In de afgelopen 25 jaar hebben we bij Schuttelaar & Partners tal van crisissen bij voedingsmiddelenbedrijven meegemaakt en meegedraaid in het crisisteam. Soms vanaf het begin, vaak ook ingevlogen op een later moment. Onze taak is het om mee te denken over de strategie en om de communicatie in- en extern vorm te geven en uit te voeren. We gebruiken daarvoor draaiboeken, crisistrainingen en volgen een vast stramien.
Coronavirus
Bij zo’n megacrisis als de coronavirus-uitbraak op dit moment is, werkt geen enkel draaiboek meer. De situatie is bijna dagelijks anders en de strategie van gisteren werkt morgen niet meer. En in geen enkele training is een crisis van deze omvang te vatten.
Toch, vanuit onze jarenlange ervaring een aantal suggesties;
- Werken in een crisisteam is zwaar en vergt veel van de mensen die daaraan deelnemen. Dus geef ze alle ruimte en voldoende support. Denk eraan om op tijd ook gebruik te maken van de achtervang van je crisisteam, om de mensen uit de eerste lijn op tijd te vervangen. Zodat ze zien dat ze gewaardeerd worden, maar nog belangrijker: zodat ze ook echt even bij kunnen komen.
- Gedurende de crisis gaat alle aandacht daar naartoe. Terecht, maar op een gegeven moment is de crisis voorbij. Bedenk nu alvast wat de belangrijkste activiteiten zijn voor na de crisis, en zorg dat die door een ander team gerealiseerd worden.
- Probeer te blijven relativeren en laat ruimte voor vriendelijkheid en een glimlach in de communicatie. Het is erg genoeg en dat weten we allemaal. Juist nu hebben we ook behoefte aan een hart onder de riem.
Crisismaatregelen
En we zien rondom de coronavirus-uitbraak ook een aantal mooie initiatieven in de wereld van voeding:
- Lokale voedselproducenten die normaal gesproken hun lokale producten met het verhaal erbij leveren aan de horeca, zien hun omzet in één keer verdwijnen. Om deze mooie producenten overeind te houden is #supportyourlocal opgezet
- De hele horeca is gesloten en vrijwel alle leveranciers zitten met grote voorraden die snel op moeten, vooral voor de verse producten is haast geboden. Op nl is een platform met bestelmogelijkheden ingericht, en kijk ook even naar de portretten van enkele leveranciers.
- In België opent vandaag Café Solidair waar je nu alvast je bestelling kunt doen en betalen bij je lievelingscafé. Om na de crisis te bezoeken, maar ondertussen de eigenaar een hart onder de riem te steken.
Perspectief voedselproducent
Dergelijke voorbeelden geven moed en bieden (hopelijk) perspectief voor voedselproducent, leverancier en consument om nieuwe verbindingen aan te gaan, die nu noodzakelijk zijn, maar later in het jaar ook hun waarde zullen hebben. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet, voor meer informatie neem vooral contact met ons op.
Auteurs: Suzanne van der Pijll en Ad Nagelkerke zijn beide managing partner bij Schuttelaar & Partners.