Terugblik: het Food Future Event in beeld

Terugblik: het Food Future Event in beeld

Meer dan 160 jonge en ervaren productontwikkelaars kwamen op 26 september naar het Food Future Event. Bekijk de fotoreportage van het geslaagd event.

Jonge productontwikkelaars konden kiezen voor een ontbijtsessie speciaal voor hen voor het hoofdprogramma. Zeker 30 kozen ervoor om extra vroeg op te staan. Onder leiding van Ruben Drummer van Duwtje genoten ze van een lekker ontbijtje en leerden ze over gedragsverandering.

Fotocredit voor alle foto's: Koos Groenewold

Frustraties eruit gooien

Op het hoofdpodium trapte dagvoorzitter Annemarie Bruning de dag af. Als eerste was trendwatcher Eveline van Dam aan de beurt. Ze vroeg de zaal om hun grootste innovatiefrustratie er letterlijk uit te gooien! Daarna vertelde ze op welke trends productontwikkelaars zich moeten focussen.

Young&Experienced

Jong en ervaren productontwikkelaars met elkaar in gesprek: dat was het doel van deze sessie. We gaven de aanwezigen een aantal dilemma's om over te praten. Dat waren onder andere:

1 Hoe geef ik aandacht aan de innovaties die er echt toe doen? 

2 Was het vroeger gemakkelijker om een nieuw product te ontwikkelen? 

Ze gingen enthousiast in gesprek!

Zelf aan de slag

Op het programma stonden drie workshops waar de deelnemers of zelf aan de slag konden of konden proeven.

Dat laatste kon in de workshop van Yama over de rol van umami bij zoutreductie. Proeven kon van broodsticks, tomaat, komkommer, chips, ketchup en bouillon. Smaakbeleving bestaat zowel uit het smaakpalet van zoet, zuur, zout, bitter en umami, maar heeft voor een heel groot deel te maken met kleur, geur en structuur.

Andere workshops waren:

  • Het ontwikkelen van een duurzaam concept van Antien Zuidberg van de HAS Green Academy
  • Productontwikkeling voor gen Z van Bart Veldhuizen van Kitchen Republic

Kennissessies

De bezoekers die meer de diepte in wilden, konden terecht bij de kennissessies. Renske Janssen praatte de bezoekers bij over de mogelijkheden van fermentatie. Wynand Alkema en Mark Lammers legden uit wat productontwikkelaars met Artificial Intelligence konden bereiken. En Rimmer Woudstra ging voor de liefhebbers de diepte in over suikerreductie.

Paneldiscussies

Weten hoe praktijkgenoten met actuele onderwerpen omgaan? Dat kon in de paneldiscussies. De toekomst van vleesvervangers werd besproken. Ook het vak van productontwikkeling zelf gaf interessante discussies net als herformulering in de praktijk: smaak blijft het allerbelangrijkste.

Netwerken

Tussen alle sessies door konden de bezoekers netwerken. Daarnaast konden ze langs bij de partners Yama Foods, Has Green Academy, Normec Foodcare, Nutrilab en Centric Software.

De afsluiter was Tim Zuidgeest die alles vertelde over hoe een verpakking kan verleiden tot aankoop. Daarna werd de dag afgesloten met een welverdiende borrel. Al met al een geslaagde dag! Schrijf maar vast in de agenda: 3 oktober 2024! Dan vindt de volgende editie plaats.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock

Nieuwe versie Handboek Etikettering: dit zijn de 4 grootste...

De NVWA publiceerde recent versie 9 van het Handboek Etikettering van Levensmiddelen. In deze nieuwe versie voerde de NVWA enkele wijzigingen door. Onder andere op gebied van kruisbesmetting, uiterste consumptiedatum en etikettering van chocolade. In dit artikel de belangrijkste wijzigingen op een rij.

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

FrieslandCampina concentreert productie en sluit kaasfabriek, totaal 186 banen verloren

FrieslandCampina concentreert productie en sluit kaasfabriek, totaal...

FrieslandCampina heeft vandaag plannen aangekondigd zijn productie in Nederland te optimaliseren. Zo wil het bedrijf activiteiten in Leeuwarden meer concentreren en de productie van natuurkaas in het Limburgse Born verplaatsen naar het Friese Workum. Door deze plannen komen volgens FrieslandCampina 186 banen te vervallen.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een hersluitbaar blikje

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens naar minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, waren een aantal innovaties te zien.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.