Albert Heijn haalt verpakt onzilt water na kritiek van de schappen

Albert Heijn haalt verpakt onzilt water na kritiek van de schappen

Albert Heijn stopt met de verkoop van ontzilt zeewater. De kritiek van Dirk Groot - meer bekend als de Zwerfinator - bekritiseerde vooral de verpakking van het product.

Dit meldt ANP.

De kritiek werd aangezwengeld door Dirk Groot, die dagelijks zwerfafval opruimt en beter bekend is als de Zwerfinator. Volgens Groot is verpakt water nooit duurzaam: kraanwater is de beste oplossing. Hij had vooral kritiek op de verpakking van het water. Er zat geen statiegeld op en alleen al het recyclen kostte volgens hem een hoop energie en water.

Potentie testen

Albert Heijn luisterde naar de kritiek. Het bedrijf schreef onder een bericht van Groot de volgende reactie:

"De ontwikkeling om van zeewater drinkwater te maken vinden we interessant, en wilden we in klein aantal winkels testen op potentie, maar we hebben met de leverancier besproken dat deze verpakking niet de juiste is. We stoppen dan ook met de verkoop van dit pakje in goed overleg met de leverancier."

Zoeken naar alternatief

De producent van SEA Water zegt in eerste instantie gekozen te hebben voor drankkarton omdat uit onderzoek bleek dat deze minder CO2-impact heeft dan alternatieve verpakkingen. "Wij zijn ons ervan bewust dat de verpakking nog niet perfect is en zijn continu bezig met het verbeteren en vernieuwen hiervan", aldus het bedrijf in een verklaring.

"We zijn achter de schermen hard bezig om een alternatief te vinden voor de verpakking van ons product. Wij geloven namelijk dat er een betere manier is om lokaal water te consumeren als kraanwater buiten bereik is."

Verpakt water

Groot heeft al vaker succes geboekt:

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Voor abonnees
Voor abonnees
Duurzaamheid

Voor abonnees Duurzaamheidsscores berekenen? Deze tools helpen daarbij

Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools waarmee foodbedrijven een duurzaamheidsscore kunnen berekenen. Dit is geen uitputtende lijst maar een overzicht van een aantal tools die op dit moment in de foodsector worden gebruikt.

Biologisch

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

Beeld: Shutterstock
Hepatitis A

Blauwe bessen in opspraak: 31 zieken melden zich bij Albert Heijn

31 mensen hebben zich inmiddels bij Albert Heijn gemeld omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen.

Albert Heijn

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt per direct blauwe bessen van het huismerk uit de schappen. Het diepvriesproduct is mogelijk besmet met hepatitis A.

Voor abonnees
Voor abonnees
Nieuws

Voor abonnees Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in...

HEB JE DIT GEMIST IN DECEMBER? - Vlees- en zuivelvervangers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, zowel wereldwijd als in Nederland. Nederlandse vlees- en zuivelvervangers lopen voorop als het gaat om voedingswaarde in vergelijking met andere landen. Volgens Proveg komt dit door drie redenen.

Foto: shutterstock
Duurzaamheidsclaims

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Beeld: Foodwatch
krimpflatie

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.