Investeerders tegen grote foodbedrijven: gebruik minder plastic

Investeerders tegen grote foodbedrijven: gebruik minder plastic

Een groep van 185 investeerders, waaronder Achmea, Triodos en PME Pensioenfonds, eist dat bedrijven een "radicalere aanpak" volgen voor het verminderen van hun afhankelijkheid van kunststoffen.

De oproep is vooral gericht op grootverbruikers van plastic in de voedingsindustrie zoals Ahold Delhaize, Unilever en Coca-Cola, meldt de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO).

De beleggers roepen intensieve gebruikers van plastic verpakkingen – zoals grote foodbedrijven en supermarkten – op tot sneller te handelen voor het bestrijden van de plastic crisis.

Eenmalig gebruik terugdringen

De investeerders waarschuwen in een gezamenlijke verklaring dat de hele levenscyclus van plastic een "serieuze en groeiende bedreiging" vormt voor het milieu, het klimaat, de biodiversiteit, mensenrechten en de volksgezondheid. Daarbij bedragen de geschatte kosten voor de samenleving van plasticvervuiling meer dan 100 miljard dollar per jaar. Het gaat om kosten van schoonmaak, aantasting van ecosystemen, kortere levensverwachting en medische behandelingen.

Financieel risico

Als bedrijven geen actie ondernemen, kunnen ze voor hogere kosten komen te staan door verlies van business. Dat heeft invloed op de lange termijn en daarmee staan de resultaten uit investeringen onder druk.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Voor abonneesToewerken naar klimaatneutraal? Calculeer de impact en stel een reductieplan op (lezing)
  2. Voor abonneesQA'ers over etikettering private label producten: 'Je doet eigenlijk al het werk dubbel'
  3. Misleiding in voeding: zo ga je om met het niemandsland tussen 'wettelijke misleiding' en 'gevoelsmisleiding'
  4. Tip van jouw advocaat: Kalverliefde, goed bezig en dan toch nog misleidend?
  5. Ondanks inflatie zijn consumenten meer geïnteresseerd in producten met duurzaamheidskeurmerk
  6. Europese Commissie publiceert voorstel tot herziening ontbijtrichtlijnen
  7. Productontwikkelaar en marketeer begrijpen elkaar vaak niet. 'Waarom kan de concurrent het wel en wij niet?'
  8. Krokant frietje ontwikkelen kost tijd: 'De juiste combinatie van ingrediënten was flinke zoektocht'
  9. Voor abonnees'Ook kleine bedrijven moeten CO2-footprint in kaart brengen' (video)
  10. Voor abonneesBelangrijkste punten nieuw advies Nutri-Score comité: 'Drinkbare (plantaardige) melkproducten vallen onder dranken'
  1. De kogel is door de kerk: Nutri-Score vanaf 2024 vrijwillig voedselkeuzelogo Nederland
  2. Cosun investeert in scaleup die eiwit en vezel haalt uit biergist
  3. Groningse kaasfabriek FrieslandCampina ligt stil door staking
  4. Duurzaamheid is geen keuze meer: zo bereid je je goed voor op de nieuwe CSRD wetgeving
  5. Voor abonneesWelke 15 vragen moet je je als bedrijf stellen als je circulair wil ondernemen?
  6. Column Simone Hertzberger: Met statistiek valt alles te bewijzen
  7. Safe met Michelle: 'Zet je even een '℮'-teken achter het gewicht?'
  8. Voor abonneesVMT 3 (2023): Etikettering, logo's en claims
  9. Nederlandse recalls en waarschuwingen april: metaal in smeerkaas en fout etiket Jumbo lasagne
  10. Belgische recalls en waarschuwingen april: plastic in tofu en te hoog gehalte cafeïne in energy drink