Hoe zorg je voor een correct etiket?

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Producenten van verpakte voedingsmiddelen onderschatten vaak de etiketeisen. In de praktijk lopen ze tegen complexe wetgeving aan. Ze hebben moeite met het interpreteren van de wet, die talrijke uitzonderingen en verwijzingen kent. Bovendien verandert de wetgeving regelmatig.

De producent heeft de plicht om de consument via het etiket zo goed mogelijk te informeren. De informatie over bijvoorbeeld alle ingrediënten moet kloppen, met name als het gaat om allergenen.

Consumenten moeten goed geïnformeerd worden over de producten die zij kopen. Essentieel is dat de informatie klopt en juist op het etiket staat. “Neem bijvoorbeeld allergenen, deze moeten verplicht in een andere typografie (cursief, vet, kapitaal of onderstreept) vermeld staan. Bewoordingen en omschrijvingen moeten op de letter/leesteken nauwkeurig kloppen”, aldus labelingspecialist Laura Goossens van Eurofins Food Safety Solutions.

Woordkeuze

Ook stelt de wet eisen aan de woordkeuze in de voedingswaardetabel. Zo mag er niet staan ‘vet’ maar wel ‘vetten’, en niet ‘verzadigd vet’ maar ‘waarvan verzadigde vetzuren’. “Eurofins controleert tevens of de producent een additief als voedingszuur (nog) aan het product mag toevoegen en of afbeeldingen misleidend (kunnen) zijn volgens de gemiddelde consument. Voor onze klanten voeren wij regelmatig een voedingswaardevergelijk uit. Daarbij gaan we nog een stap verder. Klopt bijvoorbeeld het percentage vetten en suiker op het label met de analyseresultaten van dit product? Deze volledige ontzorging ervaren retailers en voedselproducenten als een geruststelling.”

Interpretatie van wetgeving

Verordening (EU) nr. 1169/2011 is een omvangrijke publicatie met veel verwijzingen naar andere Europese wetten en richtlijnen. Dat maakt dat voedselproducenten ermee worstelen. Voor ons land gelden daarnaast ook nog eens de Nederlandse Warenwetbesluiten. “Wanneer mag een fabrikant ‘magere melk’, ‘witte chocolade’ of ‘bier’ op haar etiket vermelden? En wanneer zijn claims toegestaan? De regels zijn ingewikkeld en interpretatiegevoelig. Bovendien is er sprake van een grijs gebied in de wetgeving”, vertelt Goossens.

Wanneer mag een fabrikant ‘magere melk’, ‘witte chocolade’ of ‘bier’ op haar etiket vermelden? En wanneer zijn claims toegestaan?”

Daarom heeft de NVWA onder andere het Handboek Etikettering van levensmiddelen en het Handboek Voedings- en gezondheidsclaims geschreven. “Daarin geeft de NVWA hun visie en interpretatie van de genoemde Europese en Nederlandse wetgeving. Hier komen producenten verder mee.”

Ingrediëntenlijst en productbenaming

De ingrediëntenlijst en de benaming van voedingsmiddelen: dat zijn de punten waarop etiketten vaak niet kloppen. Zo staan additieven regelmatig niet op de juiste wijze op het etiket vermeld. Denk aan de notering van een E-nummer na een additievengroep (bijvoorbeeld kleurstof, vulstof of conserveermiddel). Dubbele punten, haakjes en komma’s noteren, het moet allemaal op de juiste manier. Ook de keuze van de additievengroep is van belang, volgens de labelingspecialist.

De hoofdfunctie van het additief in het product bepaalt onder welke additievengroep het valt. Goossens: “Ook kan de productbenaming afhankelijk zijn van wetgeving. Een product mag bijvoorbeeld alleen bier heten als het aan de gestelde eisen voldoet conform de omschrijving in de betreffende wet.”

Eisen aan claims

Het NVWA-Handboek beschrijft ook het onderdeel claims. Producenten zetten wervende teksten op het product. Denk bijvoorbeeld aan voedingsclaims als ‘eiwitrijk’ of ‘een bron van vezels’. Maar elke voedingsclaim moet onderbouwd zijn. Eiwitrijk mag alleen als minimaal 20% van de energetische waarde van het levensmiddel uit eiwitten komt. Voor de claim vezelrijk is dat 6 g/100g of 3 g/100 kcal.  

De stoffen waarvoor men een gezondheidsclaim doet, moeten een wetenschappelijk bewezen heilzaam, nutritioneel of fysiologisch effect hebben en EU-goedgekeurd zijn”

“De stoffen waarvoor men een gezondheidsclaim doet, moeten een wetenschappelijk bewezen heilzaam, nutritioneel of fysiologisch effect hebben en EU-goedgekeurd zijn. Ook moet de bewoording aan bepaalde eisen voldoen. Daarvoor raadpleeg je bijvoorbeeld Keuringsraad KOAG KAG, een claimsdatabase waarin precies staat welke zinnen wel en niet zijn toegestaan”, tipt Goossens.

Kortom, een etiket samenstellen is een complex proces. Goossens: “Daarom adviseren we over het opstellen van een etiket, maar voeren we voor retailers en producenten ook regelmatig een totale controle op alle (Nederlandse- en Europese) wetgeving uit. Onze zusterbedrijven voeren ook in het buitenland controles uit. Dat is handig voor internationale spelers. We zien dat retailers en producenten als eindverantwoordelijke steeds vaker de etiketten van voedingsmiddelen periodiek (laten) controleren. Zij tonen een groot verantwoordelijkheidsgevoel om de consument van de juiste informatie te voorzien.”

Dit artikel is gesponsord door Eurofins Food Safety Solutions.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Linda van Hooft en Kevin Frencken van Sonac: “Nieuwe technieken maken nevenstromen nog waardevoller én duurzamer.”

Dierlijke bijproducten maken sector duurzamer

Zo'n 60 procent van een geslacht rund, een varken of een kip wordt als vlees aangemerkt. Uit oogpunt van duurzaamheid en circulariteit is het cruciaal dat de overige 40 procent zo hoogwaardig mogelijk wordt verwerkt, bij voorkeur in voedingsmiddelen. Zo dragen producenten van dierlijke eiwitten en vetten bij aan de verduurzaming van de voedingssector.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.