang meer duren voordat de boontjes worden geoogst. En deze vinden in het eerste kwartaal van 2025 hun weg naar het vriesversschap van Jumbo.

VMT 7 (2024): Groene grondstoffen

VMT 7 (2024): Groene grondstoffen

Eiwitrijke grondstoffen telen in Nederland (en België), wat is daarvan de potentie? Samenwerken in de keten lijkt een van de belangrijkste ingrediënten voor succes.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.