Trending in 2020: Weg met dat rokende frituurpannetje

Trending in 2020: Weg met dat rokende frituurpannetje

"Het rokende frituurpannetje in de schuur heeft zijn langste tijd gehad", zegt Paul Vos, directeur van De Korrel Beheer. "Consumenten kiezen steeds meer voor friet uit de oven of de airfryer. Dat is gezonder en daardoor hoeven ze die vieze frituurpan niet meer te gebruiken." De Korrel Beheer levert de coatings waarmee de friet in de oven en in de airfryer knapperig blijft.

Paul Vos zag de trend naar meer friet uit de oven jaren geleden al ontstaan in Amerika. “In Amerika wordt altijd al minder gefrituurd dan in Europa. Het viel me in 2011 op dat twee derde van de Amerikaanse friet voorzien is van een coating. Zo zijn we op het idee gekomen om ons erin te verdiepen en om de coatings naar Nederland te halen. In 2012 hadden we het geluk dat Philips met de airfryer op de markt kwam. Dat heeft de ontwikkeling van friet met een coating in een stroomversnelling gebracht.”

Koolhydraatarme friet

De coating zorgt ervoor dat de friet knapperig blijft, ook als hij in een oven of airfryer bereid wordt. Ook fastfoodrestaurants gebruiken gecoate friet. Dit zorgt ervoor dat de gefrituurde friet krokant blijft onder een warmhoudlamp. En in november bracht schrijver Leon de Winter de koolhydraatarme friet Leon & Leon op de markt. Ook deze is voorzien van een coating van De Korrel Beheer. Friet met weinig koolhydraten is namelijk niet te frituren. Met een coating is deze friet wel te bereiden in een airfryer. Vos vertelt dat een coating altijd is afgestemd op het aardappelras en op de wensen van de klant. “Het ene ras hecht beter dan het andere”, zegt Vos. “En ook de wensen van de klanten variëren. De een wil een dikke korst, de ander juist iets dunner. En soms wil een klant een glutenvrije coating of een coating met kruiden. Dus we kijken altijd naar de wensen van de klant en het aardappelsoort. Daar stemmen we de coating op af.”

‘De airfryer heeft de ontwikkeling van de gecoate friet in een stroomversnelling gebracht’

Paul Vos, directeur van De Korrel Beheer

Hoge luchtsnelheid

Als trend verwacht Vos dat er steeds vaker afscheid genomen wordt van de frituurpan, omdat ovens steeds beter worden. “Zo heeft Samsung een oven van slechts 795 euro op de markt gebracht met een hoge luchtsnelheid”, zegt Vos. “In zo’n oven wordt de friet nog knapperiger. Door de opkomst van dit soort ovens verwacht ik dat consumenten nog betere ervaringen krijgen met friet uit de oven en dat meer mensen afscheid nemen van de frituurpan.”

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.