In de afgelopen twee jaar is het aantal verkochte vegetarische producten verdriedubbeld. Met deze introductie speelt McDonald’s in op een groeiende vraag van haar gasten naar vegetarische opties.
De Veggie McKroket wordt bereid met vegetarisch draadjesvlees, een vleesvervanger op basis van eiwit met een beetje peterselie. De burger wordt op dezelfde manier geserveerd als de reguliere McKroket.
Tijdelijk op het menu
McDonald's, dat in 2018 begon met het vega-aanbod, wil in 2023 dat de helft van de eiwitten die het bedrijf verkoopt uit rundvlees komt. In totaal staan nu drie producten met vleesvervangers op het menu. Het gaat om zowel tijdelijke producten, zoals de Veggie Nuggets, als permanent beschikbare producten zoals de Veggie Homestyle Crispy Chicken en de Veggie McChicken.
De Veggie McKroket is onder de huidige maatregelen verkrijgbaar via de McDrive, Take Out en McDelivery van 20 oktober tot en met 23 november.
Vegetarische trend bij fastfoodketen
De vegetarische trend voltrekt zich al langer in fastfoodland, zo meldt het ANP. Burger King introduceerde vorig jaar in Amerika de Impossible Whopper, van vleesvervanger Impossible Foods. In Nederland is sinds begin september een plantaardige Burger King-burger van de Vegetarische Slager te krijgen. De Amerikaanse keten Taco Bell, die zich richt op Mexicaans voedsel, maakte begin dit jaar bekend het aanbod van gerechten met vleesvervangers uit te breiden.
Begin dit jaar introduceerde KFC vegetarische kippenhaasjes. Productontwikkelaar Jorgen Boukes vertelde aan VMT: “Vegetarische kippenhaasjes ontwikkelen is veel complexer. Er zijn geen andere ingrediënten zoals een broodje bij bijvoorbeeld een kipburger. De smaak is ook direct de smaak die onze gasten proeven.”
De Week van VMT
Jorgen Boukes van KFC zal tijdens De Week van VMT deelnemen aan een paneldebat waarin verschillende productontwikkelaars van plantaardige vleesalternatieven vertellen waar ze allemaal rekening mee houden bij de ontwikkeling.