Tip van jouw advocaat: let op bij 'zonder toegevoegd suiker'

Tip van jouw advocaat: let op bij 'zonder toegevoegd suiker'

KENNISPARTNER - COLUMN - Een snelle blik langs het schap in de supermarkt: talloos zijn de producten met de claim 'zonder toegevoegd suiker'. Voor de consument een belangrijk argument om juist díe variant te kopen. En dus voor de fabrikant om die claim te gebruiken.

Maar die mooie claim kan niet zomaar gebruikt worden. Dat daarbij nogal veel voetangels en klemmen zijn, is afgelopen tijd gebleken. Als geen suiker is toegevoegd, bevat het sapje, of de mueslireep, vaak wel een andere vorm van koolhydraten die het product een zoete smaak geven. Bijvoorbeeld maltsiroop, of dadels, of honing, of vruchtenconcentraat. Als dat zo is, is de claim ‘zonder toegevoegd suiker’ dan nog wel toegestaan? Nee, lang niet altijd. Maar soms toch wel.

Wat heb je aan dit antwoord? De hamvraag is of die koolhydraten zijn toegevoegd vanwege de zoetkracht. Als dat de reden is, dan is de term ‘zonder toegevoegd suiker’ exit. Eigenlijk is dat best logisch: de suiker is vervangen door een ander suikerhoudend ingrediënt dat juist vanwege de zoete smaak is toegevoegd.

Maar neem bijvoorbeeld vruchtenconcentraat, dat kan om vele verschillende redenen in het recept zijn verwerkt. Soms vanwege de zoetkracht. Maar vruchtenconcentraat kan ook vanwege de consistentie worden toegevoegd en juist helemaal niet om het product zoeter te maken. En dan mag zo’n term ‘zonder toegevoegd suiker’ wél worden gebruikt.

Foodwatch heeft over een hele serie producten met de claim ‘zonder toegevoegd suiker’ klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie. De Voorzitter van de Code Commissie heeft belangrijke uitspraken gedaan. Kort en goed komt het erop neer dat op twee zaken moet worden gelet.

i) de adverteerder moet aannemelijk maken dat de suiker om een andere reden dan vanwege de zoetkracht is toegevoegd

ii) maar bovendien moet het vervangende ingrediënt de hoeveelheid suiker niet aanzienlijk verhogen. Dit is een nieuw vereiste, bedoeld om misleiding van de consument te voorkomen.

Met die beide criteria in de hand is het voortaan makkelijker om als fabrikant te weten of je wél of niet je product mag voorzien van de pakkende tekst ‘zonder toegevoegd suiker’.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

Webinar terugkijken: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt...

Producenten proberen zich door middel van claims te onderscheiden van andere producenten. Maar niet alles mag zomaar geclaimd worden. Hoe ziet zo'n traject van het maken van een claim eruit? Hoe weet je of een voedings- of gezondheidsclaim gemaakt mag worden? En hoe kijkt de NVWA naar dit onderwerp? Eerder was deze webinar te zien op VMT waarin drie verschillende sprekers uitgebreid inzoomen op claims.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Beeld: Shutterstock

Belangrijkste punten onderzoek etikettering: 'Hiaten in EU-wetgeving...

De Europese rekenkamer publiceerde een rapport over voedseletikettering in Europa. Uit het rapport blijkt dat het groeiende aantal claims, logo's, slogans, labels en scores verwarrend én misleidend kunnen werken. De Rekenkamer pleit voor meer Europese harmonisatie en voedselvoorlichting. VMT dook in het rapport en benoemt de opvallendste bevindingen.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

NVWA: Meer dan helft claims manukahoning misleidend

NVWA: Meer dan helft claims manukahoning misleidend

Meer dan de helft van de 38 onderzochte websites die manukahoning aanbieden, gebruikt misleidende medische claims.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.