Ontwikkelingen in kweekvlees: Mosa Meat schaalt op en Meatable laat worstjes proeven in Singapore

Ontwikkelingen in kweekvlees: Mosa Meat schaalt op en Meatable laat worstjes proeven in Singapore

Mosa Meat opende onlangs een productielocatie in Maastricht waarmee het bedrijf tienduizenden hamburgers kan maken. Deze zijn voor consumenten in Singapore, want in Europa is kweekvlees nog niet toegelaten. En in dat land liet het Delftse Meatable onlangs kweekvlees proeven.

De net geopende productiefaciliteit heeft een oppervlakte van 2.760 kubieke meter. De productie start in de komende weken. Het is gebouwd op groei tot honderdduizenden burgers per jaar. Mosa Meat verwacht namelijk dat de vraag zal toenemen doordat kweekvlees op steeds meer plekken is toegelaten.

10 jaar later

Mark Post, oprichter en CSO van Mosa Meat: “Toen ik de wereld liet kennis maken met kweekvlees, voorspelde ik dat het tien jaar zou duren om een consumentenproduct te ontwikkelen. Nu bijna precies tien jaar later hebben we een consumentenproduct dat we in grotere hoeveelheden kunnen produceren. We kunnen het serveren aan consumenten in Singapore afhankelijk van de wetgeving.”

Topchef aangesloten

Hans van Wolden, chef met 2 Michelinsterren, is nu onderdeel van het productontwikkelingsteam van Mosa Meat. Van Wolden was chef van Beluga in Maastricht. Nu heeft hij een oude boerderij omgetoverd tot zijn restaurant Brut172.

“Toen ik een Mosa burger voor het eerst at, was ik blij verrast door de rundvleessmaak en het mondgevoel van het vet. Ik kreeg kippenvel. Ik denk dat deze nieuwe manier van rundvlees maken vleesliefhebbers zal aanspreken.”

Kweekvleesworstjes van Meatable

De Delftse start-up Meatable heeft in Singapore zijn kweekvlees laten proeven. Dit meldt het ANP.

Dat gebeurde tijdens een evenement met commerciële partners en vertegenwoordigers van een overheidsorgaan dat de economische ontwikkeling van de Aziatische stadstaat moet bezorgen. Zij konden worstjes proeven van in het lab gekweekt varkensvlees.

Het evenement was volgens Meatable een "grote stap richting het verkrijgen van een vergunning voor het produceren en verkopen" van zijn kweekvlees.

De eerste producten van Meatable moeten volgend jaar in Singapore in de supermarkt en de horeca te verkrijgen te zijn. In eerste instantie gebeurt dat in de vorm van worstjes en dumplings met vleesvulling.

Het Delftse bedrijf zegt de komende maanden meer evenementen te willen organiseren waar mensen kweekvlees kunnen proeven. Dat moet zowel in Singapore als op andere plekken gebeuren. Die proeverijen moeten Meatable ook inzicht geven hoe mensen reageren op kweekvlees en hoe dat het beste in de markt kan worden gezet.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Kees de Jong (links) presenteert het Mobi Mushroom-concept aan Henk Staghouwer (rechts), voormalig minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Paddenstoelen vervangen de veestapel? Mobiele kwekerij moet...

Hoe kan de voedingsmiddelenindustrie minder CO2 produceren? Mobi Mushroom en paddenstoelenproducent Mitro Fresh hebben een mobiele 40-foot-container ontwikkeld waarin paddenstoelen groeien zoals shiitake, enoki of oesterzwam. De bedrijven zien dat boeren onder druk staan doordat de overheid verwacht dat de veestapel krimpt. Is een paddenstoelencontainer een duurzamere oplossing als alternatief voor de afnemende veestapel?

Beeld: Marmir

Startup wil met chocolade 'rust creëren in drukte': 'Er is oneindig...

STARTUP BELICHT - Tijd nemen om van de kleine dingen te genieten, dat doen we in de huidige drukke wereld te weinig, stelt Danny Casimir. Hij wil met zijn luxe chocoladeboutique een rustmoment creëren voor mensen. Een moment voor jezelf. VMT sprak Casimir over de oprichting, bottlenecks en verdere plannen van zijn startup Marmir.

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Het bedrijf geeft op het Food Future Event een kennissessie over dit onderwerp.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor...

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan andere productontwikkelaars om met de meest prangende thema's in de foodsector? In dit artikel zetten we 6 op een rij die aan bod komen tijdens het Food Future Event.

GEA en Believer Meats willen kweekvlees efficiënt en goedkoop produceren

GEA en Believer Meats willen kweekvlees efficiënt en goedkoop...

GEA gaat samenwerken met Believer Meats, producent van gecultiveerd vlees, om de productie van kweekvlees schaalbaar en betaalbaar te maken. De bedrijven willen een onderneming opzetten om de wereldwijde markt van kweekvlees te bedienen.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.