Welke consumententrends zijn belangrijk voor producenten van zoetwaren en snacks? (podcast)

Welke consumententrends zijn belangrijk voor producenten van zoetwaren en snacks? (podcast)

VMT toog naar de vijftigste editie van de ISM, de internationale beurs voor zoetwaren en snacks. Welke trends zijn belangrijk voor deze categorie? Gezonde snacks blijken nog steeds populair, maar dat is slechts 1 van de vele trends die we hebben gezien. Luister naar de podcast van ons bezoek aan de beurs.

We vroegen producenten Barry Callebaut, Love Chock, Kriket en Nouri hoe zij inspelen op de verschillende consumenteneisen.

Luister naar de eerste podcast (20 minuten) van VMT. Laat ons weten wat je ervan vindt!

Innovaties

Op de 50ste editie van de ISM toonden vele producenten van zoetwaren en snacks hun innovaties in deze categorie.

De volgende snacks vielen op:

Energieballen gemaakt van noten en fruit

Vele producenten toonden repen met insecten

Kriket uit België: "We willen niet shockeren." Luister naar de podcast voor een uitgebreid interview.

Fruitsnacks van Sunvita gemaakt van dragonfruit

Een enkele stand met cbd-snacks

Barry Callebaut focust op Centennials. Meer weten over deze doelgroep? Luister naar de podcast.

Eiwitrepen in allerlei smaken

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Young R&D

Young R&D: 'Hoe ontwikkel je producten in het spanningsveld van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Voor abonnees
Voor abonnees
Insecten

Voor abonnees Stappenplan: microbiologische veiligheid van insecten tijdens kweek...

Insecten worden steeds vaker gebruikt als eiwitbron voor zowel humane voeding als veevoeder. Maar hoe zorg je ervoor dat deze insecten microbiologisch veilig zijn tijdens kweek en verwerking? Lees het in dit stappenplan.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

productontwikkeling

Productinnovaties februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack.

productontwikkeling

Productinnovaties januari: Gudrun introduceert duurzame en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Gudrun introduceert duurzame en plantaardige Belgische chocolade, Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule met plantaardige havermelk en Vivera introduceert nieuwe tofu range.

Voor abonnees
Voor abonnees
Reportage

Voor abonnees Overzicht: 5 trends in chocolade gespot op de ISM

Was er op de ISM een chocoladebedrijf te vinden zonder een Dubaistyle-reep in het assortiment? Ja, maar het aantal bedrijven met een reep met de groene, knapperige vulling waren talrijk. Zelfs een producent van weipoeder haakte aan bij de hype die al bijna een jaar duurt. Gelukkig waren er ook andere trends waar te nemen in chocola.

Ingredient

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.