Trending in food 2023: dit zijn de 6 ontwikkelingen die er nu toe doen

Trending in food 2023: dit zijn de 6 ontwikkelingen die er nu toe doen

Jaarlijks bespreekt VMT met een aantal partners de grote trends binnen de voedingsindustrie. In deze serie interviews onder de noemer 'Trending in 2023' komen de belangrijkste ontwikkelingen volgens KTBA, IFS, Bilfinger Tebodin, Normec Foodcare, Eurofins en Siemens aan de orde. Een overzicht.

Om alle uitdagingen in de voedingsmiddelenindustrie het hoofd te bieden, ziet Chiel Spruit van Siemens maar één oplossing, en dat is digitaliseren.

Trending 2023 | Chiel Spruit, Siemens over digitalisering: 'Minder...

Digitalisering en de voedingsmiddelenindustrie gaan nog te weinig hand in hand. "De branche is van nature behoorlijk conservatief", zo zegt Chiel Spruit van Siemens Digital Industries Software. Maar verandering is in aantocht, veroorzaakt door een 'perfect storm' van omstandigheden die digitalisering in de kaart spelen. "En dat is nodig ook, anders kun je je afvragen of je bedrijf over vijf jaar nog wel bestaat."

Webinar: Digitalisering als motor van R&D in food

Webinar: Digitalisering als motor van R&D in food

Om als voedselproducent relevant te blijven met innovaties, is het versnellen van het R&D-proces cruciaal. Het digitaliseren van het proces van klant naar nieuw product is hierbij een must. In dit webinar vertellen Arjen van Barneveld van Siemens en Jos Hensen van Greywise hoe dit optimaal kan en waar voedingsmiddelenbedrijven in de praktijk tegenaan lopen.

Arjen van Barneveld, Siemens: “Een trend is de democratisering van de vraag.”

Trending in 2021: productintroducties 75% sneller dankzij...

Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie moeten steeds flexibeler kunnen inspringen op de behoefte aan nieuwe producten. Ze moeten daarnaast blijven voldoen aan alle randvoorwaarden en eisen van hun afnemers en de steeds complexer wordende voedselveiligheidsissues en wetgeving.

De digital twin wordt ook in de consumenten-productenindustrie steeds breder omarmd

De digital twin wordt ook in de consumenten-productenindustrie steeds...

KENNISPARTNER - Waar voorheen vooral de retailer als belangrijkste klant van de consumentenproducten (CP) industrie werd gezien, kan nu wel gesteld worden dat er een flinke verschuiving plaatsvindt. Aanleiding hiervoor is de veranderende vraag vanuit de consument, waarbij een standaard product- of dienstenaanbod, vermarkt door de retailer, niet meer zomaar wordt geaccepteerd. De consument is overduidelijk aan zet en bevindt zich nu op de meest prominente plek in de waardeketen en soms zelfs op de stoel van de productontwikkelaar.

Complexere markt vraagt om meer digitalisatie

Complexere markt vraagt om meer digitalisatie

De ontwikkelingen in de markt gaan snel. De enige manier om dit bij te houden is: digitaliseren. Zo kan een voedingsmiddelenbedrijf de time-to-market verkorten en de efficiëntie verbeteren waardoor het klaar is voor de productie van de toekomst.

Verkopen van vertrouwen is de norm geworden

Verkopen van vertrouwen is de norm geworden

KENNISPARTNER - De afgelopen jaren wordt de levensmiddelenindustrie steeds meer uitgedaagd om te voldoen aan snel veranderende klantenwensen en veranderende internationale kwaliteitseisen en -standaarden. Imagobehoud is daarbij belangrijker geworden dan ooit. Imagoschade wordt snel opgelopen en het 'verkopen van vertrouwen' is de norm geworden met de komst van diverse keurmerken en binnenkort ook een voedselkeuzelogo als bijvoorbeeld Nutri-Score. Hoe ga je als fabrikant om met deze snel wisselende wensen en eisen?