Trending in 2020: Weg met dat rokende frituurpannetje

Trending in 2020: Weg met dat rokende frituurpannetje

"Het rokende frituurpannetje in de schuur heeft zijn langste tijd gehad", zegt Paul Vos, directeur van De Korrel Beheer. "Consumenten kiezen steeds meer voor friet uit de oven of de airfryer. Dat is gezonder en daardoor hoeven ze die vieze frituurpan niet meer te gebruiken." De Korrel Beheer levert de coatings waarmee de friet in de oven en in de airfryer knapperig blijft.

Paul Vos zag de trend naar meer friet uit de oven jaren geleden al ontstaan in Amerika. “In Amerika wordt altijd al minder gefrituurd dan in Europa. Het viel me in 2011 op dat twee derde van de Amerikaanse friet voorzien is van een coating. Zo zijn we op het idee gekomen om ons erin te verdiepen en om de coatings naar Nederland te halen. In 2012 hadden we het geluk dat Philips met de airfryer op de markt kwam. Dat heeft de ontwikkeling van friet met een coating in een stroomversnelling gebracht.”

Koolhydraatarme friet

De coating zorgt ervoor dat de friet knapperig blijft, ook als hij in een oven of airfryer bereid wordt. Ook fastfoodrestaurants gebruiken gecoate friet. Dit zorgt ervoor dat de gefrituurde friet krokant blijft onder een warmhoudlamp. En in november bracht schrijver Leon de Winter de koolhydraatarme friet Leon & Leon op de markt. Ook deze is voorzien van een coating van De Korrel Beheer. Friet met weinig koolhydraten is namelijk niet te frituren. Met een coating is deze friet wel te bereiden in een airfryer. Vos vertelt dat een coating altijd is afgestemd op het aardappelras en op de wensen van de klant. “Het ene ras hecht beter dan het andere”, zegt Vos. “En ook de wensen van de klanten variëren. De een wil een dikke korst, de ander juist iets dunner. En soms wil een klant een glutenvrije coating of een coating met kruiden. Dus we kijken altijd naar de wensen van de klant en het aardappelsoort. Daar stemmen we de coating op af.”

‘De airfryer heeft de ontwikkeling van de gecoate friet in een stroomversnelling gebracht’

Paul Vos, directeur van De Korrel Beheer

Hoge luchtsnelheid

Als trend verwacht Vos dat er steeds vaker afscheid genomen wordt van de frituurpan, omdat ovens steeds beter worden. “Zo heeft Samsung een oven van slechts 795 euro op de markt gebracht met een hoge luchtsnelheid”, zegt Vos. “In zo’n oven wordt de friet nog knapperiger. Door de opkomst van dit soort ovens verwacht ik dat consumenten nog betere ervaringen krijgen met friet uit de oven en dat meer mensen afscheid nemen van de frituurpan.”

Productinnovaties oktober: biologische ontbijtgranolamix en bioscooppakket bier, popcorn en voucher

Productinnovaties oktober: biologische ontbijtgranolamix en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van oktober: biologische ontbijtgranolamix en bioscooppakket bier, popcorn en voucher.

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een goede basis'

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een...

Artificial Intelligence (AI), ook de voedingsindustrie kan er niet meer omheen. Verschillende producenten kijken voorzichtig wat AI voor hen kan betekenen en hoe ze dit het beste kunnen toepassen. Zo ook Engel Foreign Food. Zij ontwikkelden drie frisdranken met behulp van AI. Nick Maijenburg vertelde op de SIAL aan VMT hoe ze dat deden.

Vet verlagen door toevoegen van champignons? Puree kan tot 41% vet verminderen

Vet verlagen door toevoegen van champignons? Puree kan tot 41% vet...

Scelta Mushrooms won in Parijs de SIAL Innovatie Award voor het product Fungible. Dit is een vetvervanger die de producent maakt voor gebruik in vlees en plantaardige producten. De vetvervanger kan het vet in producten tot 41% verlagen. VMT sprak op de beurs met de producent over het nieuwe product.

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere trends achter de kortstondige hypes, die zijn er zeker'

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere...

Trendwatcher Mariëlle Bordewijk bespreekt met Dionne Irving van VMT een aantal trends die 2025 zullen vormgeven. Van de groeiende invloed van AI in productontwikkeling tot de populariteit van biologisch en regeneratieve landbouw, Mariëlle deelt waardevolle inzichten waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder...

Snoepproductie - Beeld: Cloetta

R&D'er over wetgeving: 'Sommige wetten zijn al achterhaald voordat ze...

VISIE OP WETGEVING - Door onder andere politieke complexiteit kan de invoering van nieuwe wetten soms lang duren, stelt Erik-Jan Ransdorp, innovatie...

Bezuinigingen nieuwe kabinet raken Voedingscentrum: 'We moeten pijnlijke keuzes maken'

Bezuinigingen nieuwe kabinet raken Voedingscentrum: 'We moeten...

Het kabinet kondigt bezuinigingen aan op preventie. Deze bezuinigingen hebben ook gevolgen voor het Voedingscentrum, stelt de organisatie. "Met...

Beeld: Van Delft

Van Delft zet met innovatie in op jaarrond en wereldwijd kruidnoten:...

Van Delft staat bekend om de vele smaken kruidnoten. Elk jaar komt de producent met verschillende nieuwe smaken. Van Delft wil de kruidnoot...

Natuurlijke energiedrank gemaakt van matcha, guarana en groene thee zonder toegevoegd suiker - Elixir

Rondje innovaties SIAL: vooral eiwitverrijking, functionele...

VMT bezoekt de SIAL in Parijs en liep een rondje op het innovatieplein. Hier zet de beursorganisatie dé in hun ogen innovaties van dit jaar...

SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de...

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

Twee op het oog compleet verschillende bedrijven slaan de handen ineen om een aanval te doen op de zuivelreuzen in het proteïnerijke schap. XXL...

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen...