De toekomst van blockchain

De toekomst van blockchain

KENNISPARTNER (BLOG) - Blockchain is een technologie met een grote impact op de voedingsmiddelenindustrie, daar zijn veel partijen het over eens. De stap om werkelijk over te gaan op gebruik van de technologie wordt echter nog niet veel genomen. Hoe kan het wel werken? Een blog van Maarten Cordenier, senior consultant bij Delaware.

Begin dit jaar schreef ik een blog over innovaties in de voedingsmiddelenindustrie. Blockchain is zo’n innovatie. Op het afgelopen VMT’s Food Future Event vond een levendige discussie plaats over de toekomst van blockchain. Door mijn werk ben ik best goed ingevoerd in dit onderwerp, maar de discussie zette ook mij aan het denken. Mooi!

Blockchains zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de voedingsmiddelenindustrie en blockchains zijn mijns inziens ook absoluut toekomstbestendig. Maar minder toekomstbestendig is naar mijn mening de term ‘blockchain’ zelf. Chain, oftewel ketting, suggereert een eendimensionale richting. De ketting begint ergens en steeds haakt er een blokje aan, zodat de klassieke keten gevormd wordt. Maar zou het niet veel meer een ‘blocknetwork’ moeten zijn? Dat de blokken informatie op verschillende manieren en plaatsen in elkaar haken, met elkaar verbonden zijn? Want dat is toch wat we willen dat het is?

Dat je als fabrikant een blok informatie beschikbaar hebt en dat niet steeds voor iedere chain opnieuw aan moet haken? Nee, ik zie het veel meer voor me dat het ene blok informatie verbonden is of kan worden met een groot netwerk aan informatieblokken, waardoor verschillende ketens ook met elkaar informatie kunnen uitwisselen. Ik pleit dus voor Blocknetwork.

Innovaties door blockchain

De introductie van blockchain heeft tot initiatieven geleid bij enkele grote spelers zoals Carrefour, Verstegen Spices en Albert Heijn. Het toepassen van deze nieuwe technologie biedt voordelen voor deze bedrijven en hun supply chain.

Dit stimuleert vervolgens ook andere bedrijven om te gaan innoveren om niet op achterstand te komen. Innovatie kan zijn om ook in blockchain te gaan werken, maar kan ook liggen in gebruik van andere samenwerkingsverbanden of technische innovaties. Allemaal in het belang van de consument en het consumentenvertrouwen. Een pluspunt voor blockchain.

Wat wil de consument nou werkelijk weten?

Uitgebreid gingen de deelnemers aan de debatsessie op het VMT Event in op het belang van blockchain voor de consument. Moeite heb ik met de suggestie dat blockchain de vraag van de consument is. Omdat blockchain transparantie biedt. Ik denk dat de consument niet zozeer om transparantie vraagt, maar van de betrouwbaarheid van een fabrikant uitgaat. De gemiddelde consument vraagt in mijn beleving niet van welke plantage de koffieboon afkomstig is. Op het moment dat hij een pak koffie uit het schap van de supermarkt pakt, vertrouwt hij erop dat de koffieboon verantwoord geteeld, gebrand en gemalen is.

En juist dit basisvertrouwen dwingt de producenten om transparant te zijn. Waardoor producten steeds beter gaan worden. Want producenten willen niet dat er iets aan het licht gaat komen. Want dát met blockchain zaken aan het licht komen is duidelijk en dat blockchain ook haarfijn de spots richt op veroorzakers en details van misstanden is ook bekend. Verbergen kun je met blockchain niets. Pluspunt voor transparantie en vertrouwen.

Spelen met blockchain

Ik zie blockchain als een technologie met een grote impact op de voedingsmiddelenindustrie. En iedere producent zal ook kennisgenomen hebben van blockchain. Blockchain is populair. De stap om werkelijk over te gaan op gebruik van de technologie wordt nog niet veel genomen.  ‘Hoe passen mijn gegevens in een blockchain, hoe krijg ik ze erin en hoe veilig is dat nou?’ We horen het vaak. Zie het als een grote bak met allemaal Lego-steentjes. Hoe leuk is het om van Lego een auto te bouwen of een huis?

Ik nodig u uit om eens te komen kijken bij de blockchain-base platform template die wij in onze store hebben klaarstaan van de infrastructuur van een blockchain. Die zo ingepast kan worden in iedere situatie en eenvoudig en in korte tijd is toe te passen. Kom gerust eens bouwen en zie wat blockchain is, hoe het te koppelen is met de eigen bedrijfsgevens en vooral wat de voordelen zijn. Bouw samen verder aan de toekomst van blockchain. Of toch liever Blocknetworks?

Auteur: Maarten Cordenier, senior consultant bij Delaware, kennisparter van VMT

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te lijf met machine learning en AI'

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te...

Wil je weten welke opkomende automatiseringsmethoden aan populariteit winnen en welke technologieën meer automatisering mogelijk zullen maken? Volgens het nieuwe Expert eBook van Aptean staan we mogelijk aan het begin van een nieuw tijdperk met machine learning en artificial intelligence als sleuteltechnologieën.

Stefan Buijsman, Associate Professor Responsible AI aan de TU Delft op de FNLI Jaarbijeenkomst 2024.

Veel valkuilen bij gebruik van AI in bedrijf: 'je kunt er niet blind...

De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) kan bijdragen aan optimalisatie en efficiëntie in de voedingsindustrie, maar kent ook grote valkuilen. Daarvoor waarschuwde Stefan Buijsman, Associate Professor Responsible AI aan de TU Delft, tijdens de FNLI-Jaarbijeenkomst in Expo Greater Amsterdam dinsdag. Blind vertrouwen in AI-technologie leidt tot problemen, zeg Buijsman.

Maaike Stoops, general manager van de vestiging van LINKIT in Zuid-Afrika: 'Deze middag is juist een moment om te connecten met mensen uit andere organisaties die voor dezelfde uitdagingen in verandering staan.'

'We hebben een applicatie gebouwd voor het proces bij terugroepactie...

Hoe bepaal je als IT-leider je koers in een wereld van razendsnelle technologische ontwikkelingen die wendbaarheid vereisen? Op 3 oktober organiseert LINKIT in Herwijnen het evenement Navigate the Change. Het is een middag met verdieping op verandering en wendbaarheid, met topsprekers als Volkert Paap (VP Tech & Innovatie KLM), Anneke Keller (CTO PostNL), Bart Leemans (Algemeen directeur Service2fruit) en Rik de Weerd (Consultant in E.A. & Executive Leadership).

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Foto: Pixabay

Bacteriofagen maken snelle detectie van bacteriën in vloeistoffen...

Onderzoekers hebben een baanbrekende test ontwikkeld die bacteriën in vloeistoffen zoals water, urine en melk detecteert door gebruik te maken van bacteriofagen. Biogel verandert van kleur bij aanwezigheid van schadelijke bacteriën, wat snelle en eenvoudige controles mogelijk maakt voor onder meer voedselveiligheid zonder tussenkomst van een laboratorium.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft duidelijkheid

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.