Coca-Cola ontwikkelt papieren fles zonder plastic

Coca-Cola ontwikkelt papieren fles zonder plastic

Coca-Cola is bezig met de ontwikkeling van een 100% papieren fles. Inmiddels heeft het bedrijf een prototype ontwikkeld. Helemaal plasticvrij is de fles nog niet. De drankenproducent zegt er hard aan te werken om een 100% papieren fles snel op de markt te brengen.

Onlangs lanceerde Coca-Cola het prototype van de papieren fles. Het prototype bestaat tot zo ver alleen nog maar uit een papieren omhulsel. De fles heeft een plastic binnenlaag en dop om de fles mee af te sluiten. Het plastic dat momenteel nog in de fles zit is gemaakt van 100% gerecycled plastic. Het doel is echter om de fles geheel plasticvrij te maken.

Innovatielab

De papieren fles wordt ontwikkeld in het innovatielab van Coca-Cola in Brussel, België. Coca-Cola werkt voor deze ontwikkeling samen met Paboco, pionier op het gebied van papierenflessen, en nog drie andere bedrijven uit de Paboco Pioneer Community. Stijn Franssen, EMEA R&D packaging innovation manager bij Coca-Cola, vertelt het volgende over de fles: “Onze visie is om een papieren fles te ontwikkelen die kan worden gerecycled net als ieder ander soort papier. Dit prototype is de eerste stap om dit te bereiken.”

Wereld zonder afval

Het doel van Coca-Cola is een wereld zonder afval. De drankenproducent heeft het doel om tegen 2030 voor iedere fles of ieder blikje dat zij verkopen, een andere fles of ander blikje in te zamelen. Hiermee wil Coca-Cola het gebruik van nieuw ‘virgin’ plastic en andere verpakkingsmaterialen verminderen.

Geheel plasticvrij

“Een papieren fles opent een hele nieuwe wereld aan verpakkingsmogelijkheden. Wij zijn ervan overtuigd dat papieren verpakkingen een belangrijke rol gaan spelen in de toekomst”, vertelt Franssen. Echter ziet Coca-Cola wel de vele uitdagingen die haar te wachten staan voor zij een geheel plasticvrije fles op de markt kan zetten.

Prototype papieren fles - Coca-Cola

Strenge veiligheidseisen

Flessen gemaakt van papier moeten vooralsnog voldoen aan strenge veiligheids- en kwaliteitsnormen, net als iedere andere verpakking. Coca-Cola test haar fles in het laboratorium om te zien hoe het houdt in de koelkast, hoe sterk de fles is en hoe goed de kwaliteit van de dranken blijft. De vraag is dan ook nog hoe het zit met migratie vanuit papieren verpakkingen naar de dranken.

Reactie consumenten

“We denken ook na over hoe onze consumenten op deze papieren fles zullen reageren. Daarbij gaat het om zaken als wanneer en waar de fles kan worden verkocht en hoe deze kan worden gerecycleerd. De fles moet vanuit iedere invalshoek worden onderzocht zodat we in alle opzichten de beste versie van de fles maken”, aldus Franssen.

Technologische oplossingen

De drankenproducent heeft er vertrouwen in dat technologische oplossingen zullen helpen om de toekomstige plasticvrije papieren fles te realiseren. “Dit maakt allemaal deel uit van onze reis om de meest duurzame verpakkingsoplossingen te vinden, zodat mensen van onze drankjes kunnen genieten op een manier die goed is voor hen en onze planeet”, vertelt Franssen.

Breed scala verpakkingen

Coca-Cola wil een verpakkingstechnologie ontwikkelen die deel uit kan maken van de verpakkings- en portfoliomix van Coca-Cola. Deze technologie willen zij later inzetten in een breed scala aan producten om toe te werken naar een wereld zonder afval.

De Week van VMT

Plastic heeft een steeds negatiever imago door de plastic soep in de oceaan. Het heeft echter een belangrijke functie bij het tegengaan van voedselverspilling en het bevorderen van voedselveiligheid. Bovendien is het een licht en goed te recyclen verpakkingsmateriaal. Jouri Schoemaker van Pieter Pot levert voedingsmiddelen bij consumenten thuis in herbruikbare glazen potten. Frisdrankenproducent Vrumona wil vanaf 2021 alleen nog maar PET-flessen gebruiken die voor meer dan de helft uit rPET bestaan. Wat de reden voor deze keuze is, legt hij in dit college uit. Martine Kruiswijk gaat in het webinar in op de keuze voor PET als verpakking voor frisdrank en de transitie van Vrumona naar circulaire verpakkingen. Schoemaker en Kruiswijk gaan met elkaar en met de kijkers in debat over dit onderwerp.
Bekijk het programma voor alle dagen

Meld u direct aan

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van ingrediënten, plantaardig en van AI

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van...

Wat denken consumenten van AI-ontwikkelde producten? Wat verwachten ze van de plantaardige producten? En welk product blijven ze kopen zelfs als de prijs flink stijgt? Lees meer over de 10 trends voor 2025 van Innova Market Insights.

Productinnovaties oktober: biologische ontbijtgranolamix en bioscooppakket bier, popcorn en voucher

Productinnovaties oktober: biologische ontbijtgranolamix en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van oktober: biologische ontbijtgranolamix en bioscooppakket bier, popcorn en voucher.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta

R&D'er over wetgeving: 'Sommige wetten zijn al achterhaald voordat ze...

VISIE OP WETGEVING - Door onder andere politieke complexiteit kan de invoering van nieuwe wetten soms lang duren, stelt Erik-Jan Ransdorp, innovatie directeur bij Cloetta. Wetgeving mag dan ook vaker op wetenschappelijke kennis gebaseerd worden volgens hem. VMT sprak met Ransdorp over de bottlenecks die hij ziet en zijn tips voor andere R&D'ers op gebied van wetgeving. Dit is het zevende artikel in een serie.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.