Tip van jouw advocaat: de Reclame Code Commissie

Tip van jouw advocaat: de Reclame Code Commissie

KENNISPARTNER-COLUMN - We starten deze column met de Reclame Code Commissie (RCC). Is de RCC eigenlijk ook belangrijk voor de levensmiddelensector? Het antwoord is volmondig: JA.

Iedereen die reclame maakt, dient zich te houden aan de reclameregels. Die regels staan in de wet, maar ook in de zelfregulering. Zo kennen we de Nederlandse reclamecode, die bestaat uit een algemeen deel en een bijzonder deel. Het algemene deel geeft, het woord zegt het al, algemene voorschriften voor reclame. Een van de belangrijkste vereisten is dat reclame niet misleidend mag zijn. Daarnaast hebben we een aantal specifieke codes, zoals de Reclamecode voor Voedingsmiddelen en de Reclamecode Social Media. In de bijzondere codes staan specifieke regels voor specifieke industrieën of reclamevormen.

Een klacht indienen is eenvoudig en kan online. Dit kan iedereen doen, zowel een bedrijf (ook je concurrent!) als een consument. Vervolgens kijkt de Voorzitter of de voltallige Reclame Code Commissie naar de reclame-uiting en oordeelt of sprake is van een ontoelaatbare reclame.

Wanneer een klacht wordt toegewezen, spreek je van “een aanbeveling”. Het gevolg is niet een boete, zoals vaak wordt gedacht. Ruim 93% van de bedrijven houdt zich aan de uitspraken van de RCC en past de reclame aan. De uitspraak wordt online gepubliceerd en bij een radio- of TV-commercial geldt dat deze door aangesloten media-instellingen niet meer wordt uitgezonden. Ben je het niet eens met de uitspraak? Dan kun je in hoger beroep bij het College van Beroep.

Ook voor ondernemingen die niet zoveel gebruik maken van traditionele reclamevormen is de RCC belangrijk. Zo zijn ook websiteteksten en zelfs verpakkingen vormen van reclame. De RCC toetst ook of een reclame in strijd is met de wet. Vindt een klager dat jouw productnaam misleidend is of in strijd met de Claimsverordening, dan kan de RCC daar ook over oordelen. Ook al je verpakkingsteksten of gezondheidsclaims liggen bij de RCC onder de loep. Een heel ruime bevoegdheid dus.

Aan de andere kant geven de uitspraken van de RCC ook een goed beeld van wat de Nederlandse consument toelaatbaar vindt. De RCC kijkt namelijk altijd naar “de gemiddelde consument”. Dit is niet een persoon of een groep personen, maar een “fictief begrip”. Maatschappelijke ontwikkelingen worden bijvoorbeeld zeker meegenomen bij de beslissingen. Een voorbeeld: aandacht voor dierenwelzijn mag (voorlopig nog) “duurzaam” worden genoemd.

Kortom: de RCC is een ontzettend belangrijke speler voor de levensmiddelenindustrie. De uitspraken geven bovendien vaak een goed beeld van wat wel en niet is toegelaten bij reclame voor levensmiddelen. Kijk dus ook vooral eens naar de uitspraken voor inspiratie hoe het wél, maar ook zeker niet moet.

Auteur: Sarah Arayess, advocaat bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Beeld: Shutterstock

RCC oordeelt niet over krimpflatie: Consumentenbond teleurgesteld

De Consumentenbond diende drie klachten in bij de Reclame Code Commissie (RCC) over krimpflatie. De RCC geeft aan geen uitspraak te doen in deze zaken omdat zij hiertoe niet bevoegd is. RCC beoordeelt naar eigen zeggen enkel huidige verpakkingen en vergelijkt deze niet met eerdere verpakkingen. Consumentenbond is naar eigen zeggen teleurgesteld dat er geen uitspraak komt.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

Bedrijven moeten de uitstoot van alle PFAS zoveel mogelijk vermijden. Alle PFAS-stoffen komen op de lijst met 'zeer zorgwekkende stoffen' (ZZS), heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) bekendgemaakt.

Foto: Pixabay

Uien zijn besmettingsbron E. coli in burgers; McDonald's bant uien

Gesneden uien die eerder op McDonald's Quarter Pounder-burgers in de Verenigde Staten werden geserveerd, zijn de waarschijnlijke bron van besmetting. Dit wordt geconcludeerd op basis van epidemiologische en tracebackgegevens, aldus de FDA.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.