Begin dit jaar schreef ik een blog over innovaties in de voedingsmiddelenindustrie. Blockchain is zo’n innovatie. Op het afgelopen VMT’s Food Future Event vond een levendige discussie plaats over de toekomst van blockchain. Door mijn werk ben ik best goed ingevoerd in dit onderwerp, maar de discussie zette ook mij aan het denken. Mooi!
Blockchains zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de voedingsmiddelenindustrie en blockchains zijn mijns inziens ook absoluut toekomstbestendig. Maar minder toekomstbestendig is naar mijn mening de term ‘blockchain’ zelf. Chain, oftewel ketting, suggereert een eendimensionale richting. De ketting begint ergens en steeds haakt er een blokje aan, zodat de klassieke keten gevormd wordt. Maar zou het niet veel meer een ‘blocknetwork’ moeten zijn? Dat de blokken informatie op verschillende manieren en plaatsen in elkaar haken, met elkaar verbonden zijn? Want dat is toch wat we willen dat het is?
Dat je als fabrikant een blok informatie beschikbaar hebt en dat niet steeds voor iedere chain opnieuw aan moet haken? Nee, ik zie het veel meer voor me dat het ene blok informatie verbonden is of kan worden met een groot netwerk aan informatieblokken, waardoor verschillende ketens ook met elkaar informatie kunnen uitwisselen. Ik pleit dus voor Blocknetwork.
Innovaties door blockchain
De introductie van blockchain heeft tot initiatieven geleid bij enkele grote spelers zoals Carrefour, Verstegen Spices en Albert Heijn. Het toepassen van deze nieuwe technologie biedt voordelen voor deze bedrijven en hun supply chain.
Dit stimuleert vervolgens ook andere bedrijven om te gaan innoveren om niet op achterstand te komen. Innovatie kan zijn om ook in blockchain te gaan werken, maar kan ook liggen in gebruik van andere samenwerkingsverbanden of technische innovaties. Allemaal in het belang van de consument en het consumentenvertrouwen. Een pluspunt voor blockchain.
Wat wil de consument nou werkelijk weten?
Uitgebreid gingen de deelnemers aan de debatsessie op het VMT Event in op het belang van blockchain voor de consument. Moeite heb ik met de suggestie dat blockchain de vraag van de consument is. Omdat blockchain transparantie biedt. Ik denk dat de consument niet zozeer om transparantie vraagt, maar van de betrouwbaarheid van een fabrikant uitgaat. De gemiddelde consument vraagt in mijn beleving niet van welke plantage de koffieboon afkomstig is. Op het moment dat hij een pak koffie uit het schap van de supermarkt pakt, vertrouwt hij erop dat de koffieboon verantwoord geteeld, gebrand en gemalen is.
En juist dit basisvertrouwen dwingt de producenten om transparant te zijn. Waardoor producten steeds beter gaan worden. Want producenten willen niet dat er iets aan het licht gaat komen. Want dát met blockchain zaken aan het licht komen is duidelijk en dat blockchain ook haarfijn de spots richt op veroorzakers en details van misstanden is ook bekend. Verbergen kun je met blockchain niets. Pluspunt voor transparantie en vertrouwen.
Spelen met blockchain
Ik zie blockchain als een technologie met een grote impact op de voedingsmiddelenindustrie. En iedere producent zal ook kennisgenomen hebben van blockchain. Blockchain is populair. De stap om werkelijk over te gaan op gebruik van de technologie wordt nog niet veel genomen. ‘Hoe passen mijn gegevens in een blockchain, hoe krijg ik ze erin en hoe veilig is dat nou?’ We horen het vaak. Zie het als een grote bak met allemaal Lego-steentjes. Hoe leuk is het om van Lego een auto te bouwen of een huis?
Ik nodig u uit om eens te komen kijken bij de blockchain-base platform template die wij in onze store hebben klaarstaan van de infrastructuur van een blockchain. Die zo ingepast kan worden in iedere situatie en eenvoudig en in korte tijd is toe te passen. Kom gerust eens bouwen en zie wat blockchain is, hoe het te koppelen is met de eigen bedrijfsgevens en vooral wat de voordelen zijn. Bouw samen verder aan de toekomst van blockchain. Of toch liever Blocknetworks?
Auteur: Maarten Cordenier, senior consultant bij Delaware, kennisparter van VMT