Startup vervangt verdikkingsmiddel in plantaardige sauzen door citrusvezel

Startup vervangt verdikkingsmiddel in plantaardige sauzen door citrusvezel
Startup Mayoneur vervangt haar verdikkingsmiddel door citrusvezel van Peel Pioneers

Startup Mayoneur vervangt het verdikkingsmiddel in haar plantaardige sauzen voor citrusvezel van weggegooide sinaasappelschillen. De startup gebruikt hiervoor het eindproduct van PeelPioneers. Hiermee wil de startup haar sauzen naar eigen zeggen verder verduurzamen.

Met de overstap naar citrusvezel van weggegooide sinaasappelschillen wil Mayoneur naar eigen zeggen bijdragen aan een circulaire economie. “Onze mayo’s waren vanaf onze start in 2019 al plantaardig, halal, glutenvrij en lactosevrij. Wij vinden het belangrijk om – waar mogelijk – het beter te kunnen doen dan de gevestigde orde, zonder in te leveren op smaak”, vertellen Geert Kranendonk en Glenn Kruisselbink, oprichters van Mayoneur.

Verdikkingsmiddel vervangen

De heren besluiten nu om hun ‘traditionele’ verdikkingsmiddel in te wissen voor het volgens hen duurzamere citrusvezel van PeelPioneers. “Toen we erachter kwamen dat de citrusvezel van PeelPioneers een uitstekende vervanging is voor traditionele verdikkingsmiddelen, zijn we gelijk gaan testen met onze receptuur om ook op dat vlak duurzaamheidsstappen te zetten”, vervolgen de oprichters van de sausstartup.

Bindende eigenschappen

Volgens Sytze van Stempvoort, medeoprichter van PeelPioneers, heeft de citrusvezel van het bedrijf ‘uitstekende bindende eigenschappen en textuureigenschappen’. Hierdoor is het product volgens Van Stempvoort zeer geschikt voor gebruik in sauzen.

Minder E-nummers

Ook vermindert de startup hiermee naar eigen zeggen het gebruik van E-nummers. “Traditionele verdikkingsmiddelen zijn over het algemeen E-nummers. Inspelens op de consumentenbehoefte om meer clean label producten te eten, was dit voor ons een logische stap. Hierdoor gebruiken wij 40% minder E-nummers dan de gemiddelde traditionele mayo in het schap”, aldus Kranendonk. De oprichters gaan de komende jaren meer grondstoffen onder de loep nemen om te kijken of dit te vervangen is door producten van bij- en reststromen.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

'Over plantaardige eiwitten is nog zoveel te leren, er zijn zoveel verschillende soorten'

'Over plantaardige eiwitten is nog zoveel te leren, er zijn zoveel...

Deze podcast is de eerste van drie podcasts waar redacteur Dionne Irving met eiwitexpert Jeroen Willemsen terugblikt en vooruitkijkt op de plantaardige sector. In elke podcast schuift een gast aan. In deze eerste editie schuift wetenschapper Fred van de Velde aan. Hij was de eerste lector eiwittransitie in Nederland bij de HAS Green Academy. Bij NIZO zet hij zijn kennis van dierlijke eiwitten in om de kwaliteit van plantaardige te verbeteren.

Beeld: Rival Foods

Rival Foods opent nieuwe productielocatie om productie plantaardige...

Rival Foods opent deze zomer een nieuwe productielocatie. Met de nieuwe locatie is het volgens de producent mogelijk om de distributie van de plantaardige kipfilets in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk op te schalen.

Van Gelder introduceert plantaardig assortiment: 'Een laag zoutgehalte is belangrijk' (+ fotoreportage)

Van Gelder introduceert plantaardig assortiment: 'Een laag...

Van Gelder introduceert een nieuw plantaardig assortiment van vlees- en visvervangers en groenteproducten. De AGF-leverancier produceert burgers, gehaktballen, soepballetjes, lamsvlees en broodbeleg. Van Gelder experimenteerde anderhalf jaar, met als doel de optimale mix te vinden voor het plantaardige assortiment. "Uiteindelijk willen we helemaal van soja af."

Beeld: Suckers

Startup bouwt fabriek voor suikervrije, plasticvrije lolly: 'We...

STARTUP BELICHT - Waarom moeten lolly's op festivals zo vervuilend zijn? Dat vroeg Laura Melenhorst, oprichter van Suckers, zich af. De startup werkt momenteel hard aan het opzetten en inrichten van een eigen fabriek in Nieuwegein. Daar gaat de startup suikervrije lolly's met een eetbaar stokje maken, verpakt in een 100% plasticvrije verpakking. VMT sprak met Melenhorst: "We willen een revolutie starten naar meer plezier op een duurzame manier."

NVWA publiceert 2 nieuwe handboeken en aangepast handboek additieven

NVWA publiceert 2 nieuwe handboeken en aangepast handboek additieven

De NVWA publiceert twee nieuwe handboeken: het handboek aroma's en het handboek enzymen. Daarnaast publiceert de NVWA ook een aangepaste versie van het handboek additieven.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde procesonderdelen

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde...

FrieslandCampina start met uitbreidingen op zijn productielocaties in Gerkesklooster en Workum. Beide projecten moeten de verwerking van wei naar een hoger niveau tillen en het productieproces duurzamer maken.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.