Bedrijfsexperten leren studenten innoveren

Bedrijfsexperten leren studenten innoveren

KU Leuven Campus Geel organiseerde dit academiejaar voor de tweede maal de Innovatie Academie. Coaches van VOKA en specialisten uit bedrijven zoals Griffith Foods en McCain delen hierbij hun expertise met de masterstudenten Biowetenschappen, optie Voedingsindustrie.

"Bedenk een echte oplossing voor een echt probleem." Dat was kort en bondig de boodschap waarmee professor Johan Claes zijn studenten Industriële Ingenieurswetenschappen in de Voedingsindustrie op de KU Leuven-campus in Geel na hun eerste lesdag naar huis stuurde. "En toon ons tegen Pasen het product waarmee jullie de wereld gaan veroveren."

Aan problemen geen gebrek

Aan echte problemen geen gebrek: de verstoring van de voedselketen ten gevolge van de COVID-19-pandemie, of het naderend verbod op plastic drankrietjes, of steeds meer mensen die last hebben van allergenen zoals gluten of lactose in onze voeding, enz. Maar hoe begin je aan zo’n uitdaging, wat is de snelste weg naar een echte oplossing, waar is dat gat in de markt? Coaches van VOKA en bedrijven met naam en faam in innovatie en ondernemerschap hebben de voorbije maanden vier studententeams begeleid tijdens deze uitdagende opdracht, elk vanuit hun eigen rijke ervaring en expertise.

Manier van kijken

"Innoveren is een manier van kijken. En die kan je leren", zegt Sarah Van den Bril, coördinator Jong Ondernemerschap bij VOKA. "We leren de studenten zich in te leven in de doelgroep en op zoek te gaan naar onvervulde behoeftes. Dit is een ander soort oefening dan het oplossen van een wiskundig of scheikundig vraagstuk."

Ingrid Boonen, R&D Manager bij Griffith Foods vult aan: "Een succesvolle productontwikkeling is geen toevalstreffer. Het is het resultaat van een doelgerichte aanpak. We helpen de studenten om creatief te denken, zonder daarbij uit te komen bij al te gekke en onhaalbare voorstellen." En bij Griffith Foods weten ze hoe dat moet. Het bedrijf maakt marinades voor vlees, of kruidige mengelingen voor chips en nootjes, kortom: de dingen die ons voedsel smaak geven.

Vier innovatieve en duurzame voedingsproducten

• StrawBite

StrawBite is duurzaam alternatief voor het vertrouwde plastic rietje. Het product op basis van suiker geeft een smaakboost aan cocktails, hierdoor wordt de drankervaring van de consument naar een hoger niveau getild.

• Krustie

Een Krustie is een schijfje van groentepuree omringd door een knapperig korstje van gedroogde aardappelschilfers en op smaak gebracht met gedroogde groenten. De gebruikte aardappelen en groenten zijn afkomstig van overschotten op de Belgische veilingen. Krusties hebben een Nutri-Score A, zijn een bron van vezels en zijn vrij van allergenen en additieven.

• Barry

Gezonde, evenwichtig samengestelde en allergeenvrije snelle ontbijtsnack op basis van kikkererwten en fruit. De compacte vorm van de Barry's maakt het mogelijk om de reep te consumeren onderweg.

• Pops

Een lekkere, luchtige, knapperige en gezonde chipsvariant, gebaseerd op de overschotten van rode paprika’s. Door de toepassing van een innovatieve bereidingswijze en door het gebruik van een droogstap in plaats van frituren, hebben de Pops een lager vetgehalte en een Nutri-Score A.

Ecothrophelia wedstrijden

Met het resultaat van dit hele traject hopen de studenten ook in de prijzen te vallen van de innovatiewedstrijd Food at Work Ecothrophelia van Fevia en mogelijk deel kunnen nemen aan Ecothrophelia Europe.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: mogelijk metaaldeeltjes in komkommer- en selderijsalade

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: mogelijk...

In dit overzicht lees je de Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van november: mogelijk metaaldeeltjes in komkommer- en selderijsalade, mogelijk listeria monocytogenes in broodproducten en gewasbeschermingsmiddelen in gedroogde paddenstoelen.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de foodindustrie als isolaat of meel'

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de...

Of de gele erwt potentie heeft in Vlaanderen, was de onderzoeksvraag in het PeaPact-project. De Hogeschool Gent, agro-onderzoeksbureau Inagro, twee landbouwers en verschillende verwerkers, waaronder La vie est Belle, bogen zich over dit onderwerp. Na de resultaten kreeg het project een vervolg in PeaPact 2 dat momenteel loopt. VMT vroeg projectleider Evelien Van Bavegem van de Hogeschool Gent naar het potentieel van de gele peulvrucht. 'Wij zien meer mogelijkheden voor gele erwt voor de verwerkende industrie, als isolaat of als meel.'

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van ingrediënten, plantaardig en van AI

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van...

Wat denken consumenten van AI-ontwikkelde producten? Wat verwachten ze van de plantaardige producten? En welk product blijven ze kopen zelfs als de prijs flink stijgt? Lees meer over de 10 trends voor 2025 van Innova Market Insights.

Onderzoek: PFAS komen opvallend veel voor in vis en zeevruchten

Onderzoek: PFAS komen opvallend veel voor in vis en zeevruchten

Vergeleken met andere voedingsmiddelen, komen PFAS vaak en veel voor vis en zeevruchten. Dat is een van de opvallende conclusies vaneen grootschalige studie, gepubliceerd in npj Science of Food waarin meer dan 150.000 onderzoekspublicaties over PFAS zijn geanalyseerd.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.