Jonge productontwikkelaars konden kiezen voor een ontbijtsessie speciaal voor hen voor het hoofdprogramma. Zeker 30 kozen ervoor om extra vroeg op te staan. Onder leiding van Ruben Drummer van Duwtje genoten ze van een lekker ontbijtje en leerden ze over gedragsverandering.
Fotocredit voor alle foto's: Koos Groenewold
Frustraties eruit gooien
Op het hoofdpodium trapte dagvoorzitter Annemarie Bruning de dag af. Als eerste was trendwatcher Eveline van Dam aan de beurt. Ze vroeg de zaal om hun grootste innovatiefrustratie er letterlijk uit te gooien! Daarna vertelde ze op welke trends productontwikkelaars zich moeten focussen.
Young&Experienced
Jong en ervaren productontwikkelaars met elkaar in gesprek: dat was het doel van deze sessie. We gaven de aanwezigen een aantal dilemma's om over te praten. Dat waren onder andere:
1 Hoe geef ik aandacht aan de innovaties die er echt toe doen?
2 Was het vroeger gemakkelijker om een nieuw product te ontwikkelen?
Ze gingen enthousiast in gesprek!
Zelf aan de slag
Op het programma stonden drie workshops waar de deelnemers of zelf aan de slag konden of konden proeven.
Dat laatste kon in de workshop van Yama over de rol van umami bij zoutreductie. Proeven kon van broodsticks, tomaat, komkommer, chips, ketchup en bouillon. Smaakbeleving bestaat zowel uit het smaakpalet van zoet, zuur, zout, bitter en umami, maar heeft voor een heel groot deel te maken met kleur, geur en structuur.
Andere workshops waren:
- Het ontwikkelen van een duurzaam concept van Antien Zuidberg van de HAS Green Academy
- Productontwikkeling voor gen Z van Bart Veldhuizen van Kitchen Republic
Kennissessies
De bezoekers die meer de diepte in wilden, konden terecht bij de kennissessies. Renske Janssen praatte de bezoekers bij over de mogelijkheden van fermentatie. Wynand Alkema en Mark Lammers legden uit wat productontwikkelaars met Artificial Intelligence konden bereiken. En Rimmer Woudstra ging voor de liefhebbers de diepte in over suikerreductie.
Paneldiscussies
Weten hoe praktijkgenoten met actuele onderwerpen omgaan? Dat kon in de paneldiscussies. De toekomst van vleesvervangers werd besproken. Ook het vak van productontwikkeling zelf gaf interessante discussies net als herformulering in de praktijk: smaak blijft het allerbelangrijkste.
Netwerken
Tussen alle sessies door konden de bezoekers netwerken. Daarnaast konden ze langs bij de partners Yama Foods, Has Green Academy, Normec Foodcare, Nutrilab en Centric Software.
De afsluiter was Tim Zuidgeest die alles vertelde over hoe een verpakking kan verleiden tot aankoop. Daarna werd de dag afgesloten met een welverdiende borrel. Al met al een geslaagde dag! Schrijf maar vast in de agenda: 3 oktober 2024! Dan vindt de volgende editie plaats.