Dat blijkt uit een studie van de University of North Carolina gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Plos Magazine. Voor het onderzoek werd een testwinkel op ware schaal nagebouwd. Ouders van kinderen van 2 tot 12 jaar moesten in de winkel inkopen doen.
Afgestorven voet op verpakking
De ene groep van 163 mensen kreeg de afschrikwekkende foto’s te zien, naar het voorbeeld uit de tabaksindustrie. De andere groep va 163 niet. Het ging om foto’s van een afgestorven voet en een vervet hart.
Afbeeldingen leiden tot gezondere keuzes
Ouders moesten 1 drankje en 1 snack voor de kinderen selecteren naast nog 1 ander supermarkproduct. De afbeeldingen leidden tot 17 procent minder omzet. Dit stakende koopbeeld was ongeacht de achtergrond van ouders naar ethniciteit, opleiding, inkomen en leeftijd kind.
De afbeeldingen leidden bij ouders ook tot keuzes voor minder calorieën (kcal). Het versterkte ook de intentie om kinderen minder suikerhoudende frisdranken te geven.