Tip van jouw advocaat voor onze superfoodies: "Eet geen tarwe…?"

Tip van jouw advocaat voor onze superfoodies: "Eet geen tarwe…?"

KENNISPARTNER - COLUMN - Ook een YouTube-filmpje over hoe goed superfood is, en dat je beter geen tarwe kunt eten, kan reclame zijn. En dan… mag je opeens heel veel minder zeggen. Tarwe ongezond? Stoppen met tarwe en meer superfoods eten en drinken? Vergeet het maar. Dat is misleidend. En jaagt bovendien angst aan.

Ook op YouTube is het promoten van eigen producten schering en inslag. In een filmpje maakt de eigenaar van Superfoods.nl reclame voor Green Juice. Alle goede ingrediënten zoals vitamines en mineralen uit Green Juice passeren de revue. Tot zover niets bijzonders. Als maar duidelijk is dat het reclame is.

Maar… in de bevlogen toelichting volgt een pleidooi om geen tarwe meer te eten, omdat voedingsdeskundigen en wetenschappers erachter zijn gekomen dat tarwe schade toebrengt aan de darmwand en darmflora en het immuunsysteem verslechtert. Daarom eet hij geen tarwepasta meer, maar courgettepasta. En daar gaat het mis. Want als klager een klacht indient bij de Reclame Code Commissie krijgt deze gelijk. De Voorzitter oordeelt dat er geen keiharde wetenschappelijke onderbouwing is voor de claims. De onderzoeken die volgens de eigenaar van Superfoods.nl duidelijk maken dat tarwe slecht is, zijn niet voldoende. Daarom is de tekst misleidend. De Voorzitter van de Reclame Code Commissie is streng: het is ook niet gepast (in juridische taal: in strijd met professionele toewijding) om een ander product zonder gegronde reden in diskrediet te brengen. Dat kan effect hebben op het koopgedrag en dat mag niet.

Best interessant om over te door te denken. Veel mensen voelen zich prima en lekker fit bij het eten van minder of geen tarwe. In de vorm van een persoonlijke mening mag je dat overal verkondigen. Als het reclame wordt is het (voorlopig) risicovol. Dan moet je de teksten (veel) meer nuanceren, of feitelijkheden vertellen die onbetwist zijn (bijvoorbeeld: bevat minder/geen koolhydraten). Of wachten tot de wetenschappelijke bewijzen hierover stevig zijn. Verboden medische claims kunnen sowieso nooit.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Food Law Event 2024 - Beeld: Koos Groenewold

Food Law Event 2024 gemist? Bekijk hier de sessies terug

Afgelopen 4 juni vond het Food Law Event plaats in Utrecht. Kon je er niet bij zijn, heb je bepaalde sessies gemist of wil je de sessies gewoon nog eens zien? In dit artikel de terug te kijken sessies op een rij.

Food Law Event gemist: Misleiding voorkomen? RCC geeft tips rondom zelfregulering (video)

Food Law Event gemist: Misleiding voorkomen? RCC geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van zelfregulering. Hierdoor moet misleiding voorkomen worden. Maar hoe ziet zo'n proces er nu precies uit? En hoe kun je als producent het beste omgaan met deze zelfregulering? Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, vertelt meer hierover aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse allergenenbeleid in voor de industrie (video)

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Foto: Shutterstock

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

Beeld: Shutterstock

Webinar terugkijken: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt...

Producenten proberen zich door middel van claims te onderscheiden van andere producenten. Maar niet alles mag zomaar geclaimd worden. Hoe ziet zo'n traject van het maken van een claim eruit? Hoe weet je of een voedings- of gezondheidsclaim gemaakt mag worden? En hoe kijkt de NVWA naar dit onderwerp? Eerder was deze webinar te zien op VMT waarin drie verschillende sprekers uitgebreid inzoomen op claims.

Gerard Kramer, specialist agro-food 
bij Nutrilab: 
“Veel allergenen vinden hun oorsprong al op het veld of tijdens het transport.”

Nieuwe allergenenwetgeving dwingt voedingsbedrijven komend jaar tot...

Vanaf 1 januari 2026 treedt de strengere wetgeving in werking die voedingsbedrijven verplicht allergenen nauwkeurig in kaart te brengen en te kwantificeren. Een aanzienlijke verandering, vooral voor kleinere bedrijven, die tot nu toe vaak uit voorzorg 'kan bevatten'-claims hanteerden.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Beeld: Shutterstock

RCC oordeelt niet over krimpflatie: Consumentenbond teleurgesteld

De Consumentenbond diende drie klachten in bij de Reclame Code Commissie (RCC) over krimpflatie. De RCC geeft aan geen uitspraak te doen in deze zaken omdat zij hiertoe niet bevoegd is. RCC beoordeelt naar eigen zeggen enkel huidige verpakkingen en vergelijkt deze niet met eerdere verpakkingen. Consumentenbond is naar eigen zeggen teleurgesteld dat er geen uitspraak komt.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Beeld: Shutterstock

Belangrijkste punten onderzoek etikettering: 'Hiaten in EU-wetgeving...

De Europese rekenkamer publiceerde een rapport over voedseletikettering in Europa. Uit het rapport blijkt dat het groeiende aantal claims, logo's, slogans, labels en scores verwarrend én misleidend kunnen werken. De Rekenkamer pleit voor meer Europese harmonisatie en voedselvoorlichting. VMT dook in het rapport en benoemt de opvallendste bevindingen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.