1
2
3
4
5
6
7
8
Certima B.V.
Aan het eind van elk jaar zijn er vele lijstjes met foodtrends voor het jaar daarop. Reden voor de redactie om deze foodtrends op een rij te zetten. Lees 6 trendartikelen en luister naar 2 trendpodcasts.
Bewust bezig zijn met wat je binnenkrijgt, ofwel 'mindful eating' is wereldwijd aan een opmars bezig. Uit onderzoek blijkt dat de interesse voor mindful eating het afgelopen jaar bijna is verdriedubbeld. Hoe speel je als voedselfabrikant in op deze trend? Dat lees je in dit artikel.
Consumenten zijn steeds meer op zoek naar duidelijke informatie over (ultra)bewerkte voedingsmiddelen. Ook het verlengen van de 'gezonde jaren' wordt voor consumenten steeds belangrijker. Technologie kan consumenten tenslotte helpen om koken gemakkelijker te maken. In dit artikel 3 consumententrends die Mintel voorspelt voor 2024.
Van Inside Obsession tot Food Bondage: Verbufa/Handtmann presenteert 5 fooddesigntrends waar een productontwikkelaar en marketeers in 2023 hun voordeel mee kunnen doen.
Ook in 2021 had de coronacrisis nog een grote invloed op de levensmiddelenindustrie en consumenten. Het virus en de daaruit voortvloeiende gevolgen leiden tot veranderende prioriteiten en behoeften. Wat zijn de belangrijkste trends voor 2022? VMT dook in de verschillende trendlijstjes en zet de vijf opvallendste trends voor de voedingsindustrie op een rij.
Ultrabewerkt, bewerkt, onbewerkt: de mate van bewerking van voedingsmiddelen staat de laatste jaren in de spotlight. Op 26 maart 2025 organiseert VMT een voor abonnees gratis webinar over dit actuele onderwerp.
De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.
Noorwegen spreekt van de grootste door voedsel overgedragen uitbraak in bijna 50 jaar met 230 gemelde zieken door Salmonella.
Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.
EFSA ziet eendenkroos, beter bekend als waterlinzen, als veilig voor consumptie binnen de Europese Unie. Onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) dienden een succesvolle novel food-aanvraag in bij de European Food Safety Authority (EFSA).
OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit eerste artikel: de claims 'zero sugar added' en 'zonder calorieën'.
Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.
De populaire Dubai-chocoladerepen mogen in Duitsland niet meer onder die naam worden verkocht als deze niet in Dubai zijn gemaakt. Dat heeft een lokale rechter in Keulen maandag besloten.