Plantbased trends around the world: 'Kip en geit zijn de meest geconsumeerde vleessoorten in India' (podcast)

Plantbased trends around the world: 'Kip en geit zijn de meest geconsumeerde vleessoorten in India' (podcast)

Wat zijn de trends wereldwijd? VMT maakt een podcastserie waarin we met lokale startups spreken. In deel 2 komt Abishek Sihna aan het woord. Hij is mede-oprichter van Good Dot, een Indiase scale-up die alternatieven voor in India populaire vleesgerechten maakt.

GoodDot is in 2013 opgericht door een groep dierenliefhebbers. In 2017 lanceerden ze hun eerste product op de markt. Nu verkopen ze hun producten over heel India.

Mede-oprichter GoodDot Abishek Sihna

De interesse in een plantaardig eetpatroon groeit, zegt Abishek Sihna in de podcast. 'In India eten mensen al geregeld vegetarisch. Bij jongeren groeit de aandacht met name door dierenwelzijn. Ouderen zijn meer geïnteresseerd in een plantaardig eetpatroon om gezondheidsredenen.'

De vleesconsumptie is verschillend in India vertelt Sihna. 'In het zuiden en oosten van India eet men meer vlees. We zien meer vraag naar onze producten in het zuiden en oosten.'

Vegetarische biryani, een van de producten van GoodDot uit India

Toen Sihna en zijn team in 2013 begonnen met de ontwikkelingen van vleesvervangers, zagen ze dat in het Westen vooral burgers of worstjes werden ontwikkeld. 'Deze zijn geen onderdeel van het doorsnee eetpatroon van de Indiër. Hier eten we kebabs, curries enzovoorts. Met onze producten hebben we ons meer op dat soort gerechten gericht.'

Plantaardige geit

'Geit is qua textuur eerdere vergelijkbaar met varken of rund. Het heeft een iets zachtere textuur, maar is niet vergelijkbaar met kip,' legt Sihna uit. Het plantaardig eiwit voor geit bestaat uit een mix van soja-, erwten- en tarwe-eiwit.' De textuur was het lastigst om goed te krijgen, meer dan smaak. GoodDot ontwikkelde daarom technologie om dat goed te krijgen.

Luister hier naar de rest van het interview. Sihna vertelt dat de Indiër ook erg van melk houdt, het is sterkt gerelateerd aan de cultuur. Daar ligt nog een uitdaging voor een plantaardige variant.

Eerdere podcast: Better Nature uit de UK

VMT sprak voor deze serie met Chris Kong van Better Nature uit de UK. Deze startup maakt vleesvervangers op basis van tempeh.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere trends achter de kortstondige hypes, die zijn er zeker'

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere...

Trendwatcher Mariëlle Bordewijk bespreekt met Dionne Irving van VMT een aantal trends die 2025 zullen vormgeven. Van de groeiende invloed van AI in productontwikkeling tot de populariteit van biologisch en regeneratieve landbouw, Mariëlle deelt waardevolle inzichten waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de internationale foodsector samen. Willem Paul de Mooij en Carmen Groeneveld van VMT beginnen hun beursbezoek op het innovatieplein, waar zij de nieuwste trends ontdekken. In deze podcast bespreken zij de innovaties opvallen.

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

Twee op het oog compleet verschillende bedrijven slaan de handen ineen om een aanval te doen op de zuivelreuzen in het proteïnerijke schap. XXL Nutrition en Zuivelhoeve lanceren 12 oktober 2024 een proteïnerijke yoghurt en pudding.

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen leggen hiervan kan lang zijn. Hoe gaan kleine producenten hiermee om, hoe hebben zij dit aangepakt en welke 10 tips hebben zij? VMT vroeg het aan 7 startup ondernemers.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Supermarktketen Dirk volgt Lidl en introduceert half-om-half gehakt en runderhamburgers met 'plantaardige toevoeging'.

Beeld: Shutterstock

Komst 'bloedende' plantaardige burger stap dichterbij na goedkeuring...

Een belangrijke horde is genomen voor de goedkeuring van het gebruik van soja leghemoglobine in vleesvervangers. De EFSA vindt het ingrediënt veilig voor consumptie door de consument. Maar wat is soja leghemoglobine precies en wat zijn de mogelijkheden voor Nederlandse producenten van vleesvervangers?

Beeld: Shutterstock

Europees Hof: 'Verbod vleesnamen voor plantaardige producten niet...

Europese lidstaten mogen het niet zomaar verbieden om vleesbenamingen te gebruiken voor plantaardige producten, zolang de betekenis van de vleesbenamingen niet wettelijk zijn vastgelegd. Dit besluit het Europees Hof van Justitie. Verschillende organisaties en bedrijven maakten bezwaar tegen het door Frankrijk ingestelde verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten.

Blue Band Heerlijk Romig

Flora Food Group verandert naam Blue Band Roombeter naar Blue Band...

Flora Food Group (voorheen Upfield) verandert de naam van Blue Band Roombeter naar Blue Band Heerlijk Romig. Dit doet de producent nadat een voorzieningenrechter concludeerde dat de producent 'Roombeter' niet mag gebruiken op de verpakking.

Beeld: Marmir

Startup wil met chocolade 'rust creëren in drukte': 'Er is oneindig...

STARTUP BELICHT - Tijd nemen om van de kleine dingen te genieten, dat doen we in de huidige drukke wereld te weinig, stelt Danny Casimir. Hij wil met zijn luxe chocoladeboutique een rustmoment creëren voor mensen. Een moment voor jezelf. VMT sprak Casimir over de oprichting, bottlenecks en verdere plannen van zijn startup Marmir.

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Het bedrijf geeft op het Food Future Event een kennissessie over dit onderwerp.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.