Heemskerk Fresh & Easy over produceren in tijden van corona: 'continu in scenario's denken' (podcast)

Heemskerk Fresh & Easy over produceren in tijden van corona: 'continu in scenario's denken' (podcast)

Door de coronacrisis zetten voedingsmiddelenproducenten alle zeilen bij om de veranderende vraag bij te benen. Zo ook Heemskerk Fresh & Easy, leverancier van gesneden groenten en fruitproducten. Commercieel directeur Jantine Heemskerk vertelt in een interview aan VMT welke enorme flexibiliteit een dergelijke crisis van een versfabriek vergt.


Donderdag 12 maart werden de eerste grote maatregelen door het kabinet afgekondigd over bijeenkomsten met meer dan 100 man. Die avond begon ineens het grote hamsteren door consumenten. Dat merkte Heemskerk Fresh & Easy in Rijnsburg als versproducent maar al te goed.

Kun je beschrijven wat er in de dagen daarna bij jullie gebeurde in het bedrijf?

“We waren al bezig met coronamaatregelen. Maar dit hamstergedrag heeft ons overspoeld. We zijn als dagvers bedrijf berekend op grilligheid van consumenten. Maar dat was nu enorm extreem. Vooral soepgroenten, roerbakgroenten, bami- en nasigroenten gingen hard. Allemaal te linken aan de houdbare producten die werden gehamsterd. Je moet denken aan indexen van 180% tot 200%. Inmiddels is dat wat genormaliseerd.”

Zijn er in de toelevering van grondstoffen zaken vastgelopen?

“Over het algemeen gaat dat nog steeds goed. Vertragingen uit Zuid-Europa vallen mee. Wij krijgen uit Zuid-Europa bijvoorbeeld rucola of ijsbergsla, dat groeit nog niet in Nederland. We zien nu wel dat onze leverancier van lasagnabladen in Italië niet meer kan leveren omdat de fabriek dicht is. We hebben voorraad, maar mogelijk ontstaat daar risico. Ook de oogstteams in met name Spanje hebben moeite om medewerkers te krijgen. Over de komende weken ben ik ondanks alle inspanningen van onze leveranciers nog niet helemaal gerust.”

Verwacht je nog problemen aan grenzen met goederen? Files zoals we deze week zagen in Polen.

“Tot nu toe valt het mee. De branchevereniging schakelt goed op Europees niveau en voedingsmiddelen krijgen voorrang. De vraag is: wat gaat er nog meer gebeuren. Want elke nieuwe maatregel zorgt toch weer voor een verstoring van het consumentengedrag en vervolgens weer in alle schakels in de keten. We volgen het op dagniveau.”

Hoe is op dit moment de samenwerking in de keten?

“Wat er de afgelopen weken gebeurt is niet leuk. We zijn hier bijna dag en nacht mee bezig. Dat kost energie, maar levert ook heel veel energie op. Onze eigen mensen, maar ook de leveranciers en de retailers zijn er allemaal op gericht om elkaar zo goed mogelijk te informeren, begrip te hebben en te kijken naar de mogelijkheden. We krijgen veel complimenten van onze retailers, dat doet ons echt goed.”

Wat kun je doen om corona buiten de poort te houden?

“We monitoren eigen medewerkers continu. Mensen staan 1,5 meter van elkaar af of er zijn schermen. Mensen die thuis kunnen werken doen dat. Mensen met verkoudheidsklachten blijven weg. En er is een backup plan gemaakt. Alle kritische functies zijn in kaart gebracht, zoals operators. We hebben gekeken naar alternatieven als deze mensen mochten uitvallen. Er worden nu ook extra mensen opgeleid voor alle sleutelfuncties.”

Veel bedrijven laten auditoren niet meer binnen. Hoe doen jullie dat?

“Audits zijn inderdaad uitgesteld. Dat levert tot nu toe geen dilemma’s op. We hebben we een eigen monitoringssysteem dat blijft gewoon doordraaien. We zitten bovenop voedselveiligheid, want je wilt er nu geen voedselveiligheidsissue bij hebben.”

Nog tips voor andere producenten?

“Probeer continu in scenario’s te denken en zaken een stap voor te zijn in de wetenschap dat er ook dingen gebeuren die je niet van tevoren had kunnen bedenken. En om de positieve energie en moed erin te houden. We proberen hier veel te lachen. Dat is onder de huidige vervelende omstandigheden heel belangrijk, de spirit erin houden.”

