Onlangs lanceerde Coca-Cola het prototype van de papieren fles. Het prototype bestaat tot zo ver alleen nog maar uit een papieren omhulsel. De fles heeft een plastic binnenlaag en dop om de fles mee af te sluiten. Het plastic dat momenteel nog in de fles zit is gemaakt van 100% gerecycled plastic. Het doel is echter om de fles geheel plasticvrij te maken.
Innovatielab
De papieren fles wordt ontwikkeld in het innovatielab van Coca-Cola in Brussel, België. Coca-Cola werkt voor deze ontwikkeling samen met Paboco, pionier op het gebied van papierenflessen, en nog drie andere bedrijven uit de Paboco Pioneer Community. Stijn Franssen, EMEA R&D packaging innovation manager bij Coca-Cola, vertelt het volgende over de fles: “Onze visie is om een papieren fles te ontwikkelen die kan worden gerecycled net als ieder ander soort papier. Dit prototype is de eerste stap om dit te bereiken.”
Wereld zonder afval
Het doel van Coca-Cola is een wereld zonder afval. De drankenproducent heeft het doel om tegen 2030 voor iedere fles of ieder blikje dat zij verkopen, een andere fles of ander blikje in te zamelen. Hiermee wil Coca-Cola het gebruik van nieuw ‘virgin’ plastic en andere verpakkingsmaterialen verminderen.
Geheel plasticvrij
“Een papieren fles opent een hele nieuwe wereld aan verpakkingsmogelijkheden. Wij zijn ervan overtuigd dat papieren verpakkingen een belangrijke rol gaan spelen in de toekomst”, vertelt Franssen. Echter ziet Coca-Cola wel de vele uitdagingen die haar te wachten staan voor zij een geheel plasticvrije fles op de markt kan zetten.
Strenge veiligheidseisen
Flessen gemaakt van papier moeten vooralsnog voldoen aan strenge veiligheids- en kwaliteitsnormen, net als iedere andere verpakking. Coca-Cola test haar fles in het laboratorium om te zien hoe het houdt in de koelkast, hoe sterk de fles is en hoe goed de kwaliteit van de dranken blijft. De vraag is dan ook nog hoe het zit met migratie vanuit papieren verpakkingen naar de dranken.
Reactie consumenten
“We denken ook na over hoe onze consumenten op deze papieren fles zullen reageren. Daarbij gaat het om zaken als wanneer en waar de fles kan worden verkocht en hoe deze kan worden gerecycleerd. De fles moet vanuit iedere invalshoek worden onderzocht zodat we in alle opzichten de beste versie van de fles maken”, aldus Franssen.
Technologische oplossingen
De drankenproducent heeft er vertrouwen in dat technologische oplossingen zullen helpen om de toekomstige plasticvrije papieren fles te realiseren. “Dit maakt allemaal deel uit van onze reis om de meest duurzame verpakkingsoplossingen te vinden, zodat mensen van onze drankjes kunnen genieten op een manier die goed is voor hen en onze planeet”, vertelt Franssen.
Breed scala verpakkingen
Coca-Cola wil een verpakkingstechnologie ontwikkelen die deel uit kan maken van de verpakkings- en portfoliomix van Coca-Cola. Deze technologie willen zij later inzetten in een breed scala aan producten om toe te werken naar een wereld zonder afval.
De Week van VMT
Plastic heeft een steeds negatiever imago door de plastic soep in de oceaan. Het heeft echter een belangrijke functie bij het tegengaan van voedselverspilling en het bevorderen van voedselveiligheid. Bovendien is het een licht en goed te recyclen verpakkingsmateriaal. Jouri Schoemaker van Pieter Pot levert voedingsmiddelen bij consumenten thuis in herbruikbare glazen potten. Frisdrankenproducent Vrumona wil vanaf 2021 alleen nog maar PET-flessen gebruiken die voor meer dan de helft uit rPET bestaan. Wat de reden voor deze keuze is, legt hij in dit college uit. Martine Kruiswijk gaat in het webinar in op de keuze voor PET als verpakking voor frisdrank en de transitie van Vrumona naar circulaire verpakkingen. Schoemaker en Kruiswijk gaan met elkaar en met de kijkers in debat over dit onderwerp.
Bekijk het programma voor alle dagen