Vleesvervangers: niche of nieuwe normaal?

Vleesvervangers: niche of nieuwe normaal?

Zijn vleesvervangers een niche of de nieuwe normaal? ABN Amro brengt drie mogelijke scenario's in kaart voor de verdere groei van vleesvervangers.

In 2020 zijn de vleesvervangers niet meer uit de schappen weg te denken, volgens de ABN Amro. Een eerder onderzoek van IRI Nederland liet zien dat de omzet van vleesvervangers sinds 2017 met 51% is gestegen, tegenover een daling van de omzet van vers vlees. Het marktaandeel van vleesvervangers in op dit moment 4.5% volgens de ABN Amro.

Groei vleesvervangers

Steeds meer voedingsmiddelenbedrijven gaan over tot het produceren van plantaardige vleesalternatieven. Zo besloot ook Vion recentelijk om te starten met de productie van plantaardige producten. Hoe gaat de verdere groei van vleesvervangers eruit zien? Gaat de afzet na een snelle groei weer net zo snel dalen, stabiliseert het marktaandeel of gaan vleesvervangers de verkoop van vlees inhalen?

ABN Amro schetst drie mogelijke ontwikkelingsscenario’s voor de groei van vleesvervangers in Nederland de komende tien tot vijftien jaar.

Vleesvervangers hebben slechts kort succes

Het eerste scenario dat door de ABN Amro wordt geschetst, is dat de markt voor vleesvervangers na een snelle groei weer zal inzakken. Het marktaandeel stijgt in dit scenario eerst nog flink, maar zal daarna weer behoorlijk dalen. Daarbij geeft de ABN aan dat de plantaardige vleesalternatieven mogelijk toch niet zo gezond blijken als in eerste instantie wordt gedacht.

Zo zijn er al campagnes verschenen die producenten van plantaardige producten aanvallen vanwege de ‘extreme bewerking’ van de producten. De Impossible Burger van Impossible Foods bevat bijvoorbeeld 21 ingrediënten per burger. De vraag of plantaardige vleesalternatieven nu eigenlijk wel zo gezond zijn kan op termijn leiden tot een daling van de afzet van de plantaardige alternatieven volgens de bank.

Het onderzoek van de ABN laat zien dat de voedingsmiddelenproducenten in dit eerste scenario de consumenten niet kunnen overtuigen van het gezonde aspect van plantaardige vleesimitaties. Consumenten zullen voor alternatieven gaan kiezen in plaats van vleesvervangers. Daarbij geeft de bank aan dat dit niet per se betekent dat consumenten weer meer vlees gaan eten, ze kunnen vleesvervangers ook inruilen voor groenten en peulvruchten.

Het aandeel van vleesvervangers wordt groter dan vlees

In dit scenario komt er volgens de ABN meer geld beschikbaar voor innovatie en marketing doordat grote producenten ervoor kiezen om vleesvervangers te produceren. In dit scenario zal ook geen schaarste ontstaan aan grondstoffen voor plantaardige vleesimitaties. Voedingsproducenten zullen in dit scenario de smaak en structuur van vleesvervangers verbeteren waardoor de populariteit toeneemt.

In dit scenario lukt het de producenten volgens de ABN om de plantaardige alter ook gezonder te maken, te voorzien van voldoende nutriënten en het zoutgehalte te verlagen. De bank geeft aan dat consumenten de vleesvervanger massaal zullen omarmen als producenten de producten gezonder kunnen maken en dit ook kunnen communiceren aan de consument.

In dit tweede scenario daalt de prijs van de vleesvervangers volgens de ABN waardoor de afzet gaat toenemen. Op dit moment zijn vleesvervangers in verhouding tot vlees nog relatief duur. In dit scenario gaat echter schaalvergroting plaatsvinden waardoor de prijs daalt en betaalbaar wordt voor iedereen.

Het marktaandeel van vleesvervangers stabiliseert

In het derde en laatste scenario blijft de prijs van vleesvervangers volgens de ABN gelijk aan de huidige prijs. Dit komt omdat schaalvergroting zal uitblijven. Door de hogere prijzen is de vleesvervanger niet voor iedereen betaalbaar waardoor de afzetten niet zullen toenemen.

In dit scenario blijven ook de verschillen in smaak en structuur tussen vlees en vleesvervanger groot. Daardoor zal in dit scenario de markt van plantaardige alternatieven gelijk blijven en niet groter worden dan die van vlees.

In dit laatste scenario gaan boeren volgens de ABN diervriendelijkere en duurzamere vormen van landbouw toepassen. Daardoor wordt vlees duurder, maar verdwijnt voor veel consumenten ook het bezwaar om vlees te consumeren.

Vleesvervangers op Food Future Event

Op het Food Future Event: U vraagt, wij draaien (door) op 7 april staat het onderwerp plantaardige eiwitten natuurlijk ook op het programma.

Op het event vertellen verschillende sprekers uit de praktijk hoe zij omgaan met de wensen van de consument. Zo is er een grote vraag naar plantaardige vleesvervangers. Tegelijkertijd wil dezelfde consument ook een product met zo min mogelijk ingrediënten, liefst zo onbewerkt mogelijk met niet te veel zout, maar wel smaakvol. Hoe dit voor elkaar te krijgen? Op het Food Future Event vertelt Joeri Hollink van Ojah hoe hij het doet.

Bekijk het gehele programma

Meld u direct aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een waarschuwing staan die niet nodig is'

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een...

Als eerste land ter wereld heeft Nederland sinds 1 januari dit jaar een richtlijn met eisen voor de vermelding van allergenen kruisbesmetting op de verpakking. 'Kan sporen bevatten van…' is te vaag en dat zorgt voor problemen. "Terwijl dat helemaal niet nodig is", zegt prof. dr. Geert Houben van TNO en het UMC Utrecht.

Bezuinigingen nieuwe kabinet raken Voedingscentrum: 'We moeten pijnlijke keuzes maken'

Bezuinigingen nieuwe kabinet raken Voedingscentrum: 'We moeten...

Het kabinet kondigt bezuinigingen aan op preventie. Deze bezuinigingen hebben ook gevolgen voor het Voedingscentrum, stelt de organisatie. "Met minder middelen kunnen we minder voorlichting en ondersteuning geven."

SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de internationale foodsector samen. Willem Paul de Mooij en Carmen Groeneveld van VMT beginnen hun beursbezoek op het innovatieplein, waar zij de nieuwste trends ontdekken. In deze podcast bespreken zij de innovaties opvallen.

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

Twee op het oog compleet verschillende bedrijven slaan de handen ineen om een aanval te doen op de zuivelreuzen in het proteïnerijke schap. XXL Nutrition en Zuivelhoeve lanceren 12 oktober 2024 een proteïnerijke yoghurt en pudding.

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Supermarktketen Dirk volgt Lidl en introduceert half-om-half gehakt en runderhamburgers met 'plantaardige toevoeging'.

Beeld: Shutterstock

Komst 'bloedende' plantaardige burger stap dichterbij na goedkeuring...

Een belangrijke horde is genomen voor de goedkeuring van het gebruik van soja leghemoglobine in vleesvervangers. De EFSA vindt het ingrediënt veilig voor consumptie door de consument. Maar wat is soja leghemoglobine precies en wat zijn de mogelijkheden voor Nederlandse producenten van vleesvervangers?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.