1
2
3
4
5
6
7
8
FreshRecruitment
Aan het eind van elk jaar zijn er vele lijstjes met foodtrends voor het jaar daarop. Reden voor de redactie om deze foodtrends op een rij te zetten. Lees 6 trendartikelen en luister naar 2 trendpodcasts.
Bewust bezig zijn met wat je binnenkrijgt, ofwel 'mindful eating' is wereldwijd aan een opmars bezig. Uit onderzoek blijkt dat de interesse voor mindful eating het afgelopen jaar bijna is verdriedubbeld. Hoe speel je als voedselfabrikant in op deze trend? Dat lees je in dit artikel.
Consumenten zijn steeds meer op zoek naar duidelijke informatie over (ultra)bewerkte voedingsmiddelen. Ook het verlengen van de 'gezonde jaren' wordt voor consumenten steeds belangrijker. Technologie kan consumenten tenslotte helpen om koken gemakkelijker te maken. In dit artikel 3 consumententrends die Mintel voorspelt voor 2024.
Van Inside Obsession tot Food Bondage: Verbufa/Handtmann presenteert 5 fooddesigntrends waar een productontwikkelaar en marketeers in 2023 hun voordeel mee kunnen doen.
Ook in 2021 had de coronacrisis nog een grote invloed op de levensmiddelenindustrie en consumenten. Het virus en de daaruit voortvloeiende gevolgen leiden tot veranderende prioriteiten en behoeften. Wat zijn de belangrijkste trends voor 2022? VMT dook in de verschillende trendlijstjes en zet de vijf opvallendste trends voor de voedingsindustrie op een rij.
OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit eerste artikel: de claims 'zero sugar added' en 'zonder calorieën'.
Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.
De populaire Dubai-chocoladerepen mogen in Duitsland niet meer onder die naam worden verkocht als deze niet in Dubai zijn gemaakt. Dat heeft een lokale rechter in Keulen maandag besloten.
Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.
De consumptie van tarweproducten, vooral volkorenproducten, wordt over het algemeen in verband gebracht met positieve gezondheidseffecten. Het is echter ook algemeen bekend dat tarwegluten allergie en coeliakie kúnnen veroorzaken. In deel 6 van deze serie gaan onderzoekers Fred Brouns, Daisy Jonkers en Marlijne de Graaf dieper in op de effecten van de graansoorten spelt en emmer.
De hoge chocoladeprijs is volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan dé grote uitdaging voor de komende jaren. Toch ziet ze ook kansen. Vooral op het gebied van innovatie in (pure) smaak en textuur.
VMT nam dit jaar 12 podcasts op. Tijdens de kerstvakantie kun je ze gratis beluisteren. In dit artikel zetten we ze allemaal op een rij.
Veel kwaliteitsmanagers uit de voedingsindustrie geven aan dat nationale wetgeving in Europese lidstaten erg verschillend kan zijn. Dit leidt tot bottlenecks bij voedselproducenten. Wederzijdse erkenning zou dit moeten oplossen. Op papier een ideaal concept, maar werkt het ook in de praktijk? In deze lezing vertellen Sarah Arayess (Say Legal), Konstantinos Dimitriadis (Europese Commissie) en Federica Tritschler (Lamb Weston) meer over dit onderwerp.