Supermarkten hebben geen trek in insecteneiwitten

Supermarkten hebben geen trek in insecteneiwitten

Hebben producten met insecteneiwitten toekomst? Supermarktketens als Jumbo, Albert Heijn en Plus zien dat er nog niet veel vraag naar dergelijke producten is onder klanten.

Een grote groep bezoekers van de Horecava in de Amsterdamse Rai verdringt zich om stand van de Krekerij waar een kok krekelburgers en krekelballetjes bakt. Iedereen wil ze proeven. De Krekerij maakt producten op basis van krekels en sprinkhanen voor restaurants en cateraars.

Krekerij

Krekelballen van de Krekerij.

Zo’n beetje ieder landelijk medium heeft al bericht over de producten van de Krekerij. De overweldigende aandacht zorgt er niet voor dat iedere Nederlander massaal aan de insecten gaat. Daarvoor moeten  ze eerst een vast plekje in de supermarktschappen veroveren. Dat is nog niet gelukt.

Albert Heijn

Niet dat supermarkten producten op basis van insecteneiwit helemaal geen kans geven. In een beperkt aantal winkels verkocht ’s lands grootste supermarktketen Albert Heijn vijf producten met insecten van het merk Goodlife. Het ging om een pot met buffalowormen, ontbijtgranen met buffalowormenmeel, instant ontbijtpap met buffalowormenmeel en twee verschillende repen met buffalowormenmeel.

Bux-burger, een burger op basis van insecteneiwitten
Een burger met insecteneiwitten

Maar sinds november 2019 verkoopt Albert Heijn geen insectenproducten meer, laat een woordvoerder weten. “We merkten echter dat de vraag naar deze producten bij ons laag was. Daarom zijn de producten uit ons assortiment verdwenen.”

Jumbo

Jumbo begon ruim vijf jaar geleden vol goede moed met de verkoop van eetbare insecten in burgers, schnitzels en nuggets.  “Deze voedzame insecten werden verwerkt in deze producten om de stap voor de consument wat kleiner te maken om insecten te eten”, reageert een woordvoerder van Jumbo.

De insectenproducten bleven een jaar in het schap. Direct na de introductie reageerden klanten enthousiast: ze wilden deze producten allemaal proberen. Maar na enige tijd liep de vraag terug en besloot Jumbo ze uit het assortiment te halen.

In 2018 volgde een herkansing voor voedingsmiddelen met daarin insecten verwerkt. Jumbo voegde vijf producten toe: drie insecten in een potje en twee repen met daarin insecten verwerkt. Daarvan zijn in 2020 alleen de Goodlife Buffalo Wormen nog over.

De zegsman : “De stap voor de consument om insecten te eten werd dus wel meerdere keren verkleind, maar we hebben geleerd dat klanten nog niet klaar zijn om de stap te nemen naar het eten van insecten. Klanten vinden het eng om insecten te eten en dat heeft ook te maken met hoe het eruit ziet.”  

Plus

Supermarktketen Plus bekend om zijn duurzaamheid signaleert hetzelfde: consumenten zijn nog niet klaar voor insectenproducten.  “Dat is de reden waarom we ze niet opgenomen hebben in het schap. Uiteraard houden we de ontwikkelingen  in de gaten en spelen hier tijdig op in.”


De Krekerij op het Food Future Event 

Op het Food Future Event op 7 april in het NBC in Nieuwegein veel aandacht voor alternatieve eiwitten. De Krekerij is één van de sprekers op het evenement. Bekijk het programma en schrijf u in. 

Producten met insecteneiwitten zijn nog niet erg gewild. Consumenten zijn hier nog niet klaar voor.
Op het Food Future Event op 7 april veel aandacht voor insecteneiwitten. 


Tot voor kort was er één Plusondernemer, Peter de Jong uit Rotterdam, die insectenproducten in zijn assortiment had.  Helaas ging de leverancier failliet. “De producten met insecteneiwit liepen wel, ze werden verkocht. We sluiten daarom in de toekomst niet uit dat we insectenproducten weer opnemen in ons assortiment.”

Vleesvervangers

Ook Jumbo sluit dat niet uit. Het concern ziet nog steeds de potentie van het verwerken van insecten in producten. Immers, vleesvervangers braken ook niet gelijk door en die verkopen tegenwoordig goed. In 2019 steeg de verkoop hiervan met 20% vergeleken met een jaar eerder. Het vleesvervangersassortiment telt nu zo’n 157 producten.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de internationale foodsector samen. Willem Paul de Mooij en Carmen Groeneveld van VMT beginnen hun beursbezoek op het innovatieplein, waar zij de nieuwste trends ontdekken. In deze podcast bespreken zij de innovaties opvallen.

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden van huismerken

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden...

In kant-en-klare maaltijden zijn steeds vaker volkorengranen verwerkt, concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar 400 kant-en-klaarmaaltijden met pasta, noedels, rijst of couscous.

Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en onderzoeker Klaas Dijkstra van Zest (rechts) deelden tijdens de presentatie hun inzichten over de vleesconsumptie en de perceptie ervan in Nederland.

'Vleesindustrie moet meer lef tonen om identiteit en kwaliteit te...

De grote aandacht die er is voor negatieve gevolgen van vleesconsumptie, heeft niet geleid tot minder vleeseters in Nederland. Nog altijd 95% van de Nederlanders eet vlees. Opvallend genoeg schatten Nederlanders dat zelf veel lager in: gemiddeld 74%. "Een grote discrepantie tussen realiteit en perceptie die laat zien dat de vleessector veel te voorzichtig is geworden."

Mycelium van de oesterzwam

Mycelium: een eiwitrijk en duurzaam alternatief voor vlees?

Er zijn steeds meer producten beschikbaar waarin paddenstoelen zijn verwerkt. Het assortiment verse paddenstoelen in de retail breidt zich langzaam uit. Wat over het hoofd wordt gezien, is het deel van de schimmel dat verantwoordelijk is voor hun groei: het mycelium. Dit netwerk van schimmeldraden vormt niet alleen de basis voor de groei van paddenstoelen, maar kan ook een belangrijke rol spelen in de voedseltransitie.

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

Twee op het oog compleet verschillende bedrijven slaan de handen ineen om een aanval te doen op de zuivelreuzen in het proteïnerijke schap. XXL Nutrition en Zuivelhoeve lanceren 12 oktober 2024 een proteïnerijke yoghurt en pudding.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.