Trending in 2020: Bioprotectie gaat strijd met voedselverspilling aan

Trending in 2020: Bioprotectie gaat strijd met voedselverspilling aan

Chr. Hansen ziet verschillende trends in de voedingsmiddelenindustrie. "De ontwikkelingen die wij zien, liggen in de driehoek natuurlijk, gezond en duurzaam", zegt Tom van Zeeburg. "Voeding moet het liefst van natuurlijke of plantaardige oorsprong zijn. Daarnaast wil de consument dat voeding bijdraagt aan een goede gezondheid, en voeding moet ook vooral duurzaam geproduceerd zijn."

Chr. Hansen heeft in zijn schatkamer maar liefst 30.000 bacteriestammen waarvan de functionaliteiten voornamelijk toegepast worden in de voedingsmiddelenindustrie. Voor nieuwe vragen uit de markt kunnen de onderzoekers van het Deense bedrijf een selectie maken uit deze bibliotheek van bacteriestammen om testen mee te doen.

Tom van Zeeburg, Area Sales Manager Dairy bij Chr. Hansen legt uit: “Door combinaties van bacteriestammen te maken, komen we tot een selectie die het bijvoorbeeld mogelijk maakt dat gesneden sla een paar dagen langer in het schap van de supermarkt kan liggen. In dit geval wordt gebruik gemaakt van bioprotectie. Daarbij wordt, door de toevoeging van een specifieke combinatie van bacteriën, andere bacteriegroei geremd, waardoor minder melkzuur geproduceerd wordt. Dit komt de houdbaarheid ten goede en gaat voedselverspilling tegen. Dat biedt kansen voor de markt. Met bioprotectie speel je ook in op de vraag naar natuurlijke producten en kunnen de etiketten van levensmiddelen schoner worden, omdat E-nummers vervangen worden door bacterieculturen.”

Voedselverspilling

Een andere belangrijke trend in de gehele voedselketen is duurzaamheid. Van Zeeburg vertelt dat er de afgelopen jaren op dat gebied grote stappen gezet zijn: “Voedselverspilling komt voor in de hele keten. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat 17 procent van alle yoghurt in Europa verspild of weggegooid wordt. Van deze verspilling is 80 procent aan houdbaarheid gerelateerd. Denk aan de fabriek waar voorraden te lang staan, aan supermarkten waar niet alle producten verkocht worden en de koelkast thuis bij de consument waar pakken of resten yoghurt weggegooid worden zodra de houdbaarheidsdatum verstrijkt. Door inzet van bioprotectie kan de houdbaarheid van yoghurt tot twee weken verlengd worden. Dit kan zorgen voor 30 procent minder verspilling.”

‘17 procent van alle yoghurt in Europa wordt weggegooid’

Tom van Zeeburg, Area Sales Manager Dairy bij Chr. Hansen

Veganistische producten

De vraag naar verantwoorde maar vooral ook plantaardige producten heeft ook geleid tot een enorme uitbreiding van het aanbod van veganistische producten. Van Zeeburg: “Wij begeleiden producenten van traditionele voedingsmiddelen bij het zoeken naar alternatieven, om zo tot bijvoorbeeld een plantaardige yoghurt te komen die ook een goede textuur en smaak heeft. Een deel van onze bacteriestammen zijn volledig plantaardig en kunnen toegepast worden in nog veel meer veganistische producten.”

Duurzaamheid

Bioprotectie kan ook bijdragen aan plasticreductie. Van Zeeburg verduidelijkt: “Door kant-en-klare salades op een natuurlijke manier te beschermen, ontstaan er mogelijkheden dat losse ingrediënten niet meer in plastic verpakt hoeven te worden. “Met onze oplossingen dragen wij bij aan natuurlijke voeding en leveren we een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van veganistische producten. Door bacteriën gefermenteerde producten worden daarnaast steeds meer als gezonde voeding gezien. Tot slot is duurzaamheid ons op het lijf geschreven. Niet voor niets zijn we in 2019 uitgeroepen tot het duurzaamste beursgenoteerde bedrijf ter wereld.” •

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

Ingredient

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Beeld: Shutterstock
Trends 2025

Trends voor 2025 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het nieuwe jaar is net begonnen. Wat staat ons te wachten in 2025? Wat gaat er veranderen in kwaliteitsmanagement en productontwikkeling? VMT vroeg een aantal jonge QA'ers en R&D'ers hoe zij naar de toekomst kijken en wat zij verwachten voor hun vakgebied.

productontwikkeling

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods
Cacao

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock
Innovatie

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Supermarkten

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align
SIAL

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.