Afschrikwekkende foto's op verpakking zorgen voor 17 procent minder verkoop suikerhoudende frisdrank

Afschrikwekkende foto's op verpakking zorgen voor 17 procent minder verkoop suikerhoudende frisdrank

Het plaatsen van afschrikwekkende foto's op suikerhoudende frisdranken leidt tot 17 procent daling in omzet.

Dat blijkt uit een studie van de University of North Carolina gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Plos Magazine. Voor het onderzoek werd een testwinkel op ware schaal nagebouwd. Ouders van kinderen van 2 tot 12 jaar moesten in de winkel inkopen doen.

Afgestorven voet op verpakking

De ene groep van 163 mensen kreeg de afschrikwekkende foto’s te zien, naar het voorbeeld uit de tabaksindustrie. De andere groep va 163 niet. Het ging om foto’s van een afgestorven voet en een vervet hart.

Het onderzoek werd gedaan door twee groepen met elkaar te vergelijken.
Het onderzoek werd gedaan door twee groepen met elkaar te vergelijken.

Afbeeldingen leiden tot gezondere keuzes

Ouders moesten 1 drankje en 1 snack voor de kinderen selecteren naast nog 1 ander supermarkproduct. De afbeeldingen leidden tot 17 procent minder omzet. Dit stakende koopbeeld was ongeacht de achtergrond van ouders naar ethniciteit, opleiding, inkomen en leeftijd kind.

De afbeeldingen leidden bij ouders ook tot keuzes voor minder calorieën (kcal). Het versterkte ook de intentie om kinderen minder suikerhoudende frisdranken te geven.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.