Beyond Meat stelt met partnerschap Roquette aanvoer erwteneiwit veilig

Beyond Meat stelt met partnerschap Roquette aanvoer erwteneiwit veilig

Erwteneiwit is de belangrijkste basisgrondstof voor de plantaardige hamburgers van het Beyond Meat. Om de aanvoer van deze grondstof veilig te stellen, gaat het Amerikaanse bedrijf samenwerken met Roquette, producent van erwteneiwit.

De leveringssamenwerking geldt voor de komende drie jaar, maar de bedrijven werken al bijna tien jaar samen. Met de huidige samenwerking zal het volume erwteneiwit dat Roquette aan Beyond Meat levert flink toenemen.

Vorig jaar meldde het FD dat door de onstuimige groei van vleesvervangers plantaardige grondstoffen bijna niet zijn aan te slepen.

Investeringen

Roquette investeerde in 2017 al 282 miljoen euro in een erwteneiwitfabriek in Manitoba (Canada) om aan de wereldwijd groeiende vraag naar het ingrediënt te voldoen. Ook anderen richten zich op deze veelbelovende markt. Cosucra meldde in 2019 dat het investeert in een extra fabriek voor de productie van erwteneiwit in het Deense Aarhus.

Opschalen keten

Ethan Brown, ceo van Beyond Meat: “Met dit contract willen we bijdragen aan het opschalen van de toevoerketen van plantaardige eiwit nu de vraag naar onze producten wereldwijd toeneemt.” De plantaardige producten van het bedrijf worden verkocht bij ongeveer 58.000 supermarkten en foodservicelocaties in meer dan 50 landen. Jean-Marc Gilson, ceo van Roquette vult aan: “Met deze deal kunnen beide bedrijven groeien.”

Op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe eind november 2019 toonde het bedrijf een plantaardige burger van een mix van gele erwteneiwit en tuinboneneiwit. Het Franse bedrijf breidt het assortiment uit met tuinboneneiwit.

Vleesvervangers op Food Future Event

Op het Food Future Event: U vraagt, wij draaien (door) op 7 april staat het onderwerp plantaardige eiwitten natuurlijk ook op het programma.

Op het event vertellen verschillende sprekers uit de praktijk hoe zij omgaan met de wensen van de consument. Zo is er een grote vraag naar plantaardige vleesvervangers. Tegelijkertijd wil dezelfde consument ook een product met zo min mogelijk ingrediënten, liefst zo onbewerkt mogelijk met niet te veel zout, maar wel smaakvol. Hoe dit voor elkaar te krijgen? Op het Food Future Event vertelt Joeri Hollink van Ojah hoe hij het doet.

Bekijk het gehele programma

Meld u direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Vleesbenamingen op Franse vegetarische producten toch toegestaan in...

Bedrijven in Frankrijk mogen doorgaan met het verkopen van vegetarische producten onder etiketten met daarop termen als steak, worst en filet. Dat heeft de hoogste bestuursrechter in dat land bepaald.

plantaardige eiwitten

Oprichter Willicroft verkoopt na moeilijk jaar: 'opschalen in...

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

biodiversiteit

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Plantaardig

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock
Bewerkte voeding

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.
Ingrediënt & Product

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de internationale foodsector samen. Willem Paul de Mooij en Carmen Groeneveld van VMT beginnen hun beursbezoek op het innovatieplein, waar zij de nieuwste trends ontdekken. In deze podcast bespreken zij de innovaties opvallen.

Ingredient

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

Twee op het oog compleet verschillende bedrijven slaan de handen ineen om een aanval te doen op de zuivelreuzen in het proteïnerijke schap. XXL Nutrition en Zuivelhoeve lanceren 12 oktober 2024 een proteïnerijke yoghurt en pudding.

eiwittransitie

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Supermarktketen Dirk volgt Lidl en introduceert half-om-half gehakt en runderhamburgers met 'plantaardige toevoeging'.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.