Communicatie over je product is een vak apart

Communicatie over je product is een vak apart
Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt voor meer transparantie.”

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

Normec Foodcare is op allerlei gebieden bezig met het borgen van de kwaliteit en veiligheid van levensmiddelen en wil daarin een betrouwbare partner zijn voor bedrijven. Nienke Faber heeft als operationeel manager bij Normec Label & Specifications dagelijks contact met retailers, producenten en handelaars.

“In de notendop inventariseert ons team van Labelling Specialisten of alle informatie die een bedrijf over hun product wil communiceren voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. Dat kan om etiketten gaan, maar ook om teksten op websites, in magazines of reclamefolders.”

Ieder bedrijf wil natuurlijk zijn eigen unieke eigenschappen van een product belichten en kenbaar maken aan de consument, aldus Faber. “Of het nu gaat om kwaliteit, innovatieve functies of gezondheidsaspecten. Bedrijven willen zich onderscheiden van de concurrentie door hun unieke voordelen te benadrukken."

We kennen de uitdagingen die deze vragen met zich meebrengen en daar helpen wij bedrijven graag bij”

"De uitdaging ligt daarbij in het vinden van de juiste balans tussen creatief communiceren van deze meerwaarde en het naleven van nationale en Europese wet- en regelgeving. Ga je niet te ver? Voer je geen claims die je niet kunt waarmaken als bedrijf? Of claims die wettelijk niet akkoord zijn? Dat soort vragen komen wij dagelijks tegen. We kennen de uitdagingen die deze vragen met zich meebrengen en daar helpen wij bedrijven graag bij.”

Gezondheid

Terugblikkend op het afgelopen jaar ziet Faber verschillende trends in de manier waarop producten aan de consument worden gepresenteerd. “Allereerst zien we veel vrijwillige claims, zoals Nutri-Score, alsook claims over de samenstelling van een product en marketingteksten. Begin 2024 werd de berekening van de Nutri-Score aangepast, wat producenten en retailers dwong om hun scores bij te stellen en daarop te anticiperen. Nog steeds zien we regelmatig wijzigingen in hoe de Nutri-Score juist moet worden berekend, dus het is voor ons ontzettend belangrijk om bij te blijven met deze ontwikkelingen.”

Ook op het gebied van allergenen gebeurt er op het moment erg veel, vervolgt Faber. “Sinds het bekend is dat er een nieuw allergenenbeleid is, zijn bedrijven druk bezig met het aanpassen van hun allergenenmanagement en kruisbesmettingsvermeldingen om te voldoen aan de nieuwe regels.” Ook dit brengt genoeg uitdagingen met zich mee.

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”
Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt voor meer transparantie.”

Verder ziet Faber een groei in claims over de samenstelling van producten en marketingteksten. “Consumenten lijken steeds meer waarde te hechten aan de look & feel van een product. “Voedingsclaims zoals ‘high protein’ en ‘zonder toegevoegde suikers’ op de voorzijde van producten trekken de aandacht van de consument. Ook marketingteksten zoals ‘lekker voor tussendoor’ en ‘ideaal als ontbijt’ spreken de consument direct aan. Een gezonde leefstijl blijft belangrijk en deze communicatie biedt gemak voor de consument in het maken van keuzes, maar dan moeten de claims wel volledig kloppen. Deze trend zal zich ook in 2025 verder doorzetten.”

Duurzaamheid

Een tweede gebied waarop Faber trends ziet, is duurzaamheid. “Duurzaamheid is een breed en zeker geen nieuw thema, maar de discussie erover zal ook komend jaar voortduren. Waar sta je als bedrijf? Doe je wel genoeg op het gebied van duurzaamheid? Een vraag die we vaak tegenkomen: welke duurzaamheidsclaims mogen wel en welke niet aan de consument gecommuniceerd worden? De huidige eisen voor het plaatsen van deze claims zijn vrij complex en aankomende wetgeving gaat dat zeker niet gemakkelijker maken. Het zou ontzettend zonde zijn als bedrijven hierdoor geen claims meer durven maken over hun ambities op dit gebied. Wij vinden het daarom belangrijk dat we ook hierin kunnen begeleiden.”

