Cargill opent Europese eiwitinnovatiehub in Frankrijk

Cargill opent Europese eiwitinnovatiehub in Frankrijk

Cargill investeert €50 miljoen in een innovatiehub waar ze samen met klanten eiwitrijke maaltijden wil ontwikkelen. De hub is een uitbreiding van de fabriek die kipspecialiteiten produceert.

De nieuwe faciliteit is onderdeel van de Franse fabriek in Saint-Cyr en Val vlakbij Orleans. In de innovatiehub komt een ruimte voor klantenexperience, een testkeuken en een pilotplant om nieuwe producten en concepten te testen.

De nieuwe faciliteit is onderdeel van de Franse fabriek in Saint-Cyr en Val vlakbij Orleans. In de innovatiehub komt een ruimte voor klantenexperience, een testkeuken en een pilotplant om nieuwe producten en concepten te testen.

Deze uitbreiding is belangrijk voor de Franse fabriek. Daar produceert de multinational al 30 jaar kipspecialiteiten voor de Franse en Europese foodservice. Zo produceerden ze in 2022 gemiddeld 6 miljoen kipnuggets per dag. Hiervoor gebruikt het alleen lokale kip voor de Franse nuggets.

Innovatiehub

Volgens Karel Zimmermann, Managing Director of Cargill Protein Europe is de eiwitinnovatiehub de perfecte plek voor inspiratie, cocreatie en innovatie. “Onze klanten kunnen op 1 plek terecht voor consumenten- en marketinginsights, sensorische testen en productconcepten. Het is onze eerste eiwithub in Europa en onderdeel van een doorlopende investering in eiwitten, een onmisbaar onderdeel van de voedselketen.”

Volgens Karel Zimmermann, Managing Director of Cargill Protein Europe is de eiwitinnovatiehub de perfecte plek voor inspiratie, co-creatie en innovatie. “Onze klanten kunnen op 1 plek terecht voor consumenten- en marketing-insights, sensorische testen en productconcepten. Het is onze eerste eiwithub in Europa en onderdeel van een doorlopende investering in eiwitten, een onmisbaar onderdeel van de voedselketen.”

Kleine batches

Klanten kunnen voorbeeldproducten creëren of recreëren die ontwikkeld zijn door chefs. Het Cargill team kan snel prototypes maken in kleine batches op de pilotplant. Dit zorgt voor efficiëntie en een snellere weg naar de markt. De eindproducten worden gepresenteerd in een klantenexperience center met een restaurant met mogelijkheden voor kookdemonstraties, workshops en trainingen.

Cargill meldt ook dat ze op energie hebben gelet bij de bouw met een energiezuinige vriezer en warmtepompen die heet water produceren voor de schoonmaak.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Ceo Robert van Ballengooien van Van Loon Group. Foto Bert Jansen
hybride

Ceo Van Loon Group: 'Geen toekomst vleesvervangers, wel voor hybride'

Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.

Young R&D

Young R&D: 'Hoe ontwikkel je producten in het spanningsveld van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Bedrijfsovername

Bedrijfsovernames in voeding 2025: Vrumona neemt GiG Drinks over

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. De laatste wapenfeiten: Vrumona neemt GiG Drinks over, The New Originals Company neemt SoFine over en Plukon Food Group neemt Grupo Avícola Hidalgo over.

Overzicht

Nieuwe voedselmachines 2025: Arla Foods Ingredients installeert...

Dit is een overzicht van nieuwe voedselmachines. Dit zijn de laatste wapenfeiten: Arla Foods Ingredients installeert elektrische ketel voor CO₂-reductie, GEA introduceert CO₂-vrij verdampersysteem en Lewa introduceert modulair doseersysteem voor snoep productie.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

productontwikkeling

Productinnovaties februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack.

productontwikkeling

Productinnovaties januari: Gudrun introduceert duurzame en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Gudrun introduceert duurzame en plantaardige Belgische chocolade, Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule met plantaardige havermelk en Vivera introduceert nieuwe tofu range.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.