Dat blijkt uit omzetcijfers van onder andere rijst die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar buiten heeft gebracht
Rijst
‘De omzet van rijst nam al vanaf de laatste week van februari toe. In de eerste week van maart vlakte de omzetgroei vervolgens wat af, waarna in de tweede week van maart een stevige groei van de omzet wordt gemeten’, zo omschrijft het bureau de ontwikkelingen.
Brood en graanproducten
De trend bleef niet beperkt tot rijst. CBS: ‘Rijst behoort, net als pasta, tot de productgroep brood en graanproducten. Dit is de productgroep met voedingsmiddelen waar in de tweede week van maart de hoogste omzet door de supermarkten is behaald.’
Diepvriesgroenten
Ook de omzet van houdbare producten, zoals conserven, diepvriesgroenten en pasta nam procentueel gezien sterk toe. De omzet van groenteconserven en diepvriesgroenten lagen beide ruim 115 procent hoger. Overigens ging ook de omzet van verse groenten omhoog, maar veel minder hard (met bijna 30 procent), meldt het CBS.
Verkopen van handzeep vijf keer over de kop
Niet geheel onverwacht ziet ook het CBS een duidelijke piek in de verkopen van producten als toiletpapier en handzeep, waar de indexen nog veel hoger lagen dan bij rijst en aanverwante producten. ‘De omzet van handzeep lag vijf keer hoger ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook in de laatste week van februari en in de eerste week van maart waren er al sterk verhoogde omzetcijfers voor handzeep.’
Hoge indexen voor toiletpapier en zelfzorgmedicijnen
Dat geldt dus ook voor toiletpapier. ‘De omzet van toiletpapier is in de tweede week van maart ruim verdubbeld in vergelijking met dezelfde week in 2019, terwijl de omzetcijfers voor dit product doorgaans vrij constant zijn.’ Ook de omzet van farmaceutische producten zoals zelfzorgmedicijnen lag in de tweede week van maart 150 procent hoger dan dezelfde week een jaar eerder.