Het zou ontzettend zonde zijn als bedrijven hierdoor geen claims meer durven maken over hun ambities op dit gebied”

Ook op het gebied van duurzaamheid geldt dat het belangrijk is om het product zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de verwachtingen en voorkeuren van de consument. “Dit kan bijvoorbeeld door de verpakking duurzamer te maken door minder materiaal te gebruiken en dat op een concrete en eerlijke manier naar de consument te communiceren.” Wat betreft verpakkingen ziet Faber ook dat goede administratie van de materialen steeds belangrijker wordt. “Dat helpt bedrijven intern om de zaken qua wet- en regelgeving beter op orde te hebben en hier gemakkelijker op te kunnen rapporteren wanneer nodig. Ook dit zal in 2025 belangrijker worden.”

Transparantie

Faber merkt op dat consumenten steeds meer transparantie verwachten over hun aankopen. Waar komt mijn product vandaan? Welke weg hebben de ingrediënten afgelegd? Is mijn aankoop wel verantwoord? Dit gaat hand in hand met het onderwerp herkomstetikettering. “Staat er op een etiket dat het Belgische bonbons betreft, hoeft dat nog niet te betekenen dat de bonbons ook daadwerkelijk in België geproduceerd worden. Het blijft als consument dus zaak om goed te lezen wat er op het etiket staat. Want die bonbons kunnen zomaar ergens anders vandaan komen. Die informatie moet je als producent wel op het etiket zetten, want anders misleid je de consument.’’

“Nieuwe regelgeving, zoals de verplichting van het vermelden van land van oorsprong voor onder andere gesneden onbewerkte groenten en fruit, zorgt automatisch voor meer transparantie. Dat maakt het voor ons ook makkelijker om hierin te adviseren. ”

Innovaties

Faber constateert dat er steeds meer innovaties zijn in producten waarover gecommuniceerd wordt. “Neem bijvoorbeeld hybride producten, die deels uit dierlijke ingrediënten bestaan en deels uit plantaardige eiwitbronnen. Hoe ga je dit in de markt zetten? Welke eigenschappen ga je belichten en op welke manier? Terugdenkend aan eerdere discussies over benamingen van plantaardige producten kan ook hier discussie ontstaan over benamingen. De receptuur wordt bewust aangepast, zodat de meerwaarde ervan gecommuniceerd kan worden. Dit kan betrekking hebben op verschillende aspecten, zoals smaak, milieuwinst, verkoopprijs of houdbaarheid. Ongeacht de strekking moeten claims altijd goed onderbouwd worden.”

Recyclelogo’s

Tot slot wijst Faber op de ontwikkelingen rondom recyclelogo’s. “Dit is in Nederland al een uitdaging, laat staan op internationaal niveau. Het is lastig om consumenten per land goed te informeren over de betekenis van een recyclelogo. Elk land heeft zijn eigen inzamelingsystemen en specifieke logo’s. Sommige landen hanteren striktere scheidingsregels dan andere en iedereen heeft zijn eigen logo’s en instructies, waardoor het ingewikkeld wordt om deze instructie op de juiste plek op de juiste manier op te volgen. We voorzien in het nieuwe jaar weinig vooruitgang op dit vlak. Het is en blijft lastig om dit op landelijk, maar zeker op Europees gebied recht te trekken.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Normec Foodcare.

VMT 8 (2024): Wat gaat 2025 ons brengen?

VMT 8 (2024): Wat gaat 2025 ons brengen?

Welke trends zijn er in de voedingsindustrie in 2025? In dit laatste nummer van 2024 geven deskundigen hun visie.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

“De integratie van voedselveiligheid, kwaliteit, duurzaamheid 
en technologie vraagt om een andere manier van werken.”

QA-manager van de toekomst: specialist of manager?

De rol van de QA-manager staat op een kruispunt. In een tijd waarin duurzaamheid, digitalisering en strengere wetgeving steeds belangrijker worden, moet de QA-manager een keuze maken: blijft hij een specialist in voedselveiligheid, of ontwikkelt hij zich tot een coördinator die breder compliance-, risk- en verbetermanagement integreert in een gecertificeerd managementsysteem?

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.