Geen kater op nieuwjaarsdag? Alcoholvrije bubbels steeds populairder

Geen kater op nieuwjaarsdag? Alcoholvrije bubbels steeds populairder

Mensen slaan weer flink in met champagne, cava, prosecco en andere bubbel- en mousserende wijnen. Alcoholvrije varianten worden steeds populairder. Ook let de proostende consument op de prijs van de bubbels.

Dit blijkt uit een rondgang van ANP langs verschillende grote slijterijen en supermarkten.

Grote vraag alcoholvrij

Volgens Gall & Gall, de grootste slijterij van Nederland, is de vraag naar alcoholvrije bubbels zelfs groter dan ooit. "Sinds corona zien we dat er thuis meer champagne of een andere bubbel gedronken wordt. Die trend is blijven hangen. Bubbels zijn populair en natuurlijk met name met oud en nieuw. De alcoholvrije bubbel is erg in trek", laat een woordvoerder van Gall & Gall, onderdeel van Ahold Delhaize, weten.

Goedkopere bubbels populair

Bij slijterij Mitra merkt een "opvallende stijging" in het alcoholvrije segment. Ook stelt Mitra dat de verkoop van bubbels en mousserende wijnen zoals ieder jaar laat op gang komt. "De grootste verkoop vindt bij ons altijd plaats in de laatste paar dagen van het jaar. We zien dat men vooral prosecco koopt. Ook de goedkopere bubbels en mousserende wijnen zoals bijvoorbeeld cava zijn populair dit jaar."

Meer aandacht voor prijs

De supers doen eveneens goede zaken met de verkoop voor de jaarwisseling.

Jumbo: "Een bubbel bij het kerstdiner en op oudjaarsavond blijft populair. We merken daarnaast dat een grotere groep consumenten aandacht heeft voor prijs."

Lidl: "Wij zien dat de verkopen van bubbels goed gaan en dat met name champagne in trek is."

Plus: "De verkoop van champagne is ongeveer gelijk aan vorig jaar. We verkopen wel veel meer cava. Dit wordt op dezelfde manier als champagne gemaakt en is qua prijs aantrekkelijker."

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

Bedrijven moeten de uitstoot van alle PFAS zoveel mogelijk vermijden. Alle PFAS-stoffen komen op de lijst met 'zeer zorgwekkende stoffen' (ZZS), heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) bekendgemaakt.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Foto: Pixabay

Uien zijn besmettingsbron E. coli in burgers; McDonald's bant uien

Gesneden uien die eerder op McDonald's Quarter Pounder-burgers in de Verenigde Staten werden geserveerd, zijn de waarschijnlijke bron van besmetting. Dit wordt geconcludeerd op basis van epidemiologische en tracebackgegevens, aldus de FDA.

Dranken gemaakt met behulp van AI door Engel Foreign Food

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een...

Artificial Intelligence (AI), ook de voedingsindustrie kan er niet meer omheen. Verschillende producenten kijken voorzichtig wat AI voor hen kan betekenen en hoe ze dit het beste kunnen toepassen. Zo ook Engel Foreign Food. Zij ontwikkelden drie frisdranken met behulp van AI. Nick Maijenburg vertelde op de SIAL aan VMT hoe ze dat deden.

Beeld: Marmir

Startup wil met chocolade 'rust creëren in drukte': 'Er is oneindig...

STARTUP BELICHT - Tijd nemen om van de kleine dingen te genieten, dat doen we in de huidige drukke wereld te weinig, stelt Danny Casimir. Hij wil met zijn luxe chocoladeboutique een rustmoment creëren voor mensen. Een moment voor jezelf. VMT sprak Casimir over de oprichting, bottlenecks en verdere plannen van zijn startup Marmir.

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Het bedrijf geeft op het Food Future Event een kennissessie over dit onderwerp.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.