Beluister het uitgebreidere interview hier.

Gratis nieuwsbrief VMT.nl

Niets missen van VMT.nl? Meld u dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

 Ik ga akkoord met het ontvangen van vakinformatie op mijn interessegebieden van de titels van Vakmedianet en heb kennis genomen van het Privacy en Cookie Beleid van Vakmedianet groep. Ik kan deze toestemming op ieder gewenst moment intrekken.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Arla Foods neemt Volac over

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Arla Foods neemt Volac over

Binnen de voedingsindustrie vinden regelmatig bedrijfsovernames plaats. In dit artikel enkele opvallende bedrijfsovernames van dit jaar op een rij. De laatste wapenfeiten: Arla Foods neemt Volac over, Dossche Mills neemt Mühle Rüningen over en VEOS Group neemt activiteiten OvalInnovations over.

Onvrede over loon leidt tot staking bij Remia

Onvrede over loon leidt tot staking bij Remia

Werknemers van sauzenfabrikant Remia leggen vanaf donderdagmiddag 24 uur het werk neer, kondigt vakbond FNV aan. Volgens de vakbond is de directie van het bedrijf niet tegemoetgekomen aan de eisen voor een nieuwe cao van werknemers van Remia's fabriek in Den Dolder. Met de staking wil FNV de maker van mayonaise, ketchup en satésaus onder druk zetten om een hoger loonbod te doen.

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond: 'Supermarkten strooien met niet-bestaande,...

Supermarkten, vooral Aldi, Dirk en Jumbo, gebruiken "misleidende trucs" om hun klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden. Dat zegt de Consumentenbond na een inventarisatie van honderden prijsverlagingen op de websites en in filialen van de supers.

Foto: Unilever

Unilever schrapt circa derde van alle kantoorbanen in Europa, impact...

Unilever wil voor eind volgend jaar ongeveer een derde van alle kantoorfuncties in Europa schrappen. Dat gaat om zo'n 3000 tot 3200 banen. Dat bevestigt Unilever na berichtgeving door de Britse zakenkrant Financial Times.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de foodindustrie als isolaat of meel'

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de...

Of de gele erwt potentie heeft in Vlaanderen, was de onderzoeksvraag in het PeaPact-project. De Hogeschool Gent, agro-onderzoeksbureau Inagro, twee landbouwers en verschillende verwerkers, waaronder La vie est Belle, bogen zich over dit onderwerp. Na de resultaten kreeg het project een vervolg in PeaPact 2 dat momenteel loopt. VMT vroeg projectleider Evelien Van Bavegem van de Hogeschool Gent naar het potentieel van de gele peulvrucht. 'Wij zien meer mogelijkheden voor gele erwt voor de verwerkende industrie, als isolaat of als meel.'

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK wil dat consumenten vaker peulvruchten eten Daarom verlagen ze de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar producten.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever van de nieuwe generatie' worden

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever...

STARTUP BELICHT - Kant-en-klaar maaltijden worden vaak gezien als 'niet vers' en 'smakeloos'. Startup Mama's Maaltijden gaat hier tegenin en maakt koelverse kant-en-klare maaltijden 'zoals mensen ze vanuit huis gewend zijn'. Met bekende smaken dus. VMT sprak met oprichter Serdar Tolenaar over het ontstaan van de startup, de bottlenecks en de verdere plannen.

SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de internationale foodsector samen. Willem Paul de Mooij en Carmen Groeneveld van VMT beginnen hun beursbezoek op het innovatieplein, waar zij de nieuwste trends ontdekken. In deze podcast bespreken zij de innovaties opvallen.

Om de voedselveiligheid van de visserij te verbeteren is in mei 2023 de Hygiënecode voor de visdetailhandel ingevoerd. (foto: Shutterstock)

Visfederatie: 'Wij focussen op een goed functionerende NVWA'

De Nederlandse visserij krijgt steeds meer te maken met strengere regels. Voorzitter Guus Pastoor van de Visfederatie ging met VMT om tafel om de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van voedselveiligheid in de sector eens goed op een rij te zetten.

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden van huismerken

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden...

In kant-en-klare maaltijden zijn steeds vaker volkorengranen verwerkt, concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar 400 kant-en-klaarmaaltijden met pasta, noedels, rijst of couscous.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.