Nieuwe serie 3D foodprinters voor voedingsindustrie op de markt

Nieuwe serie 3D foodprinters voor voedingsindustrie op de markt

FELIXprinters komt met een nieuwe serie 3D printers waarmee voedingsmiddelen zoals pasta's, chocolade, puree, vetten of soja in een verschillende vormen kunnen worden bereid. De inzet van de printer kan volgens de ontwikkelaars de productiviteit en de efficiency bij de bereiding van voedsel verhogen. Ook op grotere schaal in de voedingsindustrie.

FELIXprinters legt zich al vanaf 2011 toe op de ontwikkeling en productie van 3D printers. Het bedrijf uit IJsselstein brengt nu een serie 3D foodprinters op de markt. Hiermee kunnen gerechten en voedingsmiddelen worden geprint zoals pasta’s, chocolade, puree, vetten of soja.

Mogelijkheden 3D printer voedingsindustrie

Een product of een gerecht laag voor laag opbouwen biedt ook in de voedingsmiddelenindustrie en de (groot)keuken nieuwe mogelijkheden. Normaal gesproken worden lastige en complexe vormen gemaakt met behulp van (bak)vormen of kant-en-klare platte vormen die op elkaar gestapeld worden. Met 3D printen is volgens FELIXprinters een uitgebreid scala van vormen en structuren mogelijk. Ook voor personalisering biedt het mogelijkheden, door het printen van namen of logo’s.

Productiviteit en efficiency omhoog

Behalve een grote creatieve vrijheid biedt 3D printing mogelijkheden om de productiviteit en de efficiency bij de voedselbereiding te verhogen. De foodprinter werkt zelfstandig op basis van het ingevoerde 3D ontwerp, waarna de bereider zich met andere taken kan bezighouden. Foodprinting kan daarnaast een bijdrage leveren aan vermindering van de hoeveel voedselafval. Resten van eten of voedingsmiddelen kunnen namelijk worden verwerkt in de pasta’s, die als 3D printmateriaal gebruikt kunnen worden.

Over het algemeen zijn materialen als groente- en fruitpuree, vetten zoals boter, chocolade, advocado, suikerproducten zoals marsepein, soja, zeewier en algen, (pasta)deeg, eiwit en gelatine goed bruikbaar voor 3D foodprinting.

Drie modellen

FELIXprinters levert drie typen 3D foodprinters. Met de Single Food 3D Printer, die één printkop heeft, kan de pasta nauwkeurig in elke gewenste vorm en tot een hoogte van maximaal 17 cm. geprint worden. De Switch Food 3D Printer heeft twee printkoppen, die gevuld kunnen worden met twee verschillende soorten pasta. De printkoppen kunnen in enkele seconden gewisseld worden. De Twin Food 3D Printer heeft ook twee printkoppen, maar die zijn in een vaste positie gemonteerd en printen gelijktijdig, waardoor de printcapaciteit verdubbelt.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen dat samen doen

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen...

Startup MaGie Creations en reststroomverwaarder Looop slaan de handen ineen om samen de grootschalige verwerking van bierbostel tot ingrediënten voor de voedingsindustrie te realiseren.

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te lijf met machine learning en AI'

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te...

Wil je weten welke opkomende automatiseringsmethoden aan populariteit winnen en welke technologieën meer automatisering mogelijk zullen maken? Volgens het nieuwe Expert eBook van Aptean staan we mogelijk aan het begin van een nieuw tijdperk met machine learning en artificial intelligence als sleuteltechnologieën.

Voor brood zijn grenswaarden opgesteld voor natrium, verzadigd vet, mono- en disachariden en vezelgehalte.

Zo verspillen supermarkten steeds minder brood

De hoeveelheid retourstromen van brood vanuit supermarkten is afgenomen met 40% ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit de NVB monitor brood- en banketverspilling 2023.

Ecologische voetafdruk boodschappenmandje verlagen met aanpak van Wereldnatuurfonds

Ecologische voetafdruk boodschappenmandje verlagen met aanpak van...

Het Wereld Natuur Fonds heeft als doel om de ecologische voetafdruk van Nederlandse winkelmandjes tegen 2030 met 50% te verkleinen. Om supermarkten te helpen dit te bereiken, heeft WWF Nederland de 'WWF-NL Basket' ontwikkeld.

Stefan Buijsman, Associate Professor Responsible AI aan de TU Delft op de FNLI Jaarbijeenkomst 2024.

Veel valkuilen bij gebruik van AI in bedrijf: 'je kunt er niet blind...

De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) kan bijdragen aan optimalisatie en efficiëntie in de voedingsindustrie, maar kent ook grote valkuilen. Daarvoor waarschuwde Stefan Buijsman, Associate Professor Responsible AI aan de TU Delft, tijdens de FNLI-Jaarbijeenkomst in Expo Greater Amsterdam dinsdag. Blind vertrouwen in AI-technologie leidt tot problemen, zeg Buijsman.

Maaike Stoops, general manager van de vestiging van LINKIT in Zuid-Afrika: 'Deze middag is juist een moment om te connecten met mensen uit andere organisaties die voor dezelfde uitdagingen in verandering staan.'

'We hebben een applicatie gebouwd voor het proces bij terugroepactie...

Hoe bepaal je als IT-leider je koers in een wereld van razendsnelle technologische ontwikkelingen die wendbaarheid vereisen? Op 3 oktober organiseert LINKIT in Herwijnen het evenement Navigate the Change. Het is een middag met verdieping op verandering en wendbaarheid, met topsprekers als Volkert Paap (VP Tech & Innovatie KLM), Anneke Keller (CTO PostNL), Bart Leemans (Algemeen directeur Service2fruit) en Rik de Weerd (Consultant in E.A. & Executive Leadership).

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food...

FruitMasters Ingredients levert exclusief fruit voor de innovatieve fabriek van Yespers. Beide partijen streven naar een houdbaar en betaalbaar circulair voedselsysteem. Daarnaast biedt de fabriek werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

De voedselverspilling van Nederlandse supermarkten is vorig jaar verder gedaald. Van de totale inkoop door supermarkten kwam 0,89 procent vorig jaar niet bij consumenten terecht. Dat percentage lag in 2022 nog boven de 1 procent.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.