Grote investering voor Nederlandse producent van plantaardig kippenei-eiwit

Grote investering voor Nederlandse producent van plantaardig kippenei-eiwit

FUMI Ingredients, een spin-off van Wageningen University & Research (WUR), ontwikkelde een plantaardig alternatief voor kippenei-eiwit. Het bedrijf ontvangt een investering van €500.000 om op grote schaal te produceren.

Een plantaardig alternatief voor kippenei-eiwit, dat lijkt maar moeilijk te vinden. Echter is dit voor veel producenten het missende ingrediënt om hun producten 100% veganistisch te maken. FUMI Ingredients heeft een natuurlijk alternatief ontwikkeld dat goedkoper is dan regulier kippenei-eiwit. FUMI maakt functionele ingrediënten op basis van micro-organismen.

Investering

Innovation Industries en SHIFT Invest hebben bevestigd samen €500.000 te investeren in FUMI Ingredients. Dit doen zij zodat FUMI de veganistische eiwitten op grote schaal kan produceren. Het aanbod van vleesvervangers groeit steeds meer, en daardoor groeit ook de vraag naar plantaardige eiwitten. Een goed alternatief eiwit om vlees te binden, is echter moeilijk te vinden.

Micro-organismen

Edgar Suarez Garcia, mede-oprichter van FUMI Ingredients, ontwikkelde tijdens zijn promotieonderzoek aan de WUR een productieproces voor een eiwitvervanger van natuurlijke micro-organismen. Ook ontwikkelde hij een productieproces dat de reguliere eiwitprijzen op industriële schaal verslaat.

FUMI Emulsification before.JPGFUMI Emulsification after.JPG

FUMI Ingredients

Suarez Garcia en Corjan van den Berg besluiten om FUMI Ingredients op te richten, met ondersteuning van de WUR en startup incubator StartLife. Van den Berg: “Als academische onderzoekers hadden we beperkte kennis over het opzetten van een bedrijf. WUR en StartLife gaven ons alle ondersteuning en middelen die we nodig hadden om ons bedrijf op te zetten en hielpen ons ook voor te bereiden op het aantrekken van investeerders.”

Opschaling

Door de toegezegde investering van Innovation Industries en SHIFT Invest kan FUMI Ingredients haar opschaling ambities realiseren. Daardoor kunnen ze naar eigen zeggen hun toegang tot de markt versnellen.

“De combinatie van SHIFT Invest en Innovation Industries bleek een uitstekende match te zijn. Naast de financiële steun hebben ze duidelijk aangetoond dat ze ons enthousiasme voor FUMI Ingredients delen. We hebben er alle vertrouwen in dat we samen een duurzame groei en een blijvende impact weten te realiseren”, aldus Van den Berg.

Functionele ingrediënten op het Food Future Event

Op het Food Future Event: U vraagt, wij draaien (door) op 7 april staat het onderwerp functionele ingrediënten natuurlijk ook op het programma.

Hoe kwalificeer je functionele substanties en welke consequenties hebben vervolgens de uitkomst? Kan een ‘natuurlijk’ additief even veilig zijn als een traditioneel E-nummer en kun je dit ook als zodanig aanduiden? En wat valt er te ondernemen wanneer niet duidelijk is of een ingrediënt wel of niet een Novel Food is? Kun je op basis van reststromen veilige functionele ingrediënten te ontwikkelen?

Karin Verzijden van Axon Advocaten en Corjan van den Berg, ceo en oprichter van FUMI Ingredients, een innovatief bedrijf dat functionele ingrediënten maakt met behulp van micro-organismen.

Bekijk het gehele programma

Meld u direct aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Beeld: Stichting Week Zonder Vlees
Plantaardig

Nationale week zonder vlees & zuivel in maart focust extra op...

Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.

Ingredient

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Voor abonnees
Voor abonnees
Alternatief voor zuivel

Voor abonnees 4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Ceo Robert van Ballengooien van Van Loon Group. Foto Bert Jansen
hybride

Ceo Van Loon Group: 'Geen toekomst vleesvervangers, wel voor hybride'

Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Voor abonnees
Voor abonnees
Overzicht

Voor abonnees Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en...

Bij de start van 2025 kijken we veelal nog terug naar het vorige jaar. Want wat gebeurde er in 2024 op het gebied van levensmiddelenwetgeving? Er gebeurde veel in onder andere duurzaamheidswetgeving, rookaroma's, allergenenbeleid en de Nutri-Score. Ook dit jaar staat ons weer genoeg te wachten op gebied van wetgeving. VMT zet 10 belangrijke wettelijke gebeurtenissen op een rij.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Vleesbenamingen op Franse vegetarische producten toch toegestaan in...

Bedrijven in Frankrijk mogen doorgaan met het verkopen van vegetarische producten onder etiketten met daarop termen als steak, worst en filet. Dat heeft de hoogste bestuursrechter in dat land bepaald.

plantaardige eiwitten

Oprichter Willicroft verkoopt na moeilijk jaar: 'opschalen in...

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

biodiversiteit

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Plantaardig

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar...

Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.

Podcast

Jaaroverzicht podcasts 2024: Trends spotten tot Plus over plantaardig

VMT nam dit jaar 12 podcasts op. Tijdens de kerstvakantie kun je ze gratis beluisteren. In dit artikel zetten we ze allemaal op een rij.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.