Grote investering voor Nederlandse producent van plantaardig kippenei-eiwit

Grote investering voor Nederlandse producent van plantaardig kippenei-eiwit

FUMI Ingredients, een spin-off van Wageningen University & Research (WUR), ontwikkelde een plantaardig alternatief voor kippenei-eiwit. Het bedrijf ontvangt een investering van €500.000 om op grote schaal te produceren.

Een plantaardig alternatief voor kippenei-eiwit, dat lijkt maar moeilijk te vinden. Echter is dit voor veel producenten het missende ingrediënt om hun producten 100% veganistisch te maken. FUMI Ingredients heeft een natuurlijk alternatief ontwikkeld dat goedkoper is dan regulier kippenei-eiwit. FUMI maakt functionele ingrediënten op basis van micro-organismen.

Investering

Innovation Industries en SHIFT Invest hebben bevestigd samen €500.000 te investeren in FUMI Ingredients. Dit doen zij zodat FUMI de veganistische eiwitten op grote schaal kan produceren. Het aanbod van vleesvervangers groeit steeds meer, en daardoor groeit ook de vraag naar plantaardige eiwitten. Een goed alternatief eiwit om vlees te binden, is echter moeilijk te vinden.

Micro-organismen

Edgar Suarez Garcia, mede-oprichter van FUMI Ingredients, ontwikkelde tijdens zijn promotieonderzoek aan de WUR een productieproces voor een eiwitvervanger van natuurlijke micro-organismen. Ook ontwikkelde hij een productieproces dat de reguliere eiwitprijzen op industriële schaal verslaat.

FUMI Emulsification before.JPGFUMI Emulsification after.JPG

FUMI Ingredients

Suarez Garcia en Corjan van den Berg besluiten om FUMI Ingredients op te richten, met ondersteuning van de WUR en startup incubator StartLife. Van den Berg: “Als academische onderzoekers hadden we beperkte kennis over het opzetten van een bedrijf. WUR en StartLife gaven ons alle ondersteuning en middelen die we nodig hadden om ons bedrijf op te zetten en hielpen ons ook voor te bereiden op het aantrekken van investeerders.”

Opschaling

Door de toegezegde investering van Innovation Industries en SHIFT Invest kan FUMI Ingredients haar opschaling ambities realiseren. Daardoor kunnen ze naar eigen zeggen hun toegang tot de markt versnellen.

“De combinatie van SHIFT Invest en Innovation Industries bleek een uitstekende match te zijn. Naast de financiële steun hebben ze duidelijk aangetoond dat ze ons enthousiasme voor FUMI Ingredients delen. We hebben er alle vertrouwen in dat we samen een duurzame groei en een blijvende impact weten te realiseren”, aldus Van den Berg.

Functionele ingrediënten op het Food Future Event

Op het Food Future Event: U vraagt, wij draaien (door) op 7 april staat het onderwerp functionele ingrediënten natuurlijk ook op het programma.

Hoe kwalificeer je functionele substanties en welke consequenties hebben vervolgens de uitkomst? Kan een ‘natuurlijk’ additief even veilig zijn als een traditioneel E-nummer en kun je dit ook als zodanig aanduiden? En wat valt er te ondernemen wanneer niet duidelijk is of een ingrediënt wel of niet een Novel Food is? Kun je op basis van reststromen veilige functionele ingrediënten te ontwikkelen?

Karin Verzijden van Axon Advocaten en Corjan van den Berg, ceo en oprichter van FUMI Ingredients, een innovatief bedrijf dat functionele ingrediënten maakt met behulp van micro-organismen.

Bekijk het gehele programma

Meld u direct aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en komt eraan in 2025

Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en...

Bij de start van 2025 kijken we veelal nog terug naar het vorige jaar. Want wat gebeurde er in 2024 op het gebied van levensmiddelenwetgeving? Er gebeurde veel in onder andere duurzaamheidswetgeving, rookaroma's, allergenenbeleid en de Nutri-Score. Ook dit jaar staat ons weer genoeg te wachten op gebied van wetgeving. VMT zet 10 belangrijke wettelijke gebeurtenissen op een rij.

Jaaroverzicht podcasts 2024: Trends spotten tot Plus over plantaardig

Jaaroverzicht podcasts 2024: Trends spotten tot Plus over plantaardig

VMT nam dit jaar 12 podcasts op. Tijdens de kerstvakantie kun je ze gratis beluisteren. In dit artikel zetten we ze allemaal op een rij.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.