Afschrikwekkende foto's op verpakking zorgen voor 17 procent minder verkoop suikerhoudende frisdrank

Afschrikwekkende foto's op verpakking zorgen voor 17 procent minder verkoop suikerhoudende frisdrank

Het plaatsen van afschrikwekkende foto's op suikerhoudende frisdranken leidt tot 17 procent daling in omzet.

Dat blijkt uit een studie van de University of North Carolina gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Plos Magazine. Voor het onderzoek werd een testwinkel op ware schaal nagebouwd. Ouders van kinderen van 2 tot 12 jaar moesten in de winkel inkopen doen.

Afgestorven voet op verpakking

De ene groep van 163 mensen kreeg de afschrikwekkende foto’s te zien, naar het voorbeeld uit de tabaksindustrie. De andere groep va 163 niet. Het ging om foto’s van een afgestorven voet en een vervet hart.

Het onderzoek werd gedaan door twee groepen met elkaar te vergelijken.
Het onderzoek werd gedaan door twee groepen met elkaar te vergelijken.

Afbeeldingen leiden tot gezondere keuzes

Ouders moesten 1 drankje en 1 snack voor de kinderen selecteren naast nog 1 ander supermarkproduct. De afbeeldingen leidden tot 17 procent minder omzet. Dit stakende koopbeeld was ongeacht de achtergrond van ouders naar ethniciteit, opleiding, inkomen en leeftijd kind.

De afbeeldingen leidden bij ouders ook tot keuzes voor minder calorieën (kcal). Het versterkte ook de intentie om kinderen minder suikerhoudende frisdranken te geven.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool met consumenten profielen moet hulp bieden

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool...

"We zien vaak dat duurzame foodmerken het belang overschatten dat consumenten hechten aan duurzaamheid." Daarom lanceren Food Cabinet en Future of Food Institute de tool 'Food Profiles'. Door deze doelgroepsegmentatie kunnen ondernemers, marketeers en brand managers zorgen dat het merkverhaal en de communicatie beter aansluit bij de consument.

Deze vijf punten vraagt Foodwatch van het nieuwe kabinet

Deze vijf punten vraagt Foodwatch van het nieuwe kabinet

Met de komst van het nieuwe kabinet is Foodwatch een nieuwe campagne gestart: 'Haal die bende van ons bord'. De organisatie heeft een vijfpuntenplan opgesteld. Daarin beschrijft Foodwatch hoe het nieuwe kabinet in hun ogen het huidige voedselsysteem kan verbeteren. Door de campagne hoopt Foodwatch dat de regering deze vijf punten meeneemt in het nieuwe regeerakkoord.

'Consument heeft behoefte aan volkoren, supermarkt speelt hier te weinig op in'

'Consument heeft behoefte aan volkoren, supermarkt speelt hier te...

De Consumentenbond publiceerde recent een onderzoek naar de aanwezigheid van volkoren graanproducten in kant-en-klaarmaaltijden. De consumentenorganisatie vindt het resultaat 'onder de maat'. Supermarkten geven daarentegen aan zich wel degelijk in te zetten voor volkorenproducten.

Supermarkten profiteren in België: sprake van graaiflatie?

Supermarkten profiteren in België: sprake van graaiflatie?

Belgische supermarkten verdienen onterecht veel aan de eerdere stijging van grondstofprijzen. Dat stelt consumentenorganisatie Testaankoop. Die vermoedt dat er sprake is van 'graaiflatie'. Grondstofprijzen zijn inmiddels gedaald, maar dit is nog niet terug te zien in de supermarktprijzen.

Beeld: Royal Smilde

Twee QA'ers delen wetgeving ervaringen: 'Datadrift leidt tot...

VISIE OP WETGEVING - In de voedingsindustrie spreken we volgens Royal Smilde van startups, 'boefjes' die de grenzen van de wetgeving opzoeken en grote betrouwbare commodity spelers. "Men verwacht van ons de creativiteit van een startup, de prijs van een 'boefje' en de professionaliteit van een commodity speler", stellen Ruud Tamsma en Marianne Hoogeveen, kwaliteitsmanagers bij Royal Smilde. VMT sprak met hen over bottlenecks en tips op het gebied van wetgeving. Dit is het tiende artikel in een serie.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot hersluitbare blikjes

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens voor minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, was een aantal innovaties te zien.

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Lamb Weston maakt verpakkingen van gebruikte frituurolie  

Lamb Weston maakt verpakkingen van gebruikte frituurolie

Frietproducent Lamb Weston verpakt haar aardappelproducten voortaan in een alternatieve verpakking gemaakt van gebruikte frituurolie. De verpakking is bedoeld voor de Europese retail en zorgt volgens de producent voor 30% minder CO2-uitstoot dan de oude verpakking.  

Ingrediëntentrends spotten op Intrafood:24

Ingrediëntentrends spotten op Intrafood:24

Tijdens de ingrediëntenvakbeurs Intrafood:24 op 25 en 26 september ontmoetten vooral ingrediëntenleveranciers en voedingsbedrijven in Kortrijk Xpo. De leveranciers presenteerden ingrediënten waarmee ze productontwikkelaars tegemoet komen als het gaat om de kosten van ingrediënten, gezonde voeding en duurzaamheid. Om de Nutri-Score kunnen de bedrijven niet heen.

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame...

Ieder foodbedrijf wil een zo duurzaam mogelijk product in een zo duurzaam mogelijke verpakking, toch? Maar wat is duurzaam en wat accepteert de consument? Wat zijn de ervaringen in de praktijk?

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.

Onderzoekers vragen Nederlanders wat ze vinden van ultrabewerkte voeding

Onderzoekers vragen Nederlanders wat ze vinden van ultrabewerkte...

Wat vinden Nederlanders van ultrabewerkte voeding? Wageningen Food&Biobased Research en de HAS green academy zochten het uit. 'Ik let wel op de mate van processing in relatie tot gezondheid, maar soms is het gewoon te veel.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.