Complexere markt vraagt om meer digitalisatie

Complexere markt vraagt om meer digitalisatie

De ontwikkelingen in de markt gaan snel. De enige manier om dit bij te houden is: digitaliseren. Zo kan een voedingsmiddelenbedrijf de time-to-market verkorten en de efficiëntie verbeteren waardoor het klaar is voor de productie van de toekomst.

De consumentenvraag verandert, de regelgeving neemt toe, toeleveringsketens worden complexer en concurrenten bewegen sneller dan ooit. Tegelijkertijd is het belangrijk dat de kwaliteit van de producten hoog blijft. En consumenten willen producten die perfect bij hen passen, of het nu gaat om glutenvrij, suikerarm of een aangepaste smaak.

Alles bij elkaar zullen er de komende vijf jaar meer veranderingen zijn dan de afgelopen vijftig jaar. Dit is alleen maar bij te houden met digitalisering.

Productielijn

Digitalisatie beperkt zich niet alleen tot de productielijn. Digitalisatie heeft betrekking op alle facetten van het productieproces. Van productontwikkeling, via productie tot aan de marktintroductie en het gebruik aan toe. Als dezelfde informatie steeds opnieuw wordt ingevoerd, vergroot dat de kans op fouten. Door gebruik te maken van een gedigitaliseerd proces hoeft de informatie slechts één keer ingevoerd te worden. Deze data kan vervolgens in elke fase van het proces gebruikt worden. Van de productontwikkeling tot aan het berekenen van de voedingswaardedeclaratie.

Deze traceerbaarheid is van cruciaal belang om producten consistent te houden, een hoge kwaliteit te leveren, te voldoen aan de voorschriften en terugroepacties te voorkomen. Alles digitaal beheren bespaart tijd en geld.

Bovendien willen consumenten steeds nieuwere, interessante producten. Ze vragen gedetailleerde informatie over wat ze kopen, waar het vandaan komt en hoe het is verwerkt. Ze willen zelfs weten of een fruitsnack gemaakt wordt van hele appels, appelpuree of gevriesdroogd appelpoeder. En terwijl ze nu zoeken naar alternatieven voor suiker, maken ze zich morgen misschien zorgen over een kunstmatige zoetstof. Ze willen nu de aangepaste producten van morgen. Of het nu gaat om een nieuwe smaak van een oude favoriet, een caloriearme of allergeenvrije optie of een gepersonaliseerde verpakking.

Het combineren van verschillende frisdrankaroma's in een telefoon-app, 3D-geprinte chocoladesouvenirs uit je vakantieland of een pak koekjes met je naam en ontwerp erop zijn nu misschien nog nieuwigheden. Maar ze zijn ook een teken van de trend naar meer differentiatie in de toekomst.

Digital twin

Om aan deze marktvraag te voldoen, moeten voedingsmiddelenbedrijven meerdere varianten ontwikkelen. Hiervoor is meer differentiatie in het productieproces nodig. Digitalisatie is dé manier om hiermee om te gaan. Door een 'digital twin' te maken voor nieuwe producten en de processen die u gebruikt om ze te produceren, kunt u productprestaties ontwerpen en simuleren. Zo zorgt u ervoor dat elke nieuwe variant voldoet aan de voorschriften en marktbehoeften voordat u er zelfs een prototype van maakt op labschaal. Zo kunt u snel opschalen.

Door een digitale tweedeling te maken voor nieuwe producten, kunt u productprestaties ontwerpen en simuleren”

Het digitale beheer zorgt ervoor dat uw product in de productie op grote schaal overeen komt met wat u heeft ontworpen. Het geeft bovendien inzicht in welke ingrediënten, uit welke bron, terecht komen in een product dat naar een specifieke klant verzonden wordt.

Een andere trend is dat de prijs van grondstoffen stijgt, net als het aantal regionale en wereldwijde regels. De Europese Unie stelt bijvoorbeeld meer regels om de transparantie voor de consument te vergroten. Voedingsmiddelenbedrijven moeten deze regels in toenemende mate toepassen op hun processen. Zo moeten zij onder andere het beheer en labelen van ingrediënten inregelen voor een steeds grotere verscheidenheid aan producten en recepten. Op papier gebaseerde processen kunnen deze schaal en complexiteit eenvoudigweg niet aan. Hoe groter het productportfolio, het aantal varianten en de complexiteit van de regelgeving in verschillende landen, hoe meer digitalisatie kan helpen. Daarom is het belangrijk om die eerste stap te zetten om u voor te bereiden op de toekomst. Die toekomst, dat zijn de ingrediënten die gevolgd worden. Van het veld en de boerderij naar de fabriek tot op het bord van de consument. En dit alles met een constante hoge kwaliteit.

