Supermarkten hebben geen trek in insecteneiwitten

Supermarkten hebben geen trek in insecteneiwitten

Hebben producten met insecteneiwitten toekomst? Supermarktketens als Jumbo, Albert Heijn en Plus zien dat er nog niet veel vraag naar dergelijke producten is onder klanten.

Een grote groep bezoekers van de Horecava in de Amsterdamse Rai verdringt zich om stand van de Krekerij waar een kok krekelburgers en krekelballetjes bakt. Iedereen wil ze proeven. De Krekerij maakt producten op basis van krekels en sprinkhanen voor restaurants en cateraars.

Krekerij

Krekelballen van de Krekerij.

Zo’n beetje ieder landelijk medium heeft al bericht over de producten van de Krekerij. De overweldigende aandacht zorgt er niet voor dat iedere Nederlander massaal aan de insecten gaat. Daarvoor moeten  ze eerst een vast plekje in de supermarktschappen veroveren. Dat is nog niet gelukt.

Albert Heijn

Niet dat supermarkten producten op basis van insecteneiwit helemaal geen kans geven. In een beperkt aantal winkels verkocht ’s lands grootste supermarktketen Albert Heijn vijf producten met insecten van het merk Goodlife. Het ging om een pot met buffalowormen, ontbijtgranen met buffalowormenmeel, instant ontbijtpap met buffalowormenmeel en twee verschillende repen met buffalowormenmeel.

Bux-burger, een burger op basis van insecteneiwitten
Een burger met insecteneiwitten

Maar sinds november 2019 verkoopt Albert Heijn geen insectenproducten meer, laat een woordvoerder weten. “We merkten echter dat de vraag naar deze producten bij ons laag was. Daarom zijn de producten uit ons assortiment verdwenen.”

Jumbo

Jumbo begon ruim vijf jaar geleden vol goede moed met de verkoop van eetbare insecten in burgers, schnitzels en nuggets.  “Deze voedzame insecten werden verwerkt in deze producten om de stap voor de consument wat kleiner te maken om insecten te eten”, reageert een woordvoerder van Jumbo.

De insectenproducten bleven een jaar in het schap. Direct na de introductie reageerden klanten enthousiast: ze wilden deze producten allemaal proberen. Maar na enige tijd liep de vraag terug en besloot Jumbo ze uit het assortiment te halen.

In 2018 volgde een herkansing voor voedingsmiddelen met daarin insecten verwerkt. Jumbo voegde vijf producten toe: drie insecten in een potje en twee repen met daarin insecten verwerkt. Daarvan zijn in 2020 alleen de Goodlife Buffalo Wormen nog over.

De zegsman : “De stap voor de consument om insecten te eten werd dus wel meerdere keren verkleind, maar we hebben geleerd dat klanten nog niet klaar zijn om de stap te nemen naar het eten van insecten. Klanten vinden het eng om insecten te eten en dat heeft ook te maken met hoe het eruit ziet.”  

Plus

Supermarktketen Plus bekend om zijn duurzaamheid signaleert hetzelfde: consumenten zijn nog niet klaar voor insectenproducten.  “Dat is de reden waarom we ze niet opgenomen hebben in het schap. Uiteraard houden we de ontwikkelingen  in de gaten en spelen hier tijdig op in.”


De Krekerij op het Food Future Event 

Op het Food Future Event op 7 april in het NBC in Nieuwegein veel aandacht voor alternatieve eiwitten. De Krekerij is één van de sprekers op het evenement. Bekijk het programma en schrijf u in. 

Producten met insecteneiwitten zijn nog niet erg gewild. Consumenten zijn hier nog niet klaar voor.
Op het Food Future Event op 7 april veel aandacht voor insecteneiwitten. 


Tot voor kort was er één Plusondernemer, Peter de Jong uit Rotterdam, die insectenproducten in zijn assortiment had.  Helaas ging de leverancier failliet. “De producten met insecteneiwit liepen wel, ze werden verkocht. We sluiten daarom in de toekomst niet uit dat we insectenproducten weer opnemen in ons assortiment.”

Vleesvervangers

Ook Jumbo sluit dat niet uit. Het concern ziet nog steeds de potentie van het verwerken van insecten in producten. Immers, vleesvervangers braken ook niet gelijk door en die verkopen tegenwoordig goed. In 2019 steeg de verkoop hiervan met 20% vergeleken met een jaar eerder. Het vleesvervangersassortiment telt nu zo’n 157 producten.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Foto: shutterstock
Novel foods

EFSA keurt eiwitrijk kroos 'waterlinzen' goed

Eendenkroos, beter bekend als waterlinzen, is binnen de Europese Unie officieel goedgekeurd voor consumptie. Onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) dienden een succesvolle novel food-aanvraag in bij de European Food Safety Authority (EFSA).

Beeld: Shutterstock
Hepatitis A

Blauwe bessen in opspraak: 31 zieken melden zich bij Albert Heijn

31 mensen hebben zich inmiddels bij Albert Heijn gemeld omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen.

Albert Heijn

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt per direct blauwe bessen van het huismerk uit de schappen. Het diepvriesproduct is mogelijk besmet met hepatitis A.

Plantaardig

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar...

Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.

Foto: shutterstock
Duurzaamheidsclaims

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Visie op wetgeving

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet...

VISIE OP WETGEVING - Kwaliteitsmanagers en productontwikkelaars ervaren wetgeving anders. Waar de kwaliteitsmanager moet waken dat wetten worden nageleefd, ervaart een R&D'er wetgeving soms als belemmering. VMT ging in gesprek met Jilles Littel (senior productontwikkelaar) en Annemiek de Vries (QA adviseur) van Dr. Oetker over de bottlenecks waar zij tegenaan lopen op gebied van wetgeving. Dit is het elfde artikel in een serie.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).
België

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.