Verpakkingsbeurs All4Pack Emballage stelt duurzaamheid centraal

Verpakkingsbeurs All4Pack Emballage stelt duurzaamheid centraal

De verpakkingssector staat centraal in de transitie naar circulariteit en CO2-neutraliteit. De beurs All4Pack Emballage - van 4 t/m 7 november 2024 in Parijs - presenteert zich als dé showcase voor innovaties op het gebied van duurzaamheid, prestaties en winstgevendheid.

De beurs biedt een platform voor uitwisseling en samenwerking, maar het dient ook als inspiratiebron voor de industrie en ondersteunt professionals bij het aanpakken van milieuvraagstukken. Ook wetgeving houdt de verpakkingssector bezig zoals de Franse AGEC en Climate & Resilience Acts in Frankrijk en het voorstel voor een verordening betreffende verpakking en verpakkingsafval (PPWR) die momenteel wordt besproken in het Europees Parlement.

Ontmoetingsplaats

De verpakkingssector speelt een cruciale rol bij het bevorderen van circulariteit en het verminderen van de CO2-uitstoot in de industrie. De 2024-editie van All4Pack Emballage zal fungeren als een ontmoetingsplaats voor bedrijven, met een scala aan zakelijke bijeenkomsten tussen bezoekers en exposanten.  Ook kunnen bezoekers ideeën en innovaties zien van de ruim 1100 exposanten die worden verwacht.

Startups in circulariteit

Gedurende de beurs zullen experts uit de branche hun inzichten delen in diverse spreekfora. In de All4Pack Circularity zone komen innovatieve startups en belangrijke spelers samen die zich inzetten voor ecodesign, recycling en het verminderen van de ecologische voetafdruk.

Innovatie-awards

In de innovatiezone kunnen bezoekers de winnende inzendingen van de 2024 awards zien. Ook zijn de nieuwste trends te ontdekken. Er zijn 2 rondleidingen: Pack Innovation Tour en Pack Machine Tour die voeren langs innovatieve verpakkingen en verpakkingsmachines.

Conferentie

In de conferentiezone kunnen bezoekers gedurende de vier beursdagen een uitgebreid programma van 27 lezingen en paneldiscussies volgen. Onderwerpen variëren van milieu, wetgeving en technologie tot nieuwe consumentengewoonten in Frankrijk en daarbuiten.

Zoetwaren

TikTok-challenges drijven snoeptrends: zuur, zuurder, superzuur...

Er zijn nog steeds snoepjes met minder suiker of alleen met natuurlijke kleur- en smaakstoffen te vinden op de zoetwarenbeurs ISM. De hoofdtrend is toch vooral spannende smaken en texturen, die anders zijn dan normaal. Deze trends - aangespoord door social media - zorgen voor avontuurlijk snoep. Een aantal voorbeelden op een rij.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Voor abonnees
Voor abonnees
Duurzaamheid

Voor abonnees Duurzaamheidsscores berekenen? Deze tools helpen daarbij

Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools waarmee foodbedrijven een duurzaamheidsscore kunnen berekenen. Dit is geen uitputtende lijst maar een overzicht van een aantal tools die op dit moment in de foodsector worden gebruikt.

Biologisch

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

Voor abonnees
Voor abonnees
Alternatief voor zuivel

Voor abonnees 4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Foto: shutterstock
Duurzaamheidsclaims

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht. (Foto: Koos Groenewold)Voor abonnees
Voor abonnees
Innovatie

Voor abonnees Food Law Event gemist: is Europese wetgeving rem voor...

Europese wetgeving vormt soms een obstakel of vertragende factor voor de voedseltransitie. Velen zeggen ook wel dat Europese wetgeving een rem vormt voor innovatie in de voedingsindustrie. Een lezing van Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.