Trending in 2020: Veganproducten moeten op smaak gebracht worden

Trending in 2020: Veganproducten moeten op smaak gebracht worden

"Bij Yama Products vinden we dat elke consument recht heeft op kwalitatief, gezond en lekker eten." Samen met haar klanten en leveranciers zorgt Yama ervoor dat - ondanks wenselijke en noodzakelijke aanpassingen in onze voeding - de smaak van producten op niveau blijft of gebracht wordt. "Wij zijn de umami-partner voor de levensmiddelenbranche", aldus Martijn Muijsers.

De afgelopen twintig jaar zijn Japanse producten en smaken in opkomst geweest. Sojasaus en wasabi zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse keuken. “Umami is inmiddels ook steeds bekender. Umami is de verbindende factor tussen de verschillende smaken en kan de totale smaakbeleving van een product omhoog brengen”, legt Martijn Muijsers, Key Account Sales Manager van Yama, uit.

2-0 achter

“De veganproducten staan wat smaak betreft in de basis vaak al met 2-0 achter. Deze producten hebben minder umami van zichzelf en moeten dus op smaak gebracht worden. Vaak is het ook noodzakelijk dat de bijsmaak, de off-flavour , van de veganproducten weggehaald wordt. Vervolgens kan er indien gewenst een vlees- of kipbeleving en een thema-flavour als bijvoorbeeld teriyaki of Tex-Mex aan worden toegevoegd. Wij begeleiden onze klanten bij de productontwikkeling en volgen alle ontwikkelingen binnen de eiwittransitie. We zien dat er met name op het gebied van maskering nog veel te winnen is.”

Zoutreductie

Umami is echter ook geschikt om toe te voegen aan een product om zoutreductie te bewerkstelligen. Muijsers: “Natriumreductie is een andere en blijvende trend in de productontwikkeling. Door toevoeging van umami kan zout in een recept gecompenseerd worden. Ook andere ingrediënten kunnen door natuurlijke producten vervangen worden. Dat kan voor producenten van belang zijn, want een clean label is nog steeds een trend.”

Flexitariërs

Muijsers: “We zien ook dat er steeds meer zogenoemde flexitariërs komen. Consumenten die er bewust voor kiezen om minder vlees te gaan eten vanwege hun zorgen om de planeet. Dit zijn echter ook de consumenten die niet vies zijn van een stukje vlees. Daarom is de wens nog altijd dat plantaardige vleesvervangers naar vlees smaken. Het zou echter zomaar kunnen dat de volgende generatie deze wens niet meer zo sterk heeft. Het is mogelijk dat de huidige veganproducten een opstap zijn naar compleet nieuwe producten met een andere hartige beleving.”

Analoge zuivel

Yama voorspelt tot slot dat analoge zuivel een vlucht gaat nemen. “We zien al startups die met miso – gefermenteerde sojabonenpasta – in combinatie met bijvoorbeeld

‘De huidige veganproducten kunnen een opstap zijn naar compleet nieuwe producten’

Martijn Muijsers, Key Account Sales Manager van Yama

een gistextract met natuurlijk kaasprofiel, analoge kaas produceren. Een combinatie van analoge vlees- en zuivelproducten kan een heerlijke vegan cordon bleu opleveren.”

Uitdaging

Een vraagteken bij de eiwittransitie zou echter kunnen zijn hoe er omgegaan moet worden met de trend dat processed food als steeds minder gezond betiteld wordt. Muijsers: “De veganproducten zijn ten opzichte van de conventionele producten namelijk toch vaak iets meer bewerkt. Daar ligt een uitdaging voor de industrie en ik zou willen zeggen: houd de receptuur vooral natuurlijk en eerlijk en de labels leesbaar en vriendelijk.”

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.