'Duurder voer en vogelgriep blijven prijs eieren stuwen'

'Duurder voer en vogelgriep blijven prijs eieren stuwen'

De prijs van eieren stijgt fors en blijft nog een tijd hoog als gevolg van duurder voer en vogelgriep.

De gemiddeld prijs van eieren lag begin deze maand 21 procent hoger in de supermarkt (exclusief Lidl en Aldi) dan in dezelfde maand in 2021, becijfert marktonderzoeksbureau IRI, melden RTL Nieuws en Distrifood.De prijs van eieren groeit sneller dan die van een gemiddeld mandje boodschappen. In november bedroeg de inflatie namelijk 9,9 procent.

Gestegen vraag

Nadat de vraag naar eieren daalde tijdens de coronaperiode ligt deze nu weer op pre-pandemieniveau. Daar komt bij dat meer mensen eieren kopen rond de kerstdagen, legt econoom Peter van Horne aan Wageningen University & Research uit. ‘Rond de zomer gaan we op vakantie en met kerst bakken we juist meer, waar vaak eieren voor nodig zijn.’ Fabrikanten voeren de prijs ook op. Koekjesmakers en mayonaisefabrikanten hebben ongeacht de kosten eieren nodig om te produceren. De vraag stijgt terwijl het aanbod van de producten juist daalt door de vogelgriep die huishoudt in Europa. Uit voorzorg ruimden ook Nederlandse boeren legkippen, waardoor er minder eieren beschikbaar zijn, aldus de econoom. Vomar verontschuldigt zich met een kaartje op het schap voor de hoge prijzen: ‘Helaas zijn wij genoodzaakt een deel van de stijgende kosten door te bereken.’

Supermarkten compenseren niet alles

Supermarkten vergoeden niet alle gestegen kosten, zoals die van energie en veevoer, volledig, reageert Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (Nepluvi). Hierdoor laten sommige kippenboeren hun stallen tijdelijk leeg staan. Voor hen is dat financieel gunstiger, omdat ze anders verlies draaien, aldus Oplaat. Vooral de hoge kosten van kippenvoer, die tweederde van hun kosten uitmaken, speelt de pluimveehouders parten. De prijs hiervan steeg sinds de oorlog in Oekraïne met de helft.

Experts: Prijs eieren blijft ook in 2023 hoog

Zowel econoom Van Horne als pluimveevoorman Oplaat voorzien dat de prijs van eieren voorlopig nog hoog blijft. Want na Kerstmis is ook Pasen snel in aantocht, een periode waarin de vraag naar eieren ook hoog is, aldus Van Horne. Oplaat waarschuwt voor een tekort aan graan uit Oekraïne om te verwerken in kippenvoer. Het is afwachten hoe de graanoogsten in augustus en september zijn in met name Frankrijk en Oekraïne, gaat Oplaat verder. Als er in Frankrijk een droge zomer is, zoals afgelopen jaar, dan is er een groot probleem. Het eind van de hoge eierprijzen is nog niet in zicht.

Bron: Distrifood en RTL Nieuws

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. Het laatste wapenfeit: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Foto: Pixabay

Zweden heropent onderzoek naar grote salmonella-uitbraak

De Zweedse autoriteiten hebben het onderzoek naar een salmonella-uitbraak heropend nadat in korte tijd meer mensen ziek zijn geworden. Het gaat om 81 gevallen van Salmonella Typhimurium, verspreid over 18 regio's, waarbij een gemeenschappelijke voedselbron wordt vermoed.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.