Coca-Cola test eerste prototype van papieren fles in Hongarije

Coca-Cola test eerste prototype van papieren fles in Hongarije
Het huidige prototype, versie 1.0.

"De testfase is een mijlpaal in onze zoektocht naar de ontwikkeling van een papieren fles", zegt Daniela Zahariea, directeur Technical Supply Chain & Innovation bij Coca-Cola Europa. "Mensen verwachten dat Coca-Cola nieuwe, innovatieve en duurzame verpakkingen ontwikkelt en op de markt brengt.

"De testfase is een mijlpaal in onze zoektocht naar de ontwikkeling van een papieren fles", zegt Daniela Zahariea, directeur Technical Supply Chain & Innovation bij Coca-Cola Europa. “Mensen verwachten dat Coca-Cola nieuwe, innovatieve en duurzame verpakkingen ontwikkelt en op de markt brengt. Daarom werken we samen met experts zoals Paboco (The Paper Bottle Company) aan open experimenten, zoals dit proefproject waarbij de fles echt in de markt zal gezet worden. Het is een van de manieren om uiteindelijk een ‘World Without Waste’ te realiseren."

Prototype

Het huidige prototype bestaat uit een papieren omhulsel met een recycleerbare plastic binnenlaag en dop. Dat maakt de fles geschikt voor zowel koolzuurhoudende en niet-koolzuurhoudende dranken. Het uiteindelijke doel is een fles die als papier kan worden gerecycleerd. Het uiteindelijke doel is om een fles te ontwikkelen die volledig als papier kan worden gerecycleerd.

Eerste testen in Hongarije

In het tweede kwartaal van dit jaar zal er een eerste test plaatsvinden met de papieren fles op de Hongaarse markt. Tweeduizend consumenten zullen AdeZ, een plantaardig drankje van The Coca-Cola Company, in de nieuwe fles kunnen proeven via een samenwerking met kifli.hu, een van de snelst groeiende online retailers in Hongarije.

Hoe reageert de consument

“Deze test is een belangrijke stap waarmee we kunnen beoordelen hoe de papieren fles het in de praktijk doet en hoe de consument erop reageert”, aldus Stijn Franssen, R&D Packaging Innovation Manager bij Coca-Cola Europe. “De samenwerking met Paboco  is erop gericht om een papieren fles te ontwikkelen die volledig kan worden gerecycleerd als papier."

"Deze proef zal ons waardevolle inzichten en feedback opleveren. Dit is een spannende nieuwe stap voor ons, want we verlaten nu het lab en stappen de echte wereld binnen. Consumenten zullen nu voor het eerst een van onze producten drinken uit een potentiële nieuwe papieren verpakking”, voegt hij eraan toe.

Wereldwijde visie

De innovatieve verpakking  is een nieuwe stap in het verwezenlijken van de wereldwijde visie van The Coca-Cola Company om een wereld zonder afval (World Without Waste) te bereiken. Zo heeft Coca-Cola in West-Europa, en dus ook in België, als doelstelling om 100% van zijn verpakkingen in te zamelen tegen 2025.

Verpakkingen mogen immers nooit als zwerfvuil op straat eindigen. Verder wil Coca-Cola al zijn verpakkingen 100% recycleerbaar maken (vandaag is dit 97% in België) en moeten alle plastic verpakkingen minimaal 50% gerecycleerd materiaal bevatten tegen 2023, een target dat we vandaag al ruim overschrijden in België, met gemiddeld 62% gerecycleerd materiaal.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

6 tips: Zo verlaagt Heineken de CO₂-voetafdruk van zijn brouwerijen

6 tips: Zo verlaagt Heineken de CO₂-voetafdruk van zijn brouwerijen

Heineken heeft zich ambitieuze doelen gesteld: in 2030 willen ze 90% van hun scope 1- en 2-uitstoot reduceren, met als einddoel Net Zero in de volledige waardeketen tegen 2040. Om deze missie te realiseren, werken ze onder meer samen met ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV. Bart Vander Velpen, program director Net Zero for industry deelt hoe ze dit proces aanpakken aan de hand van zes stappen.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot hersluitbare blikjes

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens voor minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, was een aantal innovaties te zien.

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken 

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken

Vanaf 1 januari 2025 kunnen voedingsprofessionals gebruik maken van het nieuwe fraudeplatform European Food Fraud Community of Practice (EFF-CoP). Het platform moet onderzoek stimuleren en een gemeenschap vormen voor professionals om voedselfraude tegen te gaan.

Beeld: Shutterstock

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen december: foutieve...

Dit zijn Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen voor december: foutieve houdbaarheidsdatum geitenkaas met spek, foutieve houdbaarheidsdatum verschillende kerstproducten en mogelijk salmonella in zaden.

Beeld: Shutterstock

Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel...

Recent werd bekend dat de invoering van de European Union Deforestation (EUDR) met een jaar wordt uitgesteld naar december 2025. Producenten hebben nu dus een jaar langer om zich voor te bereiden op deze wetgeving. Lost het uitstel de onduidelijkheid en aandachtspunten op? Zijn producenten gebaat bij het uitstel? VMT vroeg het aan verschillende producenten.

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

Het aantal voedingsgerelateerde uitbraken daalde de afgelopen jaren. Het aantal zoönotische ziektegevallen is daarentegen gestegen. Vooral Salmonella en Campylobacter veroorzaakten veel besmettingen binnen de EU.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.