Trending in 2021: samenwerken met geschoolde schoonmakers cruciaal voor veilige werkomgeving

Trending in 2021: samenwerken met geschoolde schoonmakers cruciaal voor veilige werkomgeving
Maurits Timmermans, directeur van Augias Schoonmakers: “Door onze sterke bedrijfscultuur Geliefd leveren wij een hogere kwaliteit.”

"Wij zien de trend dat het steeds belangrijker wordt om samen te werken met de producent, schoonmakers en externe leveranciers als opleiders en groothandelaren. Alleen door samen te werken kun je de continuïteit van een productieproces waarborgen", stelt Maurits Timmermans. "Zeker in deze tijd van corona is samenwerking cruciaal, omdat de veiligheid van werkomgeving én personeel zo belangrijk is geworden. Je wilt niet dat shifts uitvallen en ook niet iedereen in je fabriek toelaten."

Maurits Timmermans is directeur van Augias schoonmakers, een van de duurzaamste schoonmaakbedrijven van Nederland. “Niet alleen omdat we duurzame schoonmaakmiddelen gebruiken, maar ook omdat we door ons duurzaamheidsprogramma een ziekteverzuim hebben van slechts 1,7%. Deze combinatie spreekt onze opdrachtgevers aan, zij behoren zelf ook tot de meest duurzame bedrijven van Nederland. Ik zie dat ook als trend voor de komende jaren: aandacht voor de mens. Wij hebben dat al jaren en dat maakt dat wij betrokken medewerkers hebben die goed opgeleid zijn en lang bij ons werken.”

Online opleidingsprogramma

Geliefd, noemt Timmermans zijn medewerkers, waarbij Geliefd een acroniem is voor gepassioneerd, eigen verantwoordelijkheid nemen, loyaal zijn, interesse tonen, excellent willen zijn, zich flexibel opstellen en deskundig zijn. Alle medewerkers hebben een uitgebreide opleiding gevolgd aan de Augias Academy. Hierin leren ze niet alleen hoe je moet schoonmaken, maar ook hoe je met elkaar omgaat, hoe je elkaar aanspreekt en wat je kunt doen om van betekenis te kunnen zijn voor een ander.

Timmermans: “Wij noemen dit ook wel momenten van de waarheid. Dit zijn momenten waarop wij het verschil kunnen maken. Al deze afspraken hebben wij vastgelegd in ons gedragskompasboekje Geliefd. Medewerkers moeten dit gedragskompasboekje ondertekenen. Hiermee is onze unieke bedrijfscultuur niet een lege huls maar verankerd in ons DNA.”

We leggen het belang van goede reiniging en desinfectie uit.”

Daarnaast leren medewerkers ook branchespecifiek schoonmaken. Timmermans: “Voor de voedingsmiddelenindustrie hebben wij gefilmd op een productielocatie en leggen we het belang van goede reiniging en desinfectie uit. We laten ook zien hoe je dat doet in verschillende situaties en met verschillende soorten apparatuur, lopende banden of silo’s."

"Deze instructie is onder andere online te volgen in meerdere talen. Dit maakt dat onze mensen nog beter zijn voorbereid op hun werk. In combinatie met praktijkonderwijs kunnen ze zo sneller van toegevoegde waarde zijn voor onze opdrachtgevers.”

Lagere kosten

Timmermans vervolgt: “Wanneer een nieuwe opdrachtgever voor ons kiest, gaan we drie maanden voor de start van de werkzaamheden met elkaar om de tafel en stellen we een projectteam samen. Belangrijk hierbij is de transparantie, we zijn eerlijk naar zowel de inkoper als naar de QA-manager/ plantmanager."

"We willen onder andere weten hoe het productieproces werkt, wat de momenten van de waarheid zijn voor onze klant, wat het huidige schoonmaakschema is, of wij mensen moeten overnemen en – belangrijk – wat de kwaliteitseisen zijn. Aan de hand van deze gesprekken stellen wij een servicelevel agreement op. We maken uitgebreide protocollen, met daarin heldere werkafspraken, maar ook hoe onze communicatie verloopt met betrekking tot bijvoorbeeld extra werk, ziekte, et cetera."

