De drie grootste drijvers achter de stijging zijn volgens de telling van Wakker Dier Albert Heijn, Hoogvliet en Coop. Het aantal kiloknallers steeg het hardst bij Albert Heijn: plus 232. Ook het aantal stunts van vlees mét keurmerk steeg. Het totale aantal aanbiedingen met vlees steeg sinds 2018 met ruim 1.700.
Opvallend
De stijging van het aantal aanbiedingen noemt Wakker Dier opvallend, omdat halverwege 2019 bleek dat supermarkten minder vlees verkopen dan in voorgaande jaren. Hoe kan dat? ”Het lijkt er op dat supermarkten met de vele vleesstunts deze positieve trend zo veel mogelijk proberen tegen te gaan,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Telling
Wakker Dier sinds 2010 de kiloknallers, in de folders met aanbiedingen. De organisatie volgt de elf grootste supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar.
Overschakelen
Wakker Dier pleit er al jaren voor dat supermarkten zo snel mogelijk overschakelen op vlees met minimaal één ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. “Het stunten met keurmerkloos vlees zorgt ervoor dat de dieren onnodig lijden. De stijging is dan ook zorgelijk,” zegt Hilhorst.