Melk, bier of wijn

Door sensoren en automatisering te gebruiken bij de ontvangst van melk en de gisting van kaas, kan de productietijd gehalveerd worden, zonder in te boeten op de kwaliteit. Door de inzet van geavanceerde data-analyse voor kelders en gistingstanks krijgen brouwers meer inzicht in en een betere controle over de temperatuur. Zo komen ze exact te weten wanneer het bier klaar is en kunnen ze de tanks eerder reinigen. Hierdoor houden ze meer tijd over om te experimenteren met bierrecepten en kunnen ze meer varianten brouwen zonder dat ze daar meer apparatuur voor hoeven te kopen.

Het registreren van de pesticideniveaus in de wijngaard en het verzenden van waarschuwingen als de temperatuur in een gistend vat wijn te hoog of te laag is, houdt de kosten van wijn laag en de kwaliteit hoog. Dit soort geavanceerde monitoring en automatisering is vandaag misschien een uitzondering. Maar kunt u erop rekenen dat uw concurrenten die investering niet doen? Om te profiteren van deze flexibiliteit, de constante kwaliteit en de lage kosten, is het tijd om een digitalisatiestrategie te implementeren, zodat u vandaag klaar bent voor de ontwikkelingen van morgen.

Dit artikel is gesponsord door Siemens. 

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

Linda van Hooft en Kevin Frencken van Sonac: “Nieuwe technieken maken nevenstromen nog waardevoller én duurzamer.”

Dierlijke bijproducten maken sector duurzamer

Zo'n 60 procent van een geslacht rund, een varken of een kip wordt als vlees aangemerkt. Uit oogpunt van duurzaamheid en circulariteit is het cruciaal dat de overige 40 procent zo hoogwaardig mogelijk wordt verwerkt, bij voorkeur in voedingsmiddelen. Zo dragen producenten van dierlijke eiwitten en vetten bij aan de verduurzaming van de voedingssector.

Beeld: Shutterstock

Foodwatch: veel verboden bestrijdingsmiddelen belanden via omweg tóch...

Foodwatch stelt dat Europese bedrijven 48 soorten verboden pesticiden exporteren naar landen buiten de EU, waar de pesticiden wél toegestaan zijn. Via een omweg belanden veel verboden pesticiden in Nederlands voedsel. Die conclusie trekt Foodwatch uit cijfers van residumetingen van de NVWA.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

MALDI-TOF MS: Een innovatieve standaard in microbiële bevestiging en identificatie

MALDI-TOF MS: Een innovatieve standaard in microbiële bevestiging en...

In een industrie waar voedselveiligheid en productkwaliteit essentieel zijn, biedt Lavetan, lid van de GBA Group website, een geavanceerde oplossing: MALDI-TOF MS (Matrix-Assisted Laser Desorption/Ionization Time-of-Flight Mass Spectrometry). Deze techniek vervangt klassieke bevestigingstests voor bacteriële pathogenen en stelt bedrijven in staat om snelle, betrouwbare identificatie van micro-organismen uit te voeren, wat hen helpt om de strenge normen van voedselveiligheid te handhaven.

Betrouwbare detectie met DNA-gebaseerde Salmonella typering

Betrouwbare detectie met DNA-gebaseerde Salmonella typering

In de voedingsindustrie is snelle identificatie van Salmonella cruciaal om uitbraken te voorkomen en voedselveiligheid te garanderen. Dankzij een innovatieve DNA-gebaseerde methode is het nu mogelijk om Salmonella serotypes snel en nauwkeurig te typeren, waardoor traditionele, trage processen vervangen worden door snellere en betrouwbaardere oplossingen.

De rol van vochtbeheersing bij bestrijding Listeria en Campylobacter 

De rol van vochtbeheersing bij bestrijding Listeria en Campylobacter

In de voedingsmiddelenindustrie wordt veel aandacht besteed aan reiniging en desinfectie. Hierbij wordt water gebruikt, wat helaas een broedplaats vormt voor veel schimmels, virussen en bacteriën. Wanneer oppervlakken na het reinigen niet goed worden gedroogd, is het schoonmaakwerk zo goed als voor niets geweest. Vochtbeheersing is dus van cruciaal belang. Ontvochtigingssystemen kunnen de overlevingskansen van ziekteverwekkers zoals Listeria en Campylobacter minimaliseren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.