"Vervolgens koppelen wij deze heldere afspraken aan KPI’s die gemonitord en getoetst kunnen worden. Voor de start worden onze mensen specifiek getraind op de situatie bij de klant, zowel online als offline. Als wij beginnen komen er dus echt goed opgeleide mensen binnen. Dat maakt dat je niet veertig willekeurige schoonmakers stuurt, maar tien met veel kennis van zaken die efficiënter werken."

"Dat is waar het onderaan de streep winst oplevert en dat is voor ons een echt partnership. Niet het bonnetje willen vergroten maar je verdiepen in de processen van de klant om zo hun kosten beter beheersbaar te maken. Door onze onlinetrainingen kunnen wij bij uitval door ziekte of quarantaine, door een flexpool toch goed opgeleide mensen laten invallen, zodat de processen bij onze klant continu kunnen doorgaan.”

Wat is de bron?

“Daarnaast zijn wij altijd op zoek naar wat wij ‘de bron’ noemen. Hoe bestrijd je niet alleen de symptomen, maar maak je nog beter schoon? We willen bijvoorbeeld altijd overal de juiste schoonmaakmiddelen en machines hebben en onderzoeken per klant hoe die op een juiste manier moeten worden ingezet. Maar ook proberen we oplossingen te vinden als zich problemen voordoen. Wij kijken altijd eerst naar onszelf, heeft het desinfectiemiddel wel voldoende tijd gehad om zijn werk te doen, hoe snel is iemand over de vloer gelopen nadat wij hebben schoongemaakt?"

"Als we de bron kunnen adresseren, passen we hierop onze procedure aan in plaats van meer schoonmakers naar binnen te sturen. Dit noemen wij het probleem bij de bron aanpakken. Terug naar de bron betekent voor ons ook dat we steeds in gesprek blijven met externe partners over hoe onze mensen zich nog meer kunnen ontwikkelen, of hoe we door innovaties nog beter kunnen schoonmaken, met misschien wel andere middelen of doseringen. Ons plan van aanpak en onze protocollen zijn dan ook niet statisch, maar altijd in ontwikkeling.”

Meer eisen aan veiligheid gesteld

Door corona is de trend ingezet dat bedrijven nóg veel meer eisen zijn gaan stellen aan zowel voedselveiligheid als veiligheid van de medewerkers. Augias schoonmakers probeert haar opdrachtgevers daarin te ondersteunen en te ontzorgen. “Onze klanten willen een nog betere hygiëne, door bijvoorbeeld hygiënesluizen, schoenenborstels bij de ingang of betere handenwasinstructies. En dat alles moet wel in de pas lopen met de verwachtingen van een inkoper die op de kosten let.”

Timmermans legt uit dat het belangrijk is om hierin mee te denken en te zoeken naar oplossingen. “Wij geloven in een langdurige relatie, waarbij we van toegevoegde waarde kunnen zijn en op een prettige manier samenwerken. Eerlijkheid en transparantie zijn daar heel belangrijk bij.”

Augias investeert duurzaam in mensen en is trots op ze. Timmermans: “We willen dat onze mensen weten waar ze mee bezig zijn. Dat ze voordat ze bij een klant aan het werk gaan online goed opgeleid zijn en exact weten wat van ze verwacht wordt. Op deze manier kunnen wij snel beschikken over betrouwbare medewerkers die proactief zijn, onze klanten ontzorgen en echt service bieden.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Augias Schoonmakers

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Alfalfakiemen mogelijk oorzaak van salmonella-uitbraak met 92 zieken

Alfalfakiemen mogelijk oorzaak van salmonella-uitbraak met 92 zieken

In een onderzoek naar een salmonella-uitbraak waarbij 92 mensen in 18 regio's in Zweden ziek zijn geworden, worden alfalfakiemen als mogelijke besmettingsbron genoemd. De Zweedse volksgezondheidsdienst heeft vastgesteld dat patiënten vaker alfalfakiemen aten dan gezonde controlegroepen.

Twee jaar listeria bij zelfde voedselproducent: 11 zieken en een dode baby

Twee jaar listeria bij zelfde voedselproducent: 11 zieken en een dode...

Een jarenlange besmetting met Listeria monocytogenes bij de Amerikaanse voedselproducent Yu Shang Inc. heeft ernstige gevolgen: elf zieken, waaronder een zwangere vrouw, en de dood van een pasgeboren baby. De besmetting wordt gelinkt aan kant-en-klare vleesproducten met lange houdbaarheid. Hiervan is meer dan 30.000 kilo teruggeroepen. De uitbraak benadrukt de noodzaak van strikte voedselveiligheidsmaatregelen, vooral bij kwetsbare producten.

Kwetsbaren lopen hoger risico op ziekte door salmonella in gehakt

Kwetsbaren lopen hoger risico op ziekte door salmonella in gehakt

Onderzoekers van de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) hebben cruciale verbanden ontdekt tussen sociaaleconomische factoren - zoals inkomen, opleidingsniveau en armoede - en een verhoogd risico op salmonella-infecties die verband houden met de consumptie van rundergehakt.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Beeld: Shutterstock

NVWA wijzigt Infoblad 85: nu ter consultatie bij bedrijfsleven

De NVWA voert bepaalde wijzigingen ter actualisatie door in Infoblad 85. Het informatieblad gaat vanaf nu door onder de naam Handboek Levensmiddelenmicrobiologie. In het handboek staan toelichtingen op teksten uit Verordening Nr. 2073/2005. Het handboek ligt nu ter consultatie bij het bedrijfsleven, die tot en met 31 december dit jaar kunnen reageren.

Natuurlijke energiedrank gemaakt van matcha, guarana en groene thee zonder toegevoegd suiker - Elixir

Rondje innovaties SIAL: vooral eiwitverrijking, functionele...

VMT bezoekt de SIAL in Parijs en liep een rondje op het innovatieplein. Hier zet de beursorganisatie dé in hun ogen innovaties van dit jaar letterlijk 'in de etalage'. In dit artikel een aantal innovaties op een rij.

Foto: Pixabay

Recall rauwe melk vanwege campylobacter-infecties

In de Verenigde Staten wordt rauwe melk van een zuivelbedrijf teruggeroepen vanwege campylobacter-infecties bij twee mensen.

Beeld: Shutterstock

Producenten over EUDR: 'Er is teveel onduidelijk over...

Binnenkort gaat de European Union Deforestation Regulation (EUDR) van kracht. De datum staat momenteel op december 2024, maar er wordt gesproken over uitstel van een jaar. Er zijn op dit moment nog veel onduidelijkheden over wat er nu verwacht wordt. Hoe bereiden producenten zich voor op deze wetgeving? En waar lopen zij tegenaan? VMT vroeg het aan 10 producenten.

foto: Pixabay

Strafrechtelijk onderzoek gestart naar dodelijke listeria-uitbraak...

Een listeria-uitbraak, gelinkt aan vleeswaren van Boar's Head, heeft in de Verenigde Staten al 10 doden en 59 ziekenhuisopnames veroorzaakt. Er is een strafrechtelijk onderzoek gestart, nadat aan het licht is gekomen dat ernstige hygiëneproblemen in de fabriek in Virginia onopgelost bleven.

Foto van de laatste koolteelt op het perceel waar de nieuwe productielocatie komt. Op de foto zijn te zien Anouk Wissink, algemeen directeur Koninklijke Vezet en Marcel Jacobs, chief executive officer van Kramer Food Family. Op de achtergrond is de huidige productielocatie van Koninklijke Vezet te zien. - Beeld: Marloes Verweij

Koninklijke Vezet bouwt nieuwe productielocatie om te voldoen aan...

Koninklijke Vezet start deze week met het bouwen van een nieuwe productielocatie in Warmenhuizen, Noord-Holland. Deze productielocatie komt tegenover de huidige locatie. Door groeiende afzet moet de producent naar eigen zeggen uitbreiden.

foto: shutterstock

Salmonella-uitbraak in 9 staten van de VS

Een aanhoudende uitbraak van infecties met Salmonella Enteritidis in de Verenigde Staten is afkomstig van eieren van een pluimveebedrijf in Wisconsin.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.