Bedrijfsexperten leren studenten innoveren

Bedrijfsexperten leren studenten innoveren

KU Leuven Campus Geel organiseerde dit academiejaar voor de tweede maal de Innovatie Academie. Coaches van VOKA en specialisten uit bedrijven zoals Griffith Foods en McCain delen hierbij hun expertise met de masterstudenten Biowetenschappen, optie Voedingsindustrie.

"Bedenk een echte oplossing voor een echt probleem." Dat was kort en bondig de boodschap waarmee professor Johan Claes zijn studenten Industriële Ingenieurswetenschappen in de Voedingsindustrie op de KU Leuven-campus in Geel na hun eerste lesdag naar huis stuurde. "En toon ons tegen Pasen het product waarmee jullie de wereld gaan veroveren."

Aan problemen geen gebrek

Aan echte problemen geen gebrek: de verstoring van de voedselketen ten gevolge van de COVID-19-pandemie, of het naderend verbod op plastic drankrietjes, of steeds meer mensen die last hebben van allergenen zoals gluten of lactose in onze voeding, enz. Maar hoe begin je aan zo’n uitdaging, wat is de snelste weg naar een echte oplossing, waar is dat gat in de markt? Coaches van VOKA en bedrijven met naam en faam in innovatie en ondernemerschap hebben de voorbije maanden vier studententeams begeleid tijdens deze uitdagende opdracht, elk vanuit hun eigen rijke ervaring en expertise.

Manier van kijken

"Innoveren is een manier van kijken. En die kan je leren", zegt Sarah Van den Bril, coördinator Jong Ondernemerschap bij VOKA. "We leren de studenten zich in te leven in de doelgroep en op zoek te gaan naar onvervulde behoeftes. Dit is een ander soort oefening dan het oplossen van een wiskundig of scheikundig vraagstuk."

Ingrid Boonen, R&D Manager bij Griffith Foods vult aan: "Een succesvolle productontwikkeling is geen toevalstreffer. Het is het resultaat van een doelgerichte aanpak. We helpen de studenten om creatief te denken, zonder daarbij uit te komen bij al te gekke en onhaalbare voorstellen." En bij Griffith Foods weten ze hoe dat moet. Het bedrijf maakt marinades voor vlees, of kruidige mengelingen voor chips en nootjes, kortom: de dingen die ons voedsel smaak geven.

Vier innovatieve en duurzame voedingsproducten

• StrawBite

StrawBite is duurzaam alternatief voor het vertrouwde plastic rietje. Het product op basis van suiker geeft een smaakboost aan cocktails, hierdoor wordt de drankervaring van de consument naar een hoger niveau getild.

• Krustie

Een Krustie is een schijfje van groentepuree omringd door een knapperig korstje van gedroogde aardappelschilfers en op smaak gebracht met gedroogde groenten. De gebruikte aardappelen en groenten zijn afkomstig van overschotten op de Belgische veilingen. Krusties hebben een Nutri-Score A, zijn een bron van vezels en zijn vrij van allergenen en additieven.

• Barry

Gezonde, evenwichtig samengestelde en allergeenvrije snelle ontbijtsnack op basis van kikkererwten en fruit. De compacte vorm van de Barry's maakt het mogelijk om de reep te consumeren onderweg.

• Pops

Een lekkere, luchtige, knapperige en gezonde chipsvariant, gebaseerd op de overschotten van rode paprika’s. Door de toepassing van een innovatieve bereidingswijze en door het gebruik van een droogstap in plaats van frituren, hebben de Pops een lager vetgehalte en een Nutri-Score A.

Ecothrophelia wedstrijden

Met het resultaat van dit hele traject hopen de studenten ook in de prijzen te vallen van de innovatiewedstrijd Food at Work Ecothrophelia van Fevia en mogelijk deel kunnen nemen aan Ecothrophelia Europe.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken 

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken

Vanaf 1 januari 2025 kunnen voedingsprofessionals gebruik maken van het nieuwe fraudeplatform European Food Fraud Community of Practice (EFF-CoP). Het platform moet onderzoek stimuleren en een gemeenschap vormen voor professionals om voedselfraude tegen te gaan.

Beeld: Shutterstock

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen december: foutieve...

Dit zijn Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen voor december: foutieve houdbaarheidsdatum geitenkaas met spek, foutieve houdbaarheidsdatum verschillende kerstproducten en mogelijk salmonella in zaden.

Beeld: Shutterstock

Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel...

Recent werd bekend dat de invoering van de European Union Deforestation (EUDR) met een jaar wordt uitgesteld naar december 2025. Producenten hebben nu dus een jaar langer om zich voor te bereiden op deze wetgeving. Lost het uitstel de onduidelijkheid en aandachtspunten op? Zijn producenten gebaat bij het uitstel? VMT vroeg het aan verschillende producenten.

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

Het aantal voedingsgerelateerde uitbraken daalde de afgelopen jaren. Het aantal zoönotische ziektegevallen is daarentegen gestegen. Vooral Salmonella en Campylobacter veroorzaakten veel besmettingen binnen de EU.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

6 tips: Zo verlaagt Heineken de CO₂-voetafdruk van zijn brouwerijen

6 tips: Zo verlaagt Heineken de CO₂-voetafdruk van zijn brouwerijen

Heineken heeft zich ambitieuze doelen gesteld: in 2030 willen ze 90% van hun scope 1- en 2-uitstoot reduceren, met als einddoel Net Zero in de volledige waardeketen tegen 2040. Om deze missie te realiseren, werken ze onder meer samen met ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV. Bart Vander Velpen, program director Net Zero for industry deelt hoe ze dit proces aanpakken aan de hand van zes stappen.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Een akker met soja (foto Shutterstock)

Memo Cargill: duizenden banen weg

Multinational Cargill wil duizenden banen schrappen om kosten te verlagen en de winstgevendheid te verbeteren. Dat meldt Cargill in een interne memo die is ingezien door persbureau Bloomberg.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.