Givaudan gaat citrusvezel vermarkten

Givaudan gaat citrusvezel vermarkten

Givaudan en het Amerikaanse Fiberstar gaan een samenwerking aan om citrusvezel van Fiberstar breder uit te rollen. De vezel verbetert volgens de bedrijven de smaak en textuur van voedingsmiddelen waaronder vleesvervangers.

Givaudan breidt hiermee het portfolio Smaak en Welzijn uit. Serge Sabrier, Global Category Director Sense, Givaudan: “Ingrediënten die textuur bieden zijn belangrijk. Citrusvezel is een ingrediënt met een hoge functionaliteit en een hoge consumentenacceptatie.”

Uitbreiding

Fiberstar krijgt de mogelijkheid om hun vezel om meer plekken te verkopen. Ook kunnen ze gebruik maken van de R&D-faciliteiten van Givaudan.

Reststroom

Het vezel -Citri-Fi- is clean label, non-GMO, vegan en allergeenvrij. Het vezel is afkomstig van oplosbare en onoplosbare sinaasappel- en citroenvezels. Een mechanisch proces zet een reststroom uit de sinaasappelsapindustrie om in een bruikbaar ingrediënt.

Vleesvervangers

Volgens Fiberstar verbetert het ingrediënt de sappigheid en textuur van vleesvervangers, de viscositeit en het mondgevoel van soepen en sauzen en verbetert het het vochtgehalte en de versheid van bakkerijproducten.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Mycelium van de oesterzwam

Mycelium: een eiwitrijk en duurzaam alternatief voor vlees?

Er zijn steeds meer producten beschikbaar waarin paddenstoelen zijn verwerkt. Het assortiment verse paddenstoelen in de retail breidt zich langzaam uit. Wat over het hoofd wordt gezien, is het deel van de schimmel dat verantwoordelijk is voor hun groei: het mycelium. Dit netwerk van schimmeldraden vormt niet alleen de basis voor de groei van paddenstoelen, maar kan ook een belangrijke rol spelen in de voedseltransitie.

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

Twee op het oog compleet verschillende bedrijven slaan de handen ineen om een aanval te doen op de zuivelreuzen in het proteïnerijke schap. XXL Nutrition en Zuivelhoeve lanceren 12 oktober 2024 een proteïnerijke yoghurt en pudding.

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen leggen hiervan kan lang zijn. Hoe gaan kleine producenten hiermee om, hoe hebben zij dit aangepakt en welke 10 tips hebben zij? VMT vroeg het aan 7 startup ondernemers.

Beeld: Marmir

Startup wil met chocolade 'rust creëren in drukte': 'Er is oneindig...

STARTUP BELICHT - Tijd nemen om van de kleine dingen te genieten, dat doen we in de huidige drukke wereld te weinig, stelt Danny Casimir. Hij wil met zijn luxe chocoladeboutique een rustmoment creëren voor mensen. Een moment voor jezelf. VMT sprak Casimir over de oprichting, bottlenecks en verdere plannen van zijn startup Marmir.

Foto: Pixabay

Uien zijn besmettingsbron E. coli in burgers; McDonald's bant uien

Gesneden uien die eerder op McDonald's Quarter Pounder-burgers in de Verenigde Staten werden geserveerd, zijn de waarschijnlijke bron van besmetting....

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen dat samen doen

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen...

Startup MaGie Creations en reststroomverwaarder Looop slaan de handen ineen om samen de grootschalige verwerking van bierbostel tot ingrediënten voor...

Voor brood zijn grenswaarden opgesteld voor natrium, verzadigd vet, mono- en disachariden en vezelgehalte.

Zo verspillen supermarkten steeds minder brood

De hoeveelheid retourstromen van brood vanuit supermarkten is afgenomen met 40% ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit de NVB monitor brood- en...

Trend megagezond is over: SUNT wil met andere merknaam 'bewuste massa' bereiken voor bananenbrood

Trend megagezond is over: SUNT wil met andere merknaam 'bewuste...

Bakers & Bananas is het nieuwe merk van het bedrijf. Naast glutenvrij bananenbrood, breiden zij hun arsenaal van bananenproducten uit met een...

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

Duurzaamheid is voor voedselproducenten geen keuze meer, maar onderdeel van wetgeving. Hoe ga je om met reststroomverwerking? Wat is de laatste stand...

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich...

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en...

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor...

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan...