Carlsberg doneert €12,7 miljoen voor coronabestrijding

Carlsberg doneert €12,7 miljoen voor coronabestrijding

The Carlsberg Foundations, de belangrijkste aandeelhouders van de bekende Deense bierbrouwer, doneren €12,7 miljoen aan onderzoek naar en bestrijding van de gevolgen van het coronavirus.

Carlsberg kent drie verschillende stichtingen, die elk hun eigen fonds beheren. Deze fondsen worden nu gebruikt om te helpen in de strijd tegen corona.

Onderzoek

The Carlsberg Foundation doneert in totaal ruim €8 miljoen aan onderzoeksprojecten:

  • €3,3 miljoen gaat naar virologisch onderzoek van de University of Copenhagen, Aarhus University en de Serum Institute.
  • €3,3 miljoen gaat naar een groep gedragsonderzoekers. Zij zullen onderzoeken hoe epidemieën het effectiefst kunnen behandeld kunnen worden. Dit doen ze in samenwerking met de University of Copenhagen, Aarhus University en de Danish Technical University.
  • €1,3 miljoen gaat naar onderzoekers van Roskilde University. Zij zullen onderzoek doen naar uitbraken, verspreiding en het verdwijnen van historische epidemieën.

Kunstmusea

The New Carlsberg Foundation doneert €4 miljoen aan kunstmusea die nu de gevolgen van de coronacrisis ondervinden. Verder doneert The Tuborg Foundation nog €669.000 aan jongerenorganisaties. Dit geld is bestemd voor het organiseren van evenementen voor de mensen die het meest geraakt zijn door de coronacrisis.

Met deze donaties willen The Carlsberg Foundations een verschil maken door de effecten van de pandemie te verzachten en voor de toekomst een betere veerkracht op te bouwen.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen dat samen doen

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen...

Startup MaGie Creations en reststroomverwaarder Looop slaan de handen ineen om samen de grootschalige verwerking van bierbostel tot ingrediënten voor de voedingsindustrie te realiseren.

Zonnebloemolie in opmars door te dure olijfolie

Zonnebloemolie in opmars door te dure olijfolie

Spanjaarden stappen bij het koken massaal over van olijfolie naar zonnebloemolie. Olijfolie is voor veel Spanjaarden veel te duur geworden.

Bakker ontwikkelt koolhydraatarm brood met geupcycled brouwgraan

Bakker ontwikkelt koolhydraatarm brood met geupcycled brouwgraan

Vanaf juni dit jaar verkoopt Bakkerij Schuld in al haar filialen een nieuw koolhydraatarm brood. Ze gebruiken geupcycled brouwgraan, een functioneel ingrediënt van MaGie Creations.

Ingrediëntenleverancier IFF krijgt miljoenenboete voor wissen kartel-appjes

Ingrediëntenleverancier IFF krijgt miljoenenboete voor wissen...

Smaak- en geurstoffenfabrikant IFF en drie grote rivalen hebben stiekem afspraken gemaakt om de concurrentie te drukken, denken de toezichthouders van de Europese Unie, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. IFF moet de Europese Commissie een boete betalen van 15,9 miljoen euro voor het hinderen van onderzoek.

Brussel niet bezorgd over onderzoek China naar dumping varkensvlees, vleessector wel

Brussel niet bezorgd over onderzoek China naar dumping varkensvlees,...

De EC maakt zich "geen enkele zorgen" over het onderzoek dat China heeft aangekondigd naar te goedkoop Europees varkensvlees. Dat geldt niet voor de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie en de Europese koepelorganisatie van vleesproducenten en vleeshandel.

Beeld: Texelse brouwerij

Zo zet de Texelse brouwerij in op lokale innovatie: 'De...

De Texelse brouwerij brouwt dit jaar 25 jaar bier op Texel. Dit doet de brouwerij naar eigen zeggen 'met respect voor het eiland'. Sinds vier jaar is de lokale brouwerij onderdeel van Heineken. Daardoor heeft de brouwerij naar eigen zeggen meer tijd voor innovatie. De nieuwe smaken bier vliegen maandelijks van de tap in Texel. Wat aanslaat, rolt de brouwerij uit naar 'de overkant'. VMT nam een kijkje bij de brouwerij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.