GoodDot is in 2013 opgericht door een groep dierenliefhebbers. In 2017 lanceerden ze hun eerste product op de markt. Nu verkopen ze hun producten over heel India.
Trends in India
De interesse in een plantaardig eetpatroon groeit, zegt Abishek Sihna in de podcast. 'In India eten mensen al geregeld vegetarisch. Bij jongeren groeit de aandacht met name door dierenwelzijn. Ouderen zijn meer geïnteresseerd in een plantaardig eetpatroon om gezondheidsredenen.'
De vleesconsumptie is verschillend in India vertelt Sihna. 'In het zuiden en oosten van India eet men meer vlees. We zien meer vraag naar onze producten in het zuiden en oosten.'
Toen Sihna en zijn team in 2013 begonnen met de ontwikkelingen van vleesvervangers, zagen ze dat in het Westen vooral burgers of worstjes werden ontwikkeld. 'Deze zijn geen onderdeel van het doorsnee eetpatroon van de Indiër. Hier eten we kebabs, curries enzovoorts. Met onze producten hebben we ons meer op dat soort gerechten gericht.'
Plantaardige geit
'Geit is qua textuur eerdere vergelijkbaar met varken of rund. Het heeft een iets zachtere textuur, maar is niet vergelijkbaar met kip,' legt Sihna uit. Het plantaardig eiwit voor geit bestaat uit een mix van soja-, erwten- en tarwe-eiwit.' De textuur was het lastigst om goed te krijgen, meer dan smaak. GoodDot ontwikkelde daarom technologie om dat goed te krijgen.
Luister hier naar de rest van het interview. Sihna vertelt dat de Indiër ook erg van melk houdt, het is sterkt gerelateerd aan de cultuur. Daar ligt nog een uitdaging voor een plantaardige variant.
Eerdere podcast: Better Nature uit de UK
VMT sprak voor deze serie met Chris Kong van Better Nature uit de UK. Deze startup maakt vleesvervangers op basis van tempeh.