Waar moet je op letten bij de keuze voor een zo duurzaam mogelijke verpakking? 'Composteerbare verpakkingen gaan eruit'

Waar moet je op letten bij de keuze voor een zo duurzaam mogelijke verpakking? 'Composteerbare verpakkingen gaan eruit'

Heb je een mooi nieuw product ontwikkeld, dan moet het natuurlijk in een zo duurzaam mogelijke verpakking. Maar welke keuze maak je daarin? Wat is echt duurzaam, wat is betaalbaar en wat betekent het voor de houdbaarheid van jouw product?

Tijdens het Food Future Event op 29 september aanstaande vertelt Gert-Jan van Baardwijk en Rob Verpaalen van de Oerlemans Packaging Group waar productontwikkelaars (en hun collega’s zoals verpakkingstechnologen) allemaal op moeten letten bij de keuze voor een duurzame verpakking.

“De aandacht voor de recyclebaarheid van verpakkingen is enorm groot. Zeker de retail let hier heel erg op.” Van Baardwijk zal tijdens de workshop laten zien wat de eisen zijn vanuit verschillende perspectieven: de retail, het Plastic Pact en verschillende brancheplannen.

Wetgeving

"Er komen een reeks aan nieuwe wetgevingen aan. Dat leidt tot nieuwe tarieven en heffingen. Niet recycleerbare verpakkingen krijgen een hogere heffing. Inzet van recyclaat zal op veel toepassingen een verplichting worden", zegt Van Baardwijk.

“Bedrijven moeten daar bij de keuze van een verpakking nu al op letten.” Voor de voedingsmiddelenindustrie is alleen PET gerecycled te verkrijgen, maar daar is een tekort aan. “Het is mogelijk om meer gerecycled plastic te maken, maar dat is niet toegestaan om te gebruiken vanwege de voedselveiligheid.”

Composteerbaar

“Composteerbare verpakkingen gaan eruit,” stelt Van Baardwijk. “Ze zijn te duur, ze verstoren het recycleproces en er is weinig aanbod. Het heeft alleen zin bij verpakkingen die dicht bij de grond zitten bijvoorbeeld mulchfolie in de landbouw. Daar levert deze verpakking voordelen op in watergebruik en minder gewasbeschermingsmiddelen. Bovendien ontstaan er zo geen risico’s op plastic residu in de grond.”

Het liefst een monomateriaal

De trend is om verpakkingen uit 1 soort materiaal te maken. Dat is beter voor de recyclebaarheid. “Dat is wel lastig omdat we door de jaren heen voor elke functie – barrière, helderheid, doorprikbaarheid – een materiaal hebben ontwikkeld. Het kost tijd om terug te gaan naar 1 materiaal. Gelukkig zijn er innovaties om diezelfde eigenschappen terug te brengen naar een monomateriaal. Daarvoor bouwen we momenteel een nieuwe fabriek.”

100% recyclebaar maar 100% inkt?

Volgens Van Baardwijk moeten bedrijven bij de ontwikkeling van duurzame verpakkingen ook kijken naar de hoeveelheid inkt die ze gebruiken. “Polypropyleen is goed recyclebaar, maar niet als er veel inkt op zit.”

Van Baardwijk werkt volgens vijf verduurzamingsrichtingen samengevat onder ‘Rethink Plastic’. “Naast Recycle en Redesign moeten we Reduce, Reuse en Renew niet vergeten – we nemen de voorbeelden mee! ”

Meer weten over duurzame verpakkingen? Bekijk het programma van het Food Future Event of meld je direct aan.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Biologisch

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

BPA

EU bant bisfenol A (BPA) uit voedselcontactmaterialen in 2026

De Europese Commissie staat vanaf halverwege 2026 geen gebruik van bisfenol A (BPA) in voedselcontactmaterialen meer toe. De stof wordt nog altijd op verschillende manieren gebruikt in de voedselindustrie, zoals in blikjes en plastic.

Foto: shutterstock
Duurzaamheidsclaims

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Podcast

Jaaroverzicht podcasts 2024: Trends spotten tot Plus over plantaardig

VMT nam dit jaar 12 podcasts op. Tijdens de kerstvakantie kun je ze gratis beluisteren. In dit artikel zetten we ze allemaal op een rij.

Voor abonnees
Voor abonnees
Video

Voor abonnees Food Law Event gemist: Dit zijn de aandachtspunten van het VWS op...

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)? Wat is de stand van zaken op gebied van onderwerpen als de Nutri-Score, het nieuwe allergenenbeleid, verpakkingsmaterialen en duurzaamheid? Sander Baljé, plaatsvervangend directeur directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), geeft in deze video een update over deze actuele onderwerpen.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord
Kaas

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.