Bedrijfsexperten leren studenten innoveren

Bedrijfsexperten leren studenten innoveren

KU Leuven Campus Geel organiseerde dit academiejaar voor de tweede maal de Innovatie Academie. Coaches van VOKA en specialisten uit bedrijven zoals Griffith Foods en McCain delen hierbij hun expertise met de masterstudenten Biowetenschappen, optie Voedingsindustrie.

"Bedenk een echte oplossing voor een echt probleem." Dat was kort en bondig de boodschap waarmee professor Johan Claes zijn studenten Industriële Ingenieurswetenschappen in de Voedingsindustrie op de KU Leuven-campus in Geel na hun eerste lesdag naar huis stuurde. "En toon ons tegen Pasen het product waarmee jullie de wereld gaan veroveren."

Aan problemen geen gebrek

Aan echte problemen geen gebrek: de verstoring van de voedselketen ten gevolge van de COVID-19-pandemie, of het naderend verbod op plastic drankrietjes, of steeds meer mensen die last hebben van allergenen zoals gluten of lactose in onze voeding, enz. Maar hoe begin je aan zo’n uitdaging, wat is de snelste weg naar een echte oplossing, waar is dat gat in de markt? Coaches van VOKA en bedrijven met naam en faam in innovatie en ondernemerschap hebben de voorbije maanden vier studententeams begeleid tijdens deze uitdagende opdracht, elk vanuit hun eigen rijke ervaring en expertise.

Manier van kijken

"Innoveren is een manier van kijken. En die kan je leren", zegt Sarah Van den Bril, coördinator Jong Ondernemerschap bij VOKA. "We leren de studenten zich in te leven in de doelgroep en op zoek te gaan naar onvervulde behoeftes. Dit is een ander soort oefening dan het oplossen van een wiskundig of scheikundig vraagstuk."

Ingrid Boonen, R&D Manager bij Griffith Foods vult aan: "Een succesvolle productontwikkeling is geen toevalstreffer. Het is het resultaat van een doelgerichte aanpak. We helpen de studenten om creatief te denken, zonder daarbij uit te komen bij al te gekke en onhaalbare voorstellen." En bij Griffith Foods weten ze hoe dat moet. Het bedrijf maakt marinades voor vlees, of kruidige mengelingen voor chips en nootjes, kortom: de dingen die ons voedsel smaak geven.

Vier innovatieve en duurzame voedingsproducten

• StrawBite

StrawBite is duurzaam alternatief voor het vertrouwde plastic rietje. Het product op basis van suiker geeft een smaakboost aan cocktails, hierdoor wordt de drankervaring van de consument naar een hoger niveau getild.

• Krustie

Een Krustie is een schijfje van groentepuree omringd door een knapperig korstje van gedroogde aardappelschilfers en op smaak gebracht met gedroogde groenten. De gebruikte aardappelen en groenten zijn afkomstig van overschotten op de Belgische veilingen. Krusties hebben een Nutri-Score A, zijn een bron van vezels en zijn vrij van allergenen en additieven.

• Barry

Gezonde, evenwichtig samengestelde en allergeenvrije snelle ontbijtsnack op basis van kikkererwten en fruit. De compacte vorm van de Barry's maakt het mogelijk om de reep te consumeren onderweg.

• Pops

Een lekkere, luchtige, knapperige en gezonde chipsvariant, gebaseerd op de overschotten van rode paprika’s. Door de toepassing van een innovatieve bereidingswijze en door het gebruik van een droogstap in plaats van frituren, hebben de Pops een lager vetgehalte en een Nutri-Score A.

Ecothrophelia wedstrijden

Met het resultaat van dit hele traject hopen de studenten ook in de prijzen te vallen van de innovatiewedstrijd Food at Work Ecothrophelia van Fevia en mogelijk deel kunnen nemen aan Ecothrophelia Europe.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Koffie branden kan energiezuiniger door nieuwe energieterugwinningssysteem
  2. Poepbacterie STEC gevonden in handgeschepte geitenkazen
  3. Nederlands etiket ontbreekt op verpakking Macarons Hoogvliet
  4. Voor abonneesEtiketteringsregels voor blends van gedistilleerde dranken aangepast
  5. Nederlandse veldboon als lokaal alternatief voor soja? Brabantse boer werkt eraan.
  6. Deze 3 obstakels moet kweekvlees overwinnen om de concurrentie met vlees aan te gaan
  7. DSM stapt in personalized nutrition met miljoeneninvestering in voedingsservice
  8. Automatisch aardbeien traceren met visie- en RIFD technologie
  9. Nestlé brengt chocoladereep op de markt gemaakt van 100% cacaovrucht
  10. Zo is het volgens Wageningen met de voedselzekerheid in Nederland gesteld
  1. Verkeerd etiket op DEEN beenham leidt tot gevaar voor mensen met mosterdallergie
  2. Kitty Smeeten wil de chocolademarkt veroveren met haar duurzame chocolade
  3. Nieuw Europees zoönosenrapport toont: Listeria-infecties stabiel in 2019, Campylobacter-infecties dalen
  4. Ernstige Listeria-uitbraak werd veroorzaakt door Mexicaanse stijl zachte kaas
  5. R&D'ers over vleesvervangers: 'Er worden nogal wat shortcuts genomen wat zorgt voor mindere kwaliteit' (update)
  6. Nederland eerste land wereldwijd met Bud in krat en hervulbare statiegeldfles
  7. Hessing Supervers start in coronacrisis met bouw nieuwe locatie in Venlo
  8. Inmiddels bijna 500 zieken door rauwe gepaneerde kip (update)
  9. Mars en Google creëren cake met AI
  10. Fairtrade Original haalt stoofpotje barbacoa, picadillo en tortillasoep van de schappen vanwege ethyleenoxide