Tip van jouw advocaat: de Reclame Code Commissie

Tip van jouw advocaat: de Reclame Code Commissie

KENNISPARTNER-COLUMN - We starten deze column met de Reclame Code Commissie (RCC). Is de RCC eigenlijk ook belangrijk voor de levensmiddelensector? Het antwoord is volmondig: JA.

Iedereen die reclame maakt, dient zich te houden aan de reclameregels. Die regels staan in de wet, maar ook in de zelfregulering. Zo kennen we de Nederlandse reclamecode, die bestaat uit een algemeen deel en een bijzonder deel. Het algemene deel geeft, het woord zegt het al, algemene voorschriften voor reclame. Een van de belangrijkste vereisten is dat reclame niet misleidend mag zijn. Daarnaast hebben we een aantal specifieke codes, zoals de Reclamecode voor Voedingsmiddelen en de Reclamecode Social Media. In de bijzondere codes staan specifieke regels voor specifieke industrieën of reclamevormen.

Een klacht indienen is eenvoudig en kan online. Dit kan iedereen doen, zowel een bedrijf (ook je concurrent!) als een consument. Vervolgens kijkt de Voorzitter of de voltallige Reclame Code Commissie naar de reclame-uiting en oordeelt of sprake is van een ontoelaatbare reclame.

Wanneer een klacht wordt toegewezen, spreek je van “een aanbeveling”. Het gevolg is niet een boete, zoals vaak wordt gedacht. Ruim 93% van de bedrijven houdt zich aan de uitspraken van de RCC en past de reclame aan. De uitspraak wordt online gepubliceerd en bij een radio- of TV-commercial geldt dat deze door aangesloten media-instellingen niet meer wordt uitgezonden. Ben je het niet eens met de uitspraak? Dan kun je in hoger beroep bij het College van Beroep.

Ook voor ondernemingen die niet zoveel gebruik maken van traditionele reclamevormen is de RCC belangrijk. Zo zijn ook websiteteksten en zelfs verpakkingen vormen van reclame. De RCC toetst ook of een reclame in strijd is met de wet. Vindt een klager dat jouw productnaam misleidend is of in strijd met de Claimsverordening, dan kan de RCC daar ook over oordelen. Ook al je verpakkingsteksten of gezondheidsclaims liggen bij de RCC onder de loep. Een heel ruime bevoegdheid dus.

Aan de andere kant geven de uitspraken van de RCC ook een goed beeld van wat de Nederlandse consument toelaatbaar vindt. De RCC kijkt namelijk altijd naar “de gemiddelde consument”. Dit is niet een persoon of een groep personen, maar een “fictief begrip”. Maatschappelijke ontwikkelingen worden bijvoorbeeld zeker meegenomen bij de beslissingen. Een voorbeeld: aandacht voor dierenwelzijn mag (voorlopig nog) “duurzaam” worden genoemd.

Kortom: de RCC is een ontzettend belangrijke speler voor de levensmiddelenindustrie. De uitspraken geven bovendien vaak een goed beeld van wat wel en niet is toegelaten bij reclame voor levensmiddelen. Kijk dus ook vooral eens naar de uitspraken voor inspiratie hoe het wél, maar ook zeker niet moet.

Auteur: Sarah Arayess, advocaat bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

Bedrijven moeten de uitstoot van alle PFAS zoveel mogelijk vermijden. Alle PFAS-stoffen komen op de lijst met 'zeer zorgwekkende stoffen' (ZZS), heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) bekendgemaakt.

Foto: Pixabay

Uien zijn besmettingsbron E. coli in burgers; McDonald's bant uien

Gesneden uien die eerder op McDonald's Quarter Pounder-burgers in de Verenigde Staten werden geserveerd, zijn de waarschijnlijke bron van besmetting. Dit wordt geconcludeerd op basis van epidemiologische en tracebackgegevens, aldus de FDA.

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft duidelijkheid

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen niet langer 'nice to have' maar 'need to have:...

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier moet je als levensmiddelenbedrijf op letten

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier...

De Europese Commissie stelde op 17 augustus 2023 twee verordeningen vast met betrekking tot de handelsnormen en handelsnormcontroles voor de sector groenten en fruit. Het gaat om de Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2429 en Uitvoeringsverordening (EU) 2023/2430. Deze verordeningen treden per 1 januari 2025 in werking. In dit artikel een kort overzicht van de daaruit voortvloeiende verplichtingen en aandachtspunten voor levensmiddelenbedrijven.

Beeld: Shutterstock

Gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit?...

Voedselproducenten krijgen meer en meer te maken met het thema duurzaamheid. Hoe kunnen bedrijven dit thema het beste aanpakken? En in hoeverre gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? In dit artikel zes overeenkomsten op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.