Wakker Dier ziet stijging van 'kiloknallers' in 2019

Wakker Dier ziet stijging van 'kiloknallers' in 2019

Na een jarenlange daling is het aantal kiloknallers vorig jaar voor het eerst sinds 2015 weer licht gestegen, concludeert Wakker Dier na een eigen telling. Het aantal kiloknallers steeg in 2019 echter met 292, van 8.103 naar 8.395.

De drie grootste drijvers achter de stijging zijn volgens de telling van Wakker Dier Albert Heijn, Hoogvliet en Coop. Het aantal kiloknallers steeg het hardst bij Albert Heijn: plus 232. Ook het aantal stunts van vlees mét keurmerk steeg. Het totale aantal aanbiedingen met vlees steeg sinds 2018 met ruim 1.700.

Opvallend

De stijging van het aantal aanbiedingen noemt Wakker Dier opvallend, omdat halverwege 2019 bleek dat supermarkten minder vlees verkopen dan in voorgaande jaren. Hoe kan dat? ”Het lijkt er op dat supermarkten met de vele vleesstunts deze positieve trend zo veel mogelijk proberen tegen te gaan,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Telling

Wakker Dier sinds 2010 de kiloknallers, in de folders met aanbiedingen. De organisatie volgt de elf grootste supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar.

Overschakelen

Wakker Dier pleit er al jaren voor dat supermarkten zo snel mogelijk overschakelen op vlees met minimaal één ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.  “Het stunten met keurmerkloos vlees zorgt ervoor dat de dieren onnodig lijden. De stijging is dan ook zorgelijk,” zegt Hilhorst.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Beeld: Shutterstock
Duurzaamheidsclaims

ACM start handhaving duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

Bedrijfsovername

Bedrijfsovernames in voeding 2025: The New Originals Company neemt...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. De laatste wapenfeiten: The New Originals Company neemt SoFine over, Plukon Food Group neemt Grupo Avícola Hidalgo over en Aurelius neemt Savoury-divisie What's Cooking Group over.

Afbeelding: PixabayVoor abonnees
Voor abonnees
Campylobacter

Voor abonnees Doeltreffendheid van campylobacter-aanpak onderzocht

Het effect op de volksgezondheid van een uitgebreid nationaal programma om campylobacteriose bij de mens terug te dringen is recent onderzocht. De Food Safety Authority (FSA) van het Verenigd Koninkrijk heeft de resultaten gepubliceerd van de maatregelen genomen sinds 2010. Het resultaat is in het kort dat er geen verbetering van de volksgezondheid is opgetreden.

Vlees

AHDB zet in op uitrol leveranciers voor export Brits vlees

De Agriculture and Horticulture Development Board (AHDB) wil de export van Brits rundvlees voor de Europese markt verder uitbreiden. Hiervoor kondigt de organisatie een samenwerking aan met Quality Meat from Britain.

foto: shutterstock
Bedrijfsovername

Bedrijfsovernames in voeding 2024: maker Delirium-bier neemt...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. Het laatste wapenfeit: Brouwerij Huyghe neemt brouwerij Het Anken over.

Voor abonnees
Voor abonnees
Video

Voor abonnees Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

Vlees

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in...

Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord
Kaas

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.