Trending in 2020: Bioprotectie gaat strijd met voedselverspilling aan

Trending in 2020: Bioprotectie gaat strijd met voedselverspilling aan

Chr. Hansen ziet verschillende trends in de voedingsmiddelenindustrie. "De ontwikkelingen die wij zien, liggen in de driehoek natuurlijk, gezond en duurzaam", zegt Tom van Zeeburg. "Voeding moet het liefst van natuurlijke of plantaardige oorsprong zijn. Daarnaast wil de consument dat voeding bijdraagt aan een goede gezondheid, en voeding moet ook vooral duurzaam geproduceerd zijn."

Chr. Hansen heeft in zijn schatkamer maar liefst 30.000 bacteriestammen waarvan de functionaliteiten voornamelijk toegepast worden in de voedingsmiddelenindustrie. Voor nieuwe vragen uit de markt kunnen de onderzoekers van het Deense bedrijf een selectie maken uit deze bibliotheek van bacteriestammen om testen mee te doen.

Tom van Zeeburg, Area Sales Manager Dairy bij Chr. Hansen legt uit: “Door combinaties van bacteriestammen te maken, komen we tot een selectie die het bijvoorbeeld mogelijk maakt dat gesneden sla een paar dagen langer in het schap van de supermarkt kan liggen. In dit geval wordt gebruik gemaakt van bioprotectie. Daarbij wordt, door de toevoeging van een specifieke combinatie van bacteriën, andere bacteriegroei geremd, waardoor minder melkzuur geproduceerd wordt. Dit komt de houdbaarheid ten goede en gaat voedselverspilling tegen. Dat biedt kansen voor de markt. Met bioprotectie speel je ook in op de vraag naar natuurlijke producten en kunnen de etiketten van levensmiddelen schoner worden, omdat E-nummers vervangen worden door bacterieculturen.”

Voedselverspilling

Een andere belangrijke trend in de gehele voedselketen is duurzaamheid. Van Zeeburg vertelt dat er de afgelopen jaren op dat gebied grote stappen gezet zijn: “Voedselverspilling komt voor in de hele keten. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat 17 procent van alle yoghurt in Europa verspild of weggegooid wordt. Van deze verspilling is 80 procent aan houdbaarheid gerelateerd. Denk aan de fabriek waar voorraden te lang staan, aan supermarkten waar niet alle producten verkocht worden en de koelkast thuis bij de consument waar pakken of resten yoghurt weggegooid worden zodra de houdbaarheidsdatum verstrijkt. Door inzet van bioprotectie kan de houdbaarheid van yoghurt tot twee weken verlengd worden. Dit kan zorgen voor 30 procent minder verspilling.”

‘17 procent van alle yoghurt in Europa wordt weggegooid’

Tom van Zeeburg, Area Sales Manager Dairy bij Chr. Hansen

Veganistische producten

De vraag naar verantwoorde maar vooral ook plantaardige producten heeft ook geleid tot een enorme uitbreiding van het aanbod van veganistische producten. Van Zeeburg: “Wij begeleiden producenten van traditionele voedingsmiddelen bij het zoeken naar alternatieven, om zo tot bijvoorbeeld een plantaardige yoghurt te komen die ook een goede textuur en smaak heeft. Een deel van onze bacteriestammen zijn volledig plantaardig en kunnen toegepast worden in nog veel meer veganistische producten.”

Duurzaamheid

Bioprotectie kan ook bijdragen aan plasticreductie. Van Zeeburg verduidelijkt: “Door kant-en-klare salades op een natuurlijke manier te beschermen, ontstaan er mogelijkheden dat losse ingrediënten niet meer in plastic verpakt hoeven te worden. “Met onze oplossingen dragen wij bij aan natuurlijke voeding en leveren we een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van veganistische producten. Door bacteriën gefermenteerde producten worden daarnaast steeds meer als gezonde voeding gezien. Tot slot is duurzaamheid ons op het lijf geschreven. Niet voor niets zijn we in 2019 uitgeroepen tot het duurzaamste beursgenoteerde bedrijf ter wereld.” •

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Productinnovaties oktober: biologische ontbijtgranolamix en bioscooppakket bier, popcorn en voucher

Productinnovaties oktober: biologische ontbijtgranolamix en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van oktober: biologische ontbijtgranolamix en bioscooppakket bier, popcorn en voucher.

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een goede basis'

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een...

Artificial Intelligence (AI), ook de voedingsindustrie kan er niet meer omheen. Verschillende producenten kijken voorzichtig wat AI voor hen kan betekenen en hoe ze dit het beste kunnen toepassen. Zo ook Engel Foreign Food. Zij ontwikkelden drie frisdranken met behulp van AI. Nick Maijenburg vertelde op de SIAL aan VMT hoe ze dat deden.

Vet verlagen door toevoegen van champignons? Puree kan tot 41% vet verminderen

Vet verlagen door toevoegen van champignons? Puree kan tot 41% vet...

Scelta Mushrooms won in Parijs de SIAL Innovatie Award voor het product Fungible. Dit is een vetvervanger die de producent maakt voor gebruik in vlees en plantaardige producten. De vetvervanger kan het vet in producten tot 41% verlagen. VMT sprak op de beurs met de producent over het nieuwe product.

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere trends achter de kortstondige hypes, die zijn er zeker'

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere...

Trendwatcher Mariëlle Bordewijk bespreekt met Dionne Irving van VMT een aantal trends die 2025 zullen vormgeven. Van de groeiende invloed van AI in productontwikkeling tot de populariteit van biologisch en regeneratieve landbouw, Mariëlle deelt waardevolle inzichten waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder...

Snoepproductie - Beeld: Cloetta

R&D'er over wetgeving: 'Sommige wetten zijn al achterhaald voordat ze...

VISIE OP WETGEVING - Door onder andere politieke complexiteit kan de invoering van nieuwe wetten soms lang duren, stelt Erik-Jan Ransdorp, innovatie...

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen dat samen doen

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen...

Startup MaGie Creations en reststroomverwaarder Looop slaan de handen ineen om samen de grootschalige verwerking van bierbostel tot ingrediënten voor...

Beeld: Van Delft

Van Delft zet met innovatie in op jaarrond en wereldwijd kruidnoten:...

Van Delft staat bekend om de vele smaken kruidnoten. Elk jaar komt de producent met verschillende nieuwe smaken. Van Delft wil de kruidnoot...

Natuurlijke energiedrank gemaakt van matcha, guarana en groene thee zonder toegevoegd suiker - Elixir

Rondje innovaties SIAL: vooral eiwitverrijking, functionele...

VMT bezoekt de SIAL in Parijs en liep een rondje op het innovatieplein. Hier zet de beursorganisatie dé in hun ogen innovaties van dit jaar...

SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de...

Voor brood zijn grenswaarden opgesteld voor natrium, verzadigd vet, mono- en disachariden en vezelgehalte.

Zo verspillen supermarkten steeds minder brood

De hoeveelheid retourstromen van brood vanuit supermarkten is afgenomen met 40% ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit de NVB monitor brood- en...

Ecologische voetafdruk boodschappenmandje verlagen met aanpak van Wereldnatuurfonds

Ecologische voetafdruk boodschappenmandje verlagen met aanpak van...

Het Wereld Natuur Fonds heeft als doel om de ecologische voetafdruk van Nederlandse winkelmandjes tegen 2030 met 50% te verkleinen. Om supermarkten...