Heemskerk Fresh & Easy over produceren in tijden van corona: 'continu in scenario's denken' (podcast)

Heemskerk Fresh & Easy over produceren in tijden van corona: 'continu in scenario's denken' (podcast)

Door de coronacrisis zetten voedingsmiddelenproducenten alle zeilen bij om de veranderende vraag bij te benen. Zo ook Heemskerk Fresh & Easy, leverancier van gesneden groenten en fruitproducten. Commercieel directeur Jantine Heemskerk vertelt in een interview aan VMT welke enorme flexibiliteit een dergelijke crisis van een versfabriek vergt.


Donderdag 12 maart werden de eerste grote maatregelen door het kabinet afgekondigd over bijeenkomsten met meer dan 100 man. Die avond begon ineens het grote hamsteren door consumenten. Dat merkte Heemskerk Fresh & Easy in Rijnsburg als versproducent maar al te goed.

Kun je beschrijven wat er in de dagen daarna bij jullie gebeurde in het bedrijf?

“We waren al bezig met coronamaatregelen. Maar dit hamstergedrag heeft ons overspoeld. We zijn als dagvers bedrijf berekend op grilligheid van consumenten. Maar dat was nu enorm extreem. Vooral soepgroenten, roerbakgroenten, bami- en nasigroenten gingen hard. Allemaal te linken aan de houdbare producten die werden gehamsterd. Je moet denken aan indexen van 180% tot 200%. Inmiddels is dat wat genormaliseerd.”

Zijn er in de toelevering van grondstoffen zaken vastgelopen?

“Over het algemeen gaat dat nog steeds goed. Vertragingen uit Zuid-Europa vallen mee. Wij krijgen uit Zuid-Europa bijvoorbeeld rucola of ijsbergsla, dat groeit nog niet in Nederland. We zien nu wel dat onze leverancier van lasagnabladen in Italië niet meer kan leveren omdat de fabriek dicht is. We hebben voorraad, maar mogelijk ontstaat daar risico. Ook de oogstteams in met name Spanje hebben moeite om medewerkers te krijgen. Over de komende weken ben ik ondanks alle inspanningen van onze leveranciers nog niet helemaal gerust.”

Verwacht je nog problemen aan grenzen met goederen? Files zoals we deze week zagen in Polen.

“Tot nu toe valt het mee. De branchevereniging schakelt goed op Europees niveau en voedingsmiddelen krijgen voorrang. De vraag is: wat gaat er nog meer gebeuren. Want elke nieuwe maatregel zorgt toch weer voor een verstoring van het consumentengedrag en vervolgens weer in alle schakels in de keten. We volgen het op dagniveau.”

Hoe is op dit moment de samenwerking in de keten?

“Wat er de afgelopen weken gebeurt is niet leuk. We zijn hier bijna dag en nacht mee bezig. Dat kost energie, maar levert ook heel veel energie op. Onze eigen mensen, maar ook de leveranciers en de retailers zijn er allemaal op gericht om elkaar zo goed mogelijk te informeren, begrip te hebben en te kijken naar de mogelijkheden. We krijgen veel complimenten van onze retailers, dat doet ons echt goed.”

Wat kun je doen om corona buiten de poort te houden?

“We monitoren eigen medewerkers continu. Mensen staan 1,5 meter van elkaar af of er zijn schermen. Mensen die thuis kunnen werken doen dat. Mensen met verkoudheidsklachten blijven weg. En er is een backup plan gemaakt. Alle kritische functies zijn in kaart gebracht, zoals operators. We hebben gekeken naar alternatieven als deze mensen mochten uitvallen. Er worden nu ook extra mensen opgeleid voor alle sleutelfuncties.”

Veel bedrijven laten auditoren niet meer binnen. Hoe doen jullie dat?

“Audits zijn inderdaad uitgesteld. Dat levert tot nu toe geen dilemma’s op. We hebben we een eigen monitoringssysteem dat blijft gewoon doordraaien. We zitten bovenop voedselveiligheid, want je wilt er nu geen voedselveiligheidsissue bij hebben.”

Nog tips voor andere producenten?

“Probeer continu in scenario’s te denken en zaken een stap voor te zijn in de wetenschap dat er ook dingen gebeuren die je niet van tevoren had kunnen bedenken. En om de positieve energie en moed erin te houden. We proberen hier veel te lachen. Dat is onder de huidige vervelende omstandigheden heel belangrijk, de spirit erin houden.”

Beluister het uitgebreidere interview hier.

Gratis nieuwsbrief VMT.nl

Niets missen van VMT.nl? Meld u dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

 Ik ga akkoord met het ontvangen van vakinformatie op mijn interessegebieden van de titels van Vakmedianet en heb kennis genomen van het Privacy en Cookie Beleid van Vakmedianet groep. Ik kan deze toestemming op ieder gewenst moment intrekken.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Voor abonnees
Voor abonnees
FDA

Voor abonnees FDA introduceert nieuwe preventiestrategie tegen besmetting van verse...

De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) heeft een nieuwe strategie gelanceerd om besmetting van verse en bevroren bessen met virussen zoals hepatitis A en norovirus tegen te gaan. De aanpak, ontwikkeld in samenwerking met de industrie en internationale belanghebbenden, richt zich op hygiëne, wetenschappelijk onderzoek en wereldwijde samenwerking.

Lidl

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Afbeelding: PixabayVoor abonnees
Voor abonnees
Salmonella

Voor abonnees Salmonella-uitbraak door komkommers: meer dan 100 mensen ziek

Een uitbraak van Salmonella enterica Typhimurium die te herleiden is tot komkommers, is beëindigd met 113 zieken. Veel Amerikaanse bedrijven hebben hele verse komkommers teruggeroepen. Daarnaast hebben bedrijven in Noord-Amerika gesneden komkommers of voedingsmiddelen die met komkommers zijn gemaakt, zoals wraps en salades, teruggeroepen.

Beeld: Suckers
Startups belicht

Startup bouwt fabriek voor suikervrije, plasticvrije lolly: 'We...

STARTUP BELICHT - Waarom moeten lolly's op festivals zo vervuilend zijn? Dat vroeg Laura Melenhorst, oprichter van Suckers, zich af. De startup werkt momenteel hard aan het opzetten en inrichten van een eigen fabriek in Nieuwegein. Daar gaat de startup suikervrije lolly's met een eetbaar stokje maken, verpakt in een 100 procent plasticvrije verpakking. VMT sprak met Melenhorst: "We willen een revolutie starten naar meer plezier op een duurzame manier."

Voor abonnees
Voor abonnees
Cryptosporidium

Voor abonnees Nieuw subtype Cryptosporidium veroorzaakt uitbraak met boerenkool als...

In december 2023 werd Zweden getroffen door een uitbraak van cryptosporidiose, een infectie veroorzaakt door de parasiet Cryptosporidium. Onderzoek wees uit dat de uitbraak terug te leiden was naar gemengde boerenkoolsalades uit saladebars in supermarkten. De infectie werd veroorzaakt door een nieuw subtype van Cryptosporidium parvum, dat gepaard ging met een hogere frequentie van koorts en braken.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).
België

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.