Eerste Kamer wil geen extra belasting op havermelk en vruchtensappen

Eerste Kamer wil geen extra belasting op havermelk en vruchtensappen

Dranken zonder toegevoegde suikers zouden niet onder de verhoogde heffing voor alcoholvrije dranken moeten vallen, zegt de Eerste Kamer.

Dit meldt ANP.

Een meerderheid van de Eerste Kamer stemde dinsdag in met een voorstel van PvdD-Senator Niko Koffeman. Dit zou betekenen dat bijvoorbeeld havermelk en vruchtensappen zonder toegevoegde suikers begin volgend jaar niet duurder worden.

Steun andere partijen

In het plan van de PvdD dat werd gesteund door onder meer VVD, BBB en GroenLinks-PvdA staat dat de Eerste Kamer binnen drie maanden een reactie wil van de regering. Tweede Kamerleden Lammert van Raan en Eva van Esch - allebei van de PvdD - probeerden eerder al alleen plantaardige alternatieven voor melk uit te zonderen van de belastingregel. Dat voorstel werd afgekeurd door de Tweede Kamer.

Alcoholvrij

De belasting op alcoholvrije dranken als frisdrank en alcoholvrij bier wordt verhoogd, in de hoop dat mensen dan voor gezondere alternatieven kiezen, zoals water. De extra heffing geldt niet voor mineraalwater.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Arla Foods neemt Volac over

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Arla Foods neemt Volac over

Binnen de voedingsindustrie vinden regelmatig bedrijfsovernames plaats. In dit artikel enkele opvallende bedrijfsovernames van dit jaar op een rij. De laatste wapenfeiten: Arla Foods neemt Volac over, Dossche Mills neemt Mühle Rüningen over en VEOS Group neemt activiteiten OvalInnovations over.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever van de nieuwe generatie' worden

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever...

STARTUP BELICHT - Kant-en-klaar maaltijden worden vaak gezien als 'niet vers' en 'smakeloos'. Startup Mama's Maaltijden gaat hier tegenin en maakt koelverse kant-en-klare maaltijden 'zoals mensen ze vanuit huis gewend zijn'. Met bekende smaken dus. VMT sprak met oprichter Serdar Tolenaar over het ontstaan van de startup, de bottlenecks en de verdere plannen.

Beeld: Shutterstock

Hamburgers McDonald's veroorzaken E. coli-uitbraak in Amerika

Tientallen mensen in Amerika werden ziek na een E. coli-uitbraak. Het Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC) linkt de uitbraak aan quarter pounder hamburgers van McDonald's. Tenminste 49 mensen werden ziek en 1 persoon overleed na het eten van de hamburgers. Naar verwachting ligt het aantal besmettingen nog hoger.

Onvrede over loon leidt tot staking bij Remia

Onvrede over loon leidt tot staking bij Remia

Werknemers van sauzenfabrikant Remia leggen vanaf donderdagmiddag 24 uur het werk neer, kondigt vakbond FNV aan. Volgens de vakbond is de directie van het bedrijf niet tegemoetgekomen aan de eisen voor een nieuwe cao van werknemers van Remia's fabriek in Den Dolder. Met de staking wil FNV de maker van mayonaise, ketchup en satésaus onder druk zetten om een hoger loonbod te doen.

Expert geeft 7 tips voor naleving CSDDD-wetgeving: 'Het geldt indirect óók voor kleinere producenten'

Expert geeft 7 tips voor naleving CSDDD-wetgeving: 'Het geldt...

Er komt steeds meer duurzaamheidswetgeving op de voedingsindustrie af. Vanaf 2027 komt daar ook de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) bij. Hoewel deze wet met name voor grotere bedrijven geldt, gaat het ook grote gevolgen hebben voor de kleinere producenten. Dat stelt Johan Löfquist, hoofd duurzame data bij Worldfavor. "Ook kleine bedrijven moeten transparant zijn."

Blue Band Heerlijk Romig

Flora Food Group verandert naam Blue Band Roombeter naar Blue Band...

Flora Food Group (voorheen Upfield) verandert de naam van Blue Band Roombeter naar Blue Band Heerlijk Romig. Dit doet de producent nadat een voorzieningenrechter concludeerde dat de producent 'Roombeter' niet mag gebruiken op de verpakking.

Ingrediëntentrends spotten op Intrafood:24

Ingrediëntentrends spotten op Intrafood:24

Tijdens de ingrediëntenvakbeurs Intrafood:24 op 25 en 26 september ontmoetten vooral ingrediëntenleveranciers en voedingsbedrijven in Kortrijk Xpo. De leveranciers presenteerden ingrediënten waarmee ze productontwikkelaars tegemoet komen als het gaat om de kosten van ingrediënten, gezonde voeding en duurzaamheid. Om de Nutri-Score kunnen de bedrijven niet